Barst
12th January 2010, 19:18
China grootste automarkt
BRUSSEL - Het hing al een tijdje in de lucht, maar nu is het officieel: China is de VS voorbijgestoken en de grootste automobielmarkt ter wereld geworden.
Zowat 13,5 miljoen voertuigen rolden het voorbije jaar uit de Chinese showrooms. Dat blijkt uit de laatste cijfers van de China Association of Automobile Manufacturers. Daarmee is het land van de draak nu ook officieel de grootste markt voor voertuigen ter wereld geworden. Terwijl de verkoop in het Westen een fikse duik nam, kan China duizelingwekkende cijfers voorleggen. Tegenover 2008, toen er 9,4 miljoen auto's werden verkocht, steeg de afzet met 45%. Sinds 2006, dat is nauwelijks drie jaar geleden, is de markt zowat verdubbeld. Tegenover 2003 is ze ruim verdrievoudigd.
Ter vergelijking: in de VS zakte de afzet van nieuwe auto's in met 21% tot 10,4 miljoen stuks. Het aantal wagens dat er vorig jaar naar de schroothoop werd gestuurd (14 miljoen stuks), lag hoger dan het aantal nieuwe auto's, waardoor de totale Amerikaanse automarkt kromp. Dat was niet meer gebeurd sinds 1944.
Vooral een flink belastingvoordeel van de overheid heeft de modale Chinezen naar de garages gelokt. Hoewel de premie vooral bedoeld was om de lokale constructeurs te ondersteunen, blijven toch vooral de westerse automerken de sterkhouders op de Chinese markt. Die westerse merken worden dan wel zoveel mogelijk verplicht om een joint venture aan te gaan met Chinese partners. De absolute nummer één is Volkswagen, dat, over alle merken van de groep heen, vorig jaar zowat 1,4 miljoen voertuigen wist te slijten in China, ruim 36% meer dan in 2008. Niet alleen werden er tweemaal zoveel Skoda's verkocht, ook 118 Lamborghini's en 484 Bentley's vonden in China een koper. Toyota, Honda, Hyundai en Nissan maken de Chinese top vijf volledig.
Maar ook de lokale Chinese merken, die vooral in kleinere, goedkope karretjes gespecialiseerd zijn, zagen hun verkoop exploderen. BYD (Build Your Dreams) bijvoorbeeld, een constructeur uit Shenzen, bracht in 2009 zowat 2,5 keer meer auto's aan de man dan in 2008. BYD is met de F3 ook verantwoordelijk voor het populairste model op de Chinese markt. Maandelijks zetten gemiddeld zowat 22.000 Chinezen hun handtekening onder een bestelbon voor de F3.
China is, na Japan, dan ook al een stevige tweede als het aankomt op autoproductie. In 2008 waren alle Chinese autoconstructeurs samen goed voor 9,3 miljoen auto's en bestelwagens. De 11,5 miljoen auto's die Japan elk jaar bouwt, komen stilaan in het vizier. Duitsland, het eerste Europese land, heeft met iets meer dan 6 miljoen stuks het nakijken.
Of de hausse op de Chinese automarkt kan blijven voortduren, is koffiedik kijken. De meeste experts gaan er toch van uit dat de markt in 2010 wat zal afkoelen en ‘slechts' tussen de vijf en de tien procent zal groeien. Daarmee is de kous echter niet af. Het consultingbureau McKinsey schat dat de Chinese automarkt tussen 2005 en 2030 nog eens zal vertienvoudigen. Op dit moment hebben immers nog maar 35 Chinezen op 1000 een eigen wagen. In de VS is 850 Amerikanen op 1000.
DS, 12-01-2010
BRUSSEL - Het hing al een tijdje in de lucht, maar nu is het officieel: China is de VS voorbijgestoken en de grootste automobielmarkt ter wereld geworden.
Zowat 13,5 miljoen voertuigen rolden het voorbije jaar uit de Chinese showrooms. Dat blijkt uit de laatste cijfers van de China Association of Automobile Manufacturers. Daarmee is het land van de draak nu ook officieel de grootste markt voor voertuigen ter wereld geworden. Terwijl de verkoop in het Westen een fikse duik nam, kan China duizelingwekkende cijfers voorleggen. Tegenover 2008, toen er 9,4 miljoen auto's werden verkocht, steeg de afzet met 45%. Sinds 2006, dat is nauwelijks drie jaar geleden, is de markt zowat verdubbeld. Tegenover 2003 is ze ruim verdrievoudigd.
Ter vergelijking: in de VS zakte de afzet van nieuwe auto's in met 21% tot 10,4 miljoen stuks. Het aantal wagens dat er vorig jaar naar de schroothoop werd gestuurd (14 miljoen stuks), lag hoger dan het aantal nieuwe auto's, waardoor de totale Amerikaanse automarkt kromp. Dat was niet meer gebeurd sinds 1944.
Vooral een flink belastingvoordeel van de overheid heeft de modale Chinezen naar de garages gelokt. Hoewel de premie vooral bedoeld was om de lokale constructeurs te ondersteunen, blijven toch vooral de westerse automerken de sterkhouders op de Chinese markt. Die westerse merken worden dan wel zoveel mogelijk verplicht om een joint venture aan te gaan met Chinese partners. De absolute nummer één is Volkswagen, dat, over alle merken van de groep heen, vorig jaar zowat 1,4 miljoen voertuigen wist te slijten in China, ruim 36% meer dan in 2008. Niet alleen werden er tweemaal zoveel Skoda's verkocht, ook 118 Lamborghini's en 484 Bentley's vonden in China een koper. Toyota, Honda, Hyundai en Nissan maken de Chinese top vijf volledig.
Maar ook de lokale Chinese merken, die vooral in kleinere, goedkope karretjes gespecialiseerd zijn, zagen hun verkoop exploderen. BYD (Build Your Dreams) bijvoorbeeld, een constructeur uit Shenzen, bracht in 2009 zowat 2,5 keer meer auto's aan de man dan in 2008. BYD is met de F3 ook verantwoordelijk voor het populairste model op de Chinese markt. Maandelijks zetten gemiddeld zowat 22.000 Chinezen hun handtekening onder een bestelbon voor de F3.
China is, na Japan, dan ook al een stevige tweede als het aankomt op autoproductie. In 2008 waren alle Chinese autoconstructeurs samen goed voor 9,3 miljoen auto's en bestelwagens. De 11,5 miljoen auto's die Japan elk jaar bouwt, komen stilaan in het vizier. Duitsland, het eerste Europese land, heeft met iets meer dan 6 miljoen stuks het nakijken.
Of de hausse op de Chinese automarkt kan blijven voortduren, is koffiedik kijken. De meeste experts gaan er toch van uit dat de markt in 2010 wat zal afkoelen en ‘slechts' tussen de vijf en de tien procent zal groeien. Daarmee is de kous echter niet af. Het consultingbureau McKinsey schat dat de Chinese automarkt tussen 2005 en 2030 nog eens zal vertienvoudigen. Op dit moment hebben immers nog maar 35 Chinezen op 1000 een eigen wagen. In de VS is 850 Amerikanen op 1000.
DS, 12-01-2010