PDA

Bekijk de volledige versie : Sorry, mijn profiel bestaat niet meer


Barst
18th December 2009, 15:14
Sorry, mijn profiel bestaat niet meer


GENT - Ere wie ere toekomt, het was het Gentse jongerenonderzoeksbureau Trendwolves dat eind vorig jaar de term ‘defriending' lanceerde. Dat betekent zoveel als het schrappen van vrienden op sociale netwerksites (DS 12 december 2008). Sindsdien dook het woord overal op. Oxford University Press riep het begrip (‘defriend' of ‘unfriend') vorige maand zelfs uit tot Woord van het Jaar.


In Nederland was die eer weggelegd voor twitteren. Dat betekende de doorbraak voor ‘life streaming', waarbij jongeren in realtime kunnen zien waarmee hun vrienden bezig zijn, waaraan ze denken, enzovoort. Ook dit had Trendwolves voorspeld. Nu kijken ze al vooruit naar 2010.


1. E-congé

Defriending was al een eerste signaal dat jongeren weer meer controle willen krijgen over hun leven op het net. De e-congé of e-holiday gaat nog een stapje verder.

‘Sommige jongeren gaan zo ver in hun gebruik van sociale netwerksites dat ze flirten met verslaving', zegt trendwatcher Maarten Leyts. ‘Ze beseffen dat en zoeken daarom doelbewust de rust op door bijvoorbeeld een maand geen Facebook of Netlog meer te gebruiken.'

De ‘airplane modus' is een variant, maar duurt niet zo lang en is ingegeven door een emotionele reactie, bijvoorbeeld als een liefje het uitmaakt. ‘De jongeren willen dan even met rust worden gelaten en schakelen hun profiel enkele dagen uit.'

Leyts: ‘Je kan het vergelijken met de airplane modus op je iPhone, wanneer je op het vliegtuig stapt: je kan dan nog wel naar muziek luisteren, maar je kan niet meer bellen of sms'en. Je knipt de band met de buitenwereld even door.'

Veel extremer, maar daarom niet minder trendy, wordt e-suicide: radicaal breken met jouw onlineleven. ‘De frontman van de indieband Grizzly Bear hield van twitteren, maar werd dit jaar zó populair dat hij er genoeg van kreeg en zijn pagina gewoon gekilled heeft', aldus Tom Palmaerts.


2. W-escapisme

Dat veel jongeren genoeg hebben van de sociale netwerksites komt onder meer door de vele games die je op Facebook of Netlog kan spelen. Veel jongeren hoeven dat niet. Ook de Wii-console krijgt al een tegenbeweging: ‘Plots is gamen gezond geworden en hoor je er geen slecht woord meer over. Maar sommige jongeren worden het al beu dat ze bij de Wii-console elke beweging ook in het echt moeten uitvoeren en vluchten er van weg: dat noemen we w-escapisme', zegt Palmaerts.

Toch zullen games nog populairder worden dan ooit voorheen. En ook dat is te danken aan de sociale netwerksites. ‘Dan hebben we het niet over games zoals World of Warcraft of Grand Theft Auto, maar over low-impact games', zegt Maarten Leyts. ‘De kracht van die games is dat ze maar enkele niveaus hebben, dat je er niet hoeft bij na te denken en dat je maar enkele minuten tijd nodig hebt om er even in weg te vluchten. Farmville bijvoorbeeld – boerderijtje spelen door een koe te adopteren – is enorm populair. Dit spel op Facebook heeft zelfs meer gebruikers dan Twitter.'

‘Wij geloven ook heel sterk in het succes van games op de smartphone', zegt Tom Palmaerts. ‘Dit zijn traditionele adventure games, maar aangepast aan het mobiel toestel. Dat wil zeggen: de speelduur is korter en je kan ze snel opstarten. Need for Speed bijvoorbeeld kan je al spelen voor 4 euro. En de nieuwe game Avatar, naar de gelijknamige film, kost 7,99 euro.'


3. Merkiconen

Merken blijven belangrijk. Maar vandaag is er zo veel keuze dat jongeren niet meer weten wat te kiezen. ‘Zij gaan op het net steeds vaker voorbeeldfiguren zoeken in wie ze hun vertrouwen stellen om een bepaald merk aan te prijzen. Dat zijn leeftijdsgenoten die al een reputatie en aanhang hebben dankzij hun blog', zegt Leyts. Hij noemt ze ‘value hunters'. ‘Zij worden de Test-Aankopers van web 2.0, soms tegen wil en dank, waar de andere jongeren naar opkijken.'

Als die Test-Aankopers het slim spelen, kunnen ze er ook een aardige duit aan verdienen. ‘Een banner op een website brengt voor een merk veel minder op dan zich aan een jongerenicoon met een bepaalde stijl te linken. Zo zie je nu al dat enkele Belgische bloggers door bedrijven worden aangesproken om ruimte op hun website te verkopen. In Nederland is Nalden.net een beroemdheid.' Gisteren nog schreef hij op zijn website over de ‘Nike ID app', een applicatie om van je Nike sneaker een originele schoen te maken.


4. Ik ben wat ik deel

‘You are what you share' wordt het motto in 2010. De ‘swap parties', waarbij vooral meisjes samenkomen om kledij uit te wisselen, waren dit jaar al een eerste voorzichtig signaal. ‘Het idee zal volgend jaar nog meer verspreid raken', zegt Tom Palmaerts. ‘Niet langer wat je bezit, maar wat je met anderen deelt, maakt je populair.'

De auto, bijvoorbeeld, is geen statussymbool meer voor jongeren. ‘Zij delen liever het openbaar vervoer of de fiets, omdat de auto hen in de stad toch niet meer vooruit brengt. Dat blijkt uit het aantal 18-jarigen dat een rijbewijs heeft. Dat daalt.'

Ook kennis delen, wordt steeds belangrijker. ‘Vaardigheden worden belangrijker dan looks', zegt Maarten Leyts. ‘36 procent van de jongeren plaatst vandaag filmpjes op YouTube. Velen maken die filmpjes zelf. Daarin tonen ze aan de andere jongeren hoe je iets kan maken. Zo onstaat een beweging.'


5. Schattigheid

De invloed van de Japanse strips (manga) en tekenfilms wordt steeds groter, omdat jongeren de schattige tekenstijl aantrekkelijk vinden. Dat hoort bij de tijdsgeest, zegt Maarten Leyts. ‘Jongeren zijn positief over hun eigen leven, maar niet over de wereld. Deze generatie is opgegroeid met bedreigingen, zoals 9/11, de financiële crisis,... Dat stemt hen bitter. Maar die waarheid willen ze op een schattige manier verpakken. Wij noemen dat bitter cuteness.'

Vrouwelijke muzikanten hebben daar al goed op ingespeeld. Wanneer Lily Allen ‘Fuck You' of Gabriella Cilmi ‘Nothing sweet about me' zingt, klinkt dat schattig. Maar de boodschap is dat allesbehalve.

De invloed van manga laat zich trouwens op nog meer domeinen gelden. ‘Als jongeren weer een schooluniform willen dragen, net zoals alle mangafiguurtjes, wil dat zeggen dat ze dat sexy en schattig vinden.'

www.trendwolves.com


DS, 17-12-2009