PDA

Bekijk de volledige versie : Israël voorziet miljoenensteun voor nederzettingen


Ruben Slegers
14th December 2009, 00:40
Israël heeft meerdere nederzettingen op de bezette Westelijke Jordaanoever aangewezen als speciale zones die recht hebben op de aanvullende miljoenen. De ongeveer 110.000 kolonisten in de nederzettingen kunnen daardoor miljoenen euro's extra staatssteun krijgen.

Volgens de minister van Financiën, Yuval Steinitz, is het besluit bedoeld als gebaar naar de kolonisten. Zij zijn woedend omdat Jeruzalem voor de nederzettingen een bouwstop van tien maanden afkondigde. Israël reageerde daarmee op maandenlange Amerikaanse druk.

De extra fondsen lijken echter de woede op te wekken van de Palestijnen en de internationale gemeenschap. Zij beschouwen de nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever als illegaal.


Bron: http://www.hln.be/hln/nl/1281/Israel-Palestina/article/detail/1041516/2009/12/13/Israel-voorziet-miljoenensteun-voor-nederzettingen.dhtml


Eigen mening:
Ik vind dat Israël hier een overhaaste beslissing neemt. Volgens mij doen ze het niet als gebaar naar de kolonisten, maar gewoon als een soort van "goedmaking" voor de bouwstop die ze enkele maanden geleden afkondigden. Zonder overleg vooraf en veel tegenwind achteraf nam Israël deze beslissing. Ik denk dat als je zo maar geschenkjes gaat weggeven, elke keer er iemand van de bevolking ontevreden is, je in de problemen raakt.