PDA

Bekijk de volledige versie : Jonge meisjes worden steeds gewelddadiger


Barst
11th January 2010, 18:00
Jonge meisjes worden steeds gewelddadiger


Steeds meer jonge meisjes tussen tien en veertien plegen geweld. Een verklaring voor de stijging van het tienergeweld ligt in de populariteit van websites waarop de meisjes beelden zetten van hun brutale vechtpartijen. De politie in de Australische deelstaat Queensland heeft het voorbije jaar 441 meisjes aangeklaagd voor geweldpleging.


Professor Kerry Carrington van de University of Technology in Queensland waarschuwt voor een nieuwe generatie van uiterst gewelddadige meisjes. "Het lijdt geen twijfel meer dat jonge meisjes steeds gewelddadiger worden. Ze worden in hun gewelddadig gedrag aangemoedigd door het internet, ook al omdat andere jongeren hun vechtpartijen op het internet beoordelen. Het internet moedigt op die manier het plegen van geweld ook aan."


Razend populair

Volgens professor Carrington zijn de meisjesgevechten op het internet razend populair. "Een simpele zoekactie levert al snel 73 miljoen hits op voor meisjesgevechten in vergelijking met 31 miljoen voor jongensgevechten.

Op YouTube staan 24 miljoen filmpjes van vechtende meisjes. Dat is acht keer meer dan gelijkaardige filmpjes met jongens in de hoofdrol. Het lis zo dat een groot aantal van de filmpjes fake is maar het grootste deel is dat niet en de beelden zijn echt afschuwelijk. Veel volwassenen zijn echt geschokt als ze de filmpjes zien."


Pesten in cyberspace

De politie in Queensland is intussen een onderzoek gestart naar een reeks van vechtpartijen op scholen waarvan beelden gemaakt werden met gsm's. In de meeste gevallen ging het om knokpartijen tussen meisjes.

De politie zegt dat de sociale netwerken ook verantwoordelijk zijn voor het stijgend aantal vechtpartijen maar meisjes plegen verhoudingsgewijs nog steeds meer diefstallen dan geweld tegen andere personen. In 2008-2009 werden in Queensland 1.700 meisjes tussen tien en veertien opgepakt voor het plegen van een winkeldiefstal maar toch moet er iets gedaan worden aan het pesten op internet.

"Want zo begint het vaak. Meisjes dagen elkaar uit op sociale netwerken en het virtuele pestgedrag wordt verder gezet in de reële wereld. We moeten de jongeren dan ook meer respect voor elkaar bijbrengen in cyberspace. Het is te makkelijk om te denken dat wat ze in cyberspace doen geen gevolgen heeft in de werkelijke wereld want dat is duidelijk wel het geval", besluit professor Carrington.


Blog HLN, 11-01-2010 (vsv)

Joeri Op de Beeck
13th January 2010, 14:51
Ik schrik er niet van dat deze "trend" gelinkt wordt aan de sociale netwerksites. Ik zit zelf (nog steeds) op Netlog en heb vanuit mijn hobby enkele 13- en 14-jarige "vrienden". Vaak lees ik reacties op hun profielen waarvan ik ziek word. Zonder enige aanleiding beginnen leeftijdgenoten die hen nog nooit gezien hebben hen uit te schelden tot en met. Van waar het komt? Geen idee... En het blijft daar niet bij! De jongeren gaan ditzelfde gedrag stellen tegen personen van alle leeftijden. Wat houdt hen tegen? NIETS!!! Ze kunnen doen wat ze willen want ze zijn buiten het bereik van een face-to-face confrontatie.
De ergste reacties komen (naar mijn ondervinding) van de meisjes. Jongens doen hetzelfde maar zijn vaak twee weken later plots de beste kameraden. Meisjes houden het gescheld vol en roepen er zelfs vriendinnen bij zodat blokkeren niets meer uithaalt. Dit gedrag gaat zich ook het meest richten naar andere meisjes.
Er melding van maken maakt ook niets uit want de beheerders van de sociale netwerksites doen dan alsof hun neus bloed, ik begin zo zelfs te vermoeden dat de beheerders van Netlog zelf maar 13 zijn en er zelf aan meedoen.