PDA

Bekijk de volledige versie : Verwarmd voetbalveld


Barst
24th December 2009, 14:18
Verwarmd voetbalveld

Ik was in shock toen ik hoorde dat voetbalclubs uit eerste klasse 'verplicht' zullen zijn om vanaf volgend jaar hun voetbalvelden te verwarmen. Dit is naar mijn gevoel een ongepaste beslissing, net nu iedereen het heeft over de opwarming van de aarde en het spaarzaam omspringen met fossiele energiebronnen. Ik vermoed (maar kan fout zijn) dat de clubs hiervoor gebruik zullen maken van fossiele bronnen (en ja, ook een warmtepomp maakt gebruik van fossiele energie en ja, kernenergie wordt ook opgewekt op basis van natuurlijke grondstoffen die eindig zijn).

En zelfs al gebruiken de clubs hiervoor hernieuwbare energie (wind of zon), dan is dit nog een verkeerd en ongepast signaal.

Wetenschappers hebben aangetoond dat het niet mogelijk is om onze energiehonger volledig te stillen met hernieuwbare energie. De boodschap is dat we in de toekomst sowieso rationeel moeten omspringen met energie. Mijn vraag hierbij is of verwarmde voetbalvelden passen in deze 'rationele' aanpak. Mij lijkt het eerder een emotionele beslissing.

Ik heb dit weekend genoeg alternatieve gehoord voor de bevroren

voetbalvelden: geen wintervoetbal, een iets langer voetbalseizoen zodat er af en toe een match kan uitgesteld worden,... Waarom moeten mensen anders meedoen met de big ask? Kopenhagen start in je eigen achtertuin. Het heeft geen zin te denken dat anderen het wel zullen oplossen.


Lezersbrief DS, 24-12-2009, Liesbet Van den Abeele (Mol)