PDA

Bekijk de volledige versie : Amerikaan 35 jaar onschuldig in gevangenis


Barst
18th December 2009, 01:46
Amerikaan zat 35 jaar onschuldig in gevangenis


Een Amerikaan heeft 35 jaar onschuldig in de gevangenis gezeten. James Bain werd destijds veroordeeld voor de ontvoering en verkrachting van een negenjarig jongetje. Een dna-test maakte duidelijk dat hij niet de dader was.


De 54-jarige man uit Florida kreeg in 1974 levenslang. Het slachtoffertje kwam thuis met het verhaal en gaf een omschrijving van de dader dat resulteerde in de arrestatie en veroordeling van Bain. Onterecht zo blijkt nu uit een dna-test. Toch is de man niet kwaad om het onrecht dat hem aangedaan werd.

Geen enkele van de andere 247 onschuldige gevangenen die uiteindelijk dankzij een dna-test vrij kwamen, zat zo lang onschuldig achter tralies als Bain, meldt de organisatie 'Innocence Project' die ernaar streeft om zoveel mogelijk onschuldige gevangenen met een dna-test vrij te krijgen. "God zat al die tijd in mijn hoofd. Ik wist dat ik ooit wel vrij zou komen", sprak Bain bij het verlaten van de gevangenis. De man droeg een T-shirt met daarop de woorden:'Niet Schuldig". "En nu wil ik naar huis gaan", klonk het nog.


Blog HLN, 18/12/09