PDA

Bekijk de volledige versie : Kafkaiaans gevecht met huurcontracten


Barst
23rd December 2009, 01:46
Kafkaiaans gevecht met huurcontracten


BRUSSEL - De fiscus wil een miljoen huurcontracten alsnog laten inscannen. Daardoor moeten honderden ambtenaren zich bezighouden met het verwijderen van nietjes en het in dozen steken van dossiers.


Bij de afdeling 'Patrimoniumdocumentatie' van de Federale Overheidsdienst Financiën - beter bekend als de dienst kadaster, registratie en domeinen - zitten ze met de handen in het haar.

Sinds 2007 moeten verhuurders alle nieuwe en bestaande huurcontracten voor woningen bij Financiën laten registreren. De overheid hoopte hiermee een zicht te krijgen op de omvang van de huurmarkt en het prijsniveau. Door de registratie kan de huurder niet zomaar uit zijn woning worden gezet als de verhuurder het onroerend goed verkoopt.

De bedoeling was dat alle contracten zouden worden ingescand. Maar de scanners in de registratiekantoren konden de voorbije twee jaar 'om technische redenen' niet worden gebruikt. Alle relevante gegevens, zoals huurprijs en duur van het contract, werden dan maar manueel in de databank 'Huur' van de fiscus ingevoerd.

Begin vorige week kregen de registratiekantoren een 6 pagina's tellende instructie waarin ze de opdracht kregen alle huurcontracten klaar te maken om ze in de grote scanningscentra van Gent en Namen te laten verwerken. Probleem is dat er ondertussen een zogenaamde scanningsachterstand is van maar liefst 1miljoen contracten.

'Wij moeten ons nu bezighouden met het uithalen van nietjes, het scheiden van de contracten en plaatsbeschrijvingen, het op de juiste stapels leggen van alle documenten en ze in de juiste dozen verzamelen. We voelen ons echt als in een beschutte werkplaats. Net alsof we niets beter te doen hebben.', aldus een verbolgen ambtenaar. Die blijft liever anoniem omdat er voor federale ambtenaren nog steeds geen klokkenluidersregeling bestaat.

'Alle essentiële gegevens zitten al in onze database. Dit is dus totaal zinloos werk', klinkt het. De papieren versies van de contracten worden trouwens in de registratiekantoren bewaard. Ironisch genoeg zijn er een pak contracten die ondertussen al afgelopen zijn, maar toch nog moeten worden ingescand. Het gaat bijvoorbeeld om huurcontracten van studentenkamers.

'Als we de opgelegde timing willen volgen, zou iedereen in ons kantoor hiermee bezig moeten zijn. Maar dat gaat niet', aldus de ambtenaar. 'December is voor ons een van de drukste maanden omdat heel wat notarissen een pak overeenkomsten voor het einde van het jaar willen laten registreren. Als we de instructie van ons hoofdbestuur volgen, stevenen we op chaotische toestanden af.'

Tot 2008 kon de registratie alleen door het contract naar het plaatselijke registratiekantoor te sturen en het te laten afstempelen. In maart vorig jaar kondigde minister van Financiën Didier Reynders (MR) op de beurs Batibouw trots aan dat de verplichte registratie voortaan ook online zou kunnen, viawww.myrent.be. De eerste maanden kende het systeem heel wat kinderziekten, maar die zijn nu verholpen.

Ambtenaren vragen zich af waarom immobiliënkantoren niet verplicht worden om de huurcontracten elektronisch door te sturen. 'Daardoor zou het gros van de dossiers nagenoeg automatisch in onze databanken terechtkomen en zouden wij ons met nuttigere zaken bezig kunnen houden.'

Bij de fiscus was gisteren niemand bereikbaar voor commentaar. SP.A-kamerlid Dirk Van der Maelen vroeg Reynders dinsdagavond laat tijdens de begrotingsbespreking uitleg over de toestand.


Blog DS, 23-12-2009 (Steven Samyn)