PDA

Bekijk de volledige versie : Zaventem: niet schieten a.u.b.!


Barst
14th October 2005, 23:25
Compromisvoorstel Landuyt ligt op tafel


BRUSSEL - Federaal minister van Mobiliteit Renaat Landuyt moet vandaag een akkoord bereiken over het spreidingsplan. Vanaf morgen riskeert de regering dwangsommen. Landuyt zit sinds 15.30 uur samen met zijn collega’s uit de Brusselse en Vlaamse regering, die zich in de voormiddag over zijn compromisvoorstel hebben gebogen.


Vlak voor het cruciale overleg over het dossier-Zaventem heeft minister Landuyt bevestigd dat het bal in de kamp van de Brusselse regering ligt. ,,Indien Brussel beslist de dwangsommen op te leggen is het overleg gedaan. Men kan niet schieten en onderhandelen tegelijk’’, aldus Landuyt. Zowel de Vlaamse als Brusselse regering hebben zich in de voormiddag over het compromisvoorstel van minister Landuyt gebogen. Landuyt zegt alvast de steun te hebben van de federale regering.

Vlaanderen : ‘Dwangsommen surrealistisch en provocerend'

Per inbreuk op de Brusselse gewestnormen moet de overheid 25.000 euro ophoesten als het Brusselse gewest vasthoudt aan de dwangsommen. Vlaams minister-president Yves Leterme zei voor aanvang van de overlegronde dat de Vlaamse regering bereid is om binnen het compromisvoorstel van minister Landuyt naar een oplossing te zoeken. Maar Brussel mag niet vasthouden aan de dwangsommen. ,, Men kan niet onderhandelen en er tegelijk mee dreigen de luchthaven lam te leggen”, zo verklaarde Leterme. Hij noemde de sommen surrealistisch en provocerend.

Brussel: ‘Dwangsommen stok achter de deur’

Volgens Picqué wil Brussel ‘voorzichtig blijven’ met het opleggen van de dwangsommen. Ze zullen enkel worden opgelegd indien het overleg op niets uitdraait. Het compromisvoorstel van federaal mobiliteitsminister Renaat Landuyt bevat volgens de Brusselse onderhandelaars positieve punten, maar ook nog probleempunten. ,,We zullen zeker tot morgennacht blijven vechten om tot een akkoord te komen. Daarvoor is wel een geste nodig van alle partijen’’, aldus Brusselse minister van Leefmilieu Evelyne Huytebroeck.


Weblog DS, 14-10-2005 (ml)

Wouter
15th October 2005, 10:14
BRUSSEL - De Brusselse en Vlaamse gewestministers en federaal minister van Mobiliteit Renaat Landuyt zijn er vannacht niet in geslaagd om tot een akkoord te komen over de geluidshinder rond de luchthaven van Zaventem. Om 3.30 uur gingen ze na twaalf uur onderhandelen uiteen.

De Vlaamse onderhandelaars hebben een nieuw voorstel op tafel gelegd dat technisch zal bestudeerd worden alvorens men verder onderhandelt. Brussel is bereid haar dwangsommen voorlopig niet op te leggen.

Sinds vrijdagmiddag 15.30 uur hebben federaal minister Landuyt, de Brusselse ministers Charles Picqué en Evelyne Huytebroeck en de Vlaamse ministers Yves Leterme en Kris Peeters getracht om tot een oplossing voor het dossier-Zaventem te komen.
Over de inhoud van het nieuwe Vlaamse voorstel bleven de onderhandelaars vaag, al lieten Picqué en Huytebroeck wel uitschijnen dat de Vlaamse plannen voor de weekends ,,complex" liggen.

Na het weekend zitten de onderhandelaars opnieuw rond de tafel.

De Standaard 15/10

Barst
16th October 2005, 04:31
Hoe Brussel decibels buitenhoudt


Geluidsnormen zijn een gewestelijke bevoegdheid en Brussel heeft die ten volle uitgespeeld. In mei 1999 kondigde de minister van Leefmilieu, Didier Gosuin (MR-FDF), ze af. Ze waren een instrument om vliegtuigen uit het Brussels luchtruim te weren. Ten gunste van de leefbaarheid maar ten koste van de gebieden naar waar de hinder verschuift (enkele eigen wijken, vooral de Vlaamse rand). Het is geen toeval dat de federale minister van Mobiliteit, Brusselaar Isabelle Durant (Ecolo) in datzelfde 1999 maatregelen nam die een afwenteling op de Noordrand inhielden.

Het Brussels Gewest is in drie gebieden verdeeld. Hoe groter de afstand van de luchthaven hoe strenger, zowel voor gemiddelden als voor pieken. 's Nachts zijn ze strikter dan overdag. Vooral de grotere (vracht)toestellen die na het opstijgen routes volgen die langer over Brussel lopen, overschrijden de grenswaarden.

Gisteren gaven noch het kabinet van Landuyt noch dat van huidig Brussel minister van Leefmilieu Huytebroeck informatie vrij over het aantal te verwachte inbreuken en de dwangsommen die ze zouden totaliseren. Het gaat zeker niet om alle opstijgende vluchten. Vroegere berichten spraken van ongeveer 15 procent toestellen in overtreding.

Volgens gegevens van het Brussels Instituut voor Milieubeheer (BIM) waren er tussen 2001 en 2002 7.517 overschrijdingen waarvan er 1.977 tot een pv leidden. Dat zullen er vandaag meer zijn: sinds 2003 wordt er 's nachts over de kanaalroute gevlogen.

De voorbije jaren kregen verschillende luchtvaartmaatschappijen boetes in de bus tussen 625 en 62.500 euro. DHL-dochter EAT verzamelde 230.000 euro aan boetes. Maar niemand heeft ooit betaald. ,,We zijn niet aansprakelijk. Een toestel volgt een route omdat de luchtverkeersleiding ze oplegt, niet omdat de maatschappij ze kiest'', zegt Patrick Hereng, voorzitter van de AOC, de vereniging van luchthavengebruikers.

De normen werden bij de Raad van State aangevochten door de luchtvaartmaatschappijen en door Biac maar ze kregen geen gelijk. Als het ooit tot rechtszaken komt, denkt Hereng dat de maatschappijen zullen winnen. ,,Het Brusselse dossier is flinterdun.''

Huidig Brussels minister van Leefmilieu, Evelyne Huytebroeck (Ecolo), trok naar de rechtbank tegen het spreidingsplan, met de geluidsnormen als wapen. Het hof van beroep gaf haar op 9 juni gelijk.

www.ibgebim.be


DS, 15-10-2005 (Tom Ysebaert)

Barst
19th October 2005, 21:18
'Misverstand' stremt gesprekken over Zaventems vliegtuiglawaai


DE onderhandelaars van de federale, de Vlaamse en de Brusselse regering hadden gisteren hun gesprekken over de geluidshinder rond Zaventem moeten hervatten. Dat voornemen werd doorkruist door een bizarre fout. Na het opschorten van de gesprekken in de nacht van vrijdag op zaterdag, waren de voorstellen aan Belgocontrol doorgespeeld voor analyse.


Gisteren ontdekten de Vlaamse onderhandelaars dat een verkeerde versie bestudeerd was van hun voorstel over het gebruik van startbaan 25L op zaterdag. ,,Belgocontrol was uitgegaan van landen en opstijgen op die baan terwijl wij alleen opstijgen voor ogen hadden'', liet Vlaams minister van Leefmilieu, Kris Peeters (CD&V) weten.

De kritiek van Belgocontrol dat er een capaciteitsprobleem rijst bij het gebruik van baan 25L was meteen zonder voorwerp. Hoe het misverstand tot stand is gekomen, kon niemand zeggen. ,,Ik ga niet uit van kwade wil'', zei Peeters. ,,Het is wel bijzonder jammer dat op basis van verkeerde informatie ons voorstel aan Franstalige kant al neergesabeld wordt.''

De federale minister van Mobiliteit, Renaat Landuyt (SP.A), noemde de Vlaamse bezwaren ,,prietpraat''. Het fundamentele probleem blijft volgens hem dat het intensievere gebruik van baan 25L moeilijk ligt. De baan heeft minder mogelijkheden want ze heeft geen taxiweg.

Vandaag moet Belgocontrol het werk overdoen, met de correcte gegevens. Donderdag gaan de onderhandelaars dan opnieuw aan de slag.

Deze farce is niet van die aard om de gemoederen die rond het vliegtuiglawaai al fel opgelaaid zijn, te bedaren. Gisteren klonk weer luid protest uit de Oostrand. Sinds vrijdag wordt er geland op de omstreden baan 02, volgens de inwoners is dat niet genoodzaakt door de wind en dus in strijd met een arrest van het hof van beroep. Bij de ombudsdienst liepen al 3.000 klachten binnen.

Gisteren kwam er nog een klacht bovenop toen twee Belgische F-16's het landende toestel van de Portugese president Sampaio escorteerden. Dat gaf pieken boven de 100 decibel in Stokkel (Sint-Pieters-Woluwe) en Wezembeek-Oppem.

Gisteren liet het schepencollege van Herent (nabij Leuven) weten juridische acties te overwegen tegen een nieuw spreidingsplan. Het vreest dat het tot zestig procent van de nachtelijke hinder te slikken zal krijgen, over wijken die nu nog ontzien worden.

En alsof dat niet volstond, komt er ook gerechtelijke actie vanuit Huldenberg, in de Vlaamse Oostrand. De vzw Milieustandpunt Huldenberg stapt naar de rechter om minister Landuyt te verplichten maatregelen te treffen die de geluidsoverlast boven deze gemeente verminderen. De groep wijst erop dat Huldenberg al jaren geconfronteerd wordt met een concentratie van vliegtuiglawaai, nog versterkt door het spreidingsplan. De meerderheid van de vluchten die naar het oosten, zuiden of zuidoosten vliegen, gaat via het baken in Huldenberg, ongeacht de startbaan.

Geluidsmetingen in juli 2005 tonen aan dat het aantal vluchten dat Huldenberg aandoet vijf tot zes keer hoger is dan het te verwachten aandeel bij een billijke verdeling. Tegenover gemeenten op een vergelijkbare afstand ten noorden van Brussel wordt Huldenberg op een weekdag drie keer, op zondag zes keer en 's nachts tien keer meer met vertrekkende vliegtuigen geconfronteerd.


DS, 19-10-2005, Tom Ysebaert

Barst
31st October 2005, 16:37
CD&V dreigt met Brusselse crisis - ,,CD&V stapt uit de Brusselse regering, als die dwangsommen eist'', zegt Yves Leterme.


De Vlaamse minister-president Yves Leterme (CD&V) is duidelijk over de dwangsommen die Brussel kan eisen van de federale regering voor elke inbreuk op zijn geluidsnormen. Die stok houdt de Brusselse regering achter de hand in de onderhandelingen over de nachtvluchten. Door met een (Brusselse) regeringscrisis te dreigen als het zo ver komt, ontneemt Leterme de Brusselse regering die stok.


Vrijdagavond liep het laatste rondje onderhandelen over de geluidshinder rond Zaventem spaak. De Brusselse onderhandelaars, Charles Picqué (PS) en Evelyne Huytebroeck (Ecolo), stapten op en ,,verklaarden hun tijd te verliezen''. Het Brusselse Gewest wacht op een initiatief van de federale minister van Mobiliteit, Renaat Landuyt (SP.A). Die zegt dat het aan de weggelopen Brusselaars is om de eerste stap terug te doen: ,,Mijn deur staat open.'' Door de Allerheiligenvakantie en de vele afwezige excellenties ziet het er niet naar uit dat de zaak deze week nog rechtgetrokken wordt.

Net als Leterme begrijpt minister Landuyt de Brusselse houding niet. ,,We stonden op een zucht van een vergelijk'', zegt hij, ,,soms vraag ik me af of ze bang zijn van een akkoord. In dat geval komt dat er nooit, natuurlijk.''

De Vlaamse minister Bert Anciaux, zelf Brusselaar, gaat nog verder. ,,Eender welk akkoord zal heibel veroorzaken in de Brusselse regering. Willen ze daarom geen ja of neen zeggen? Komen Picqué en Huytebroeck overigens wel op voor alle Brusselaars? Een voorstel om Molenbeek, Haren en Neder-over-Heembeek te ontlasten door tijdens het weekend op baan 20 op te stijgen en in een wijde boog onder Brussel door te vliegen, schieten ze af. Zijn de PS-burgemeesters van Evere en Molenbeek zich hiervan bewust?''

De woordvoerder van Picqué benadrukt intussen dat er genoeg Brusselse goede wil blijft om snel tot een oplossing te komen.


DS, 31-10-2004 (ty, wov, ste)

Barst
9th November 2005, 02:10
Luchthaven in gevaar - Er ontbreekt een milieueffectenrapport voor Zaventem.


Door het ontbreken van een milieueffectenrapport is de milieuvergunning van Biac, de exploitant van de luchthaven van Zaventem, onwettelijk. Dat oordeelt de auditeur van de Raad van State.


TERWIJL de politieke gesprekken over Zaventem aanslepen, pakken er nog donkere wolken samen boven de luchthaven. De milieuvergunning van luchthavenexploitant Biac, op 30 december 2004 voor twintig jaar uitgereikt door de Vlaamse minister van Leefmilieu, Kris Peeters (CD&V), dreigt geschorst te worden door de Raad van State.

De auditeur van de Raad heeft de schorsing geadviseerd. Dat gebeurde op een zitting in juli en werd bekrachtigd op 6 oktober, maar het nieuws raakte pas nu bekend.

De gemeente Wemmel, bewoners van de Noordrand en van Steenokkerzeel waren naar de Raad van State getrokken. Zij wezen onder meer op het ontbreken van een milieueffectenrapport (MER).

Volgens de Vlaamse overheid hoeft dat niet volgens haar eigen regels. Het is alleen nodig voor de exploitatie van een nieuwe luchthaven of voor uitbreidingen, niet voor bestaande. De auditeur van de Raad van State verwerpt dat standpunt, zich baserend op Europese richtlijnen. De milieuvergunning is volgens hem onwettelijk omdat er geen MER is.

Op de zitting van juli werd het Vlaams Gewest en Biac gevraagd of ze op korte termijn aan de bezwaren tegemoet konden komen. Maar er kwam geen antwoord. Het Vlaams Gewest blijft erbij: er is geen MER nodig.

Het Vlaams Gewest en Biac lijken er van uit te gaan dat de Raad van State niet zal schorsen, vanwege de grote sociaal-economische belangen. Het is nu wachten op het arrest. Dat kan eerstdaags vallen. De Raad volgt doorgaans het advies van de auditeur.

Als de milieuvergunning geschorst wordt, betekent dat niet dat de luchthaven meteen dicht moet. Wel kan elke benadeelde omwonende naar de rechtbank stappen en via dwangsommen de stopzetting van de activiteiten eisen.

Het kabinet van Kris Peeters wil nog niet uitgaan van een schorsing. ,,Als ze er toch komt, moeten wij een nieuwe vergunning afleveren en die anders motiveren'', klinkt het.

In afwachting geldt in principe de vorige vergunning, die door de Bestendige Deputatie in juli 2004 afgeleverd werd. Maar tegen die vergunning werd opschortend beroep aangetekend. Om dit vacuüm op te vangen, werkt Peeters aan een decreet om die opschorting op te heffen.

Koen Geelen, advocaat bij Monard-D'Hulst en raadsman van de inwoners van Steenokkerzeel, meent dat er een ,,redelijke'' uitweg bestaat. ,,Wij suggereren dat er een termijn van twee jaar gegund wordt waarin een MER opgesteld moet worden. Voordeel: de luchthaven kan blijven draaien. Het zou wel een juridisch precedent zijn.''

Zone S, het actiecomité dat de inwoners van Steenokkerzeel steunt, zegt dat het niet op schorsing aanstuurt omdat het niet wil dat de luchthaven dichtgaat. ,,We willen vooral dat het MER er komt'', zegt Zone S, ,,dat moet alle hinder, ook grondlawaai en vervuiling, in kaart brengen. Het moet een wapen worden in de discussie over de geluidshinder en de spreiding.''


DS, 09-11-2005 (Tom Ysebaert)

kristofdebruyn
9th November 2005, 09:55
wetten en regels in verband met m.e.r

Richtlijn 97/11/EG
Richtlijn van de Europese Unie over de milieueffectrapportage. De lidstaten zijn verplicht de EU-richtlijnen over te nemen in nationale wetgeving. Nederland heeft dat gedaan met het Besluit m.e.r. 1994. Richtlijn 97/11 is de opvolger van de richtlijn 85/337 over de m.e.r..
Download de richtlijn (pdf, 38 KB).

Richtlijn 2001/42/EG
EU-richtlijn strategische milieubeoordeling (richtlijn 2001/42/EG) die in juli 2000 is aangenomen, officieel de richtlijn betreffende de beoordeling van de gevolgen voor het milieu van bepaalde plannen en programma's. De richtlijn geeft de regels voor een verplichte milieueffectbeoordeling van strategische beslissingen.
Bekijk of bestel (de elektronische versie van) de richtlijn op de website van de Europese Unie (EU): http://europa.eu.int.

Wet milieubeheer (Wm)
De Wet milieubeheer is de belangrijke milieuwet en is van kracht sinds 1 maart 1993. De m.e.r. is voornamelijk gebaseerd op hoofdstuk 7 van de Wm, maar ook in de hoofdstukken 2.2 (handelt over de Commissie voor de m.e.r.), hoofdstuk 14.2 (over de coördinatie bij het maken van een milieueffectrapport) en hoofdstuk 20 (beroep) komt de m.e.r. aan bod. De Wm is een kaderwet. Het geeft de algemene uitgangspunten van de milieuwetgeving. De details worden geregeld in AMvB's, zoals het Besluit m.e.r. 1994. Bekijk of download de wet op Overheid.nl: http://www.wetten.nl/wet%20milieubeheer

Besluit milieu-effectrapportage 1994
Het Besluit m.e.r. 1994 stoelt op hoofdstuk 7 van de Wet milieubeheer (Wm). Het is een algemene maatregel van bestuur (AMvB). De gevallen waarvoor een m.e.r. moet worden toegepast, staan vermeld in het Besluit m.e.r. 1994. Het besluit bevat een aantal bijlagen waaronder de C- en D-lijst. De C-lijst bevat activiteiten en besluiten waarvoor een milieu-effectrapport verplicht is, de D-lijst de activiteiten en besluiten waarvoor een artikel 7.8a/7.8d-procedure nodig is.
Bekijk of download het besluit op Overheid.nl: http://www.wetten.nl/Besluit%20milieu%2Deffectrapportage%201994

Verdrag inzake milieu-effect rapportage in grensoverschrijdend verband (Espoo-verdrag)
Verdrag van de Europese economische commissie van de Verenigde Naties (Unece), kortweg Espoo-verdrag genoemd. In de Unece zitten alle landen van de EU, Oost-Europa en de Verenigde Staten en Canada. Het verdrag regelt onder andere dat bij activiteiten of besluiten met milieugevolgen voor andere landen in de milieueffectrapportage hierop wordt ingegaan.
Download het verdrag (pdf, 169 KB).

Richtlijn strategische milieubeoordeling
VROM heeft op 28 september het 'Wetsvoorstel tot wijziging van de Wet milieubeheer in verband met uitvoering richtlijnen nr 2001/42/EG', kortweg de Richtlijn strategische milieubeoordeling, naar de Kamer gestuurd. Download het wetsvoorstel bij Kamerstukken.

mening:

Ik vind als het effectief zo is dat Zaventem geen m.e.r heeft dat ze het wel verplicht zijn, het zit zo dat het een verplichting is bij de bouw van onder andere olieraffinaderijen, kerncentrales, chemische installaties en de aanleg van auto(snel)wegen, spoorwegen, vliegvelden, pijpleidingen voor gas of olie en (stuw)dammen. Dus Zaventem valt hieronder en zal voor een m.e.r zorgen.
Ik hoop wel dat dit dan niet het faissement betekent voor Zaventem, want het is nog steeds een belangrijke vlieghaven van België, we moeten tegengaan dat dit zou kunnen gebeuren.

Wouter
9th November 2005, 10:15
[QUOTE=kristofdebruyn]
Ik hoop wel dat dit dan niet het faissement betekent voor Zaventem, want het is nog steeds een belangrijke vlieghaven van België, we moeten tegengaan dat dit zou kunnen gebeuren.[/QUOTE]

Don't worry, 'k heb voor den biac (toen nog batc) gewerkt, en die mannen zijn zo rijk als de zee diep is. Klein voorbeeld om dit te staven, mensen die de nieuwe terminal al gezien hebben, hebben waarschijnlijk de granieten vloer opgemerkt. Om die vloer te kunnen leggen heeft biac in Zuid-Afrika gewoon een granietmijn opgekocht :)