Maxim.Pieters
13th December 2009, 20:12
Experiment rekeningrijden in Leuven vanaf 2010
Na de invoering van een testproject in het Nederlandse Eindhoven uit eerdere berichtgeving, had Leuven aangekondigd ook een proefproject op te starten. Omdat het testproject uit Eindhoven, een samenwerking chipfabrikant NXP, IBM en andere partners de laatste maanden foutloos is verlopen, volgt nu ook Leuven. Het proefproject start in januari 2010 en zal twee jaar lopen. Het heeft een kostprijs van 1,5 miljoen euro, waartoe het Leuvense stadsbestuur jaarlijks €25.000 bijdraagt.
Tijdens het eerste jaar zal bij een vijftigtal mensen het systeem worden uitgetest. Er zal onder meer worden nagegaan of er sprake is van gedragsbeïnvloeding. "De overigens fictieve tarieven moeten nog worden vastgelegd. Rijden langs wegen in woonwijken zal alleszins duurder zijn dan langs de hoofdwegen", aldus schepen van Openbare Werken Dirk Robbeets.
Naast de stad Leuven, IBM en NXP zijn bij het Leuvense project ook het studiebureau Transport & Mobility (TML), de KUL en T!NC betrokken
Bron: De Morgen
Eigen mening: Gedragsbeïnvloeding... Als je op tijd op je werk wil aankomen enzo trek je jezelf dit niet aan. Het experiment is in mijn ogen nutteloos en kost veel te veel geld voor welk resultaat dat het ook mag opleveren. :rolleyes:
Na de invoering van een testproject in het Nederlandse Eindhoven uit eerdere berichtgeving, had Leuven aangekondigd ook een proefproject op te starten. Omdat het testproject uit Eindhoven, een samenwerking chipfabrikant NXP, IBM en andere partners de laatste maanden foutloos is verlopen, volgt nu ook Leuven. Het proefproject start in januari 2010 en zal twee jaar lopen. Het heeft een kostprijs van 1,5 miljoen euro, waartoe het Leuvense stadsbestuur jaarlijks €25.000 bijdraagt.
Tijdens het eerste jaar zal bij een vijftigtal mensen het systeem worden uitgetest. Er zal onder meer worden nagegaan of er sprake is van gedragsbeïnvloeding. "De overigens fictieve tarieven moeten nog worden vastgelegd. Rijden langs wegen in woonwijken zal alleszins duurder zijn dan langs de hoofdwegen", aldus schepen van Openbare Werken Dirk Robbeets.
Naast de stad Leuven, IBM en NXP zijn bij het Leuvense project ook het studiebureau Transport & Mobility (TML), de KUL en T!NC betrokken
Bron: De Morgen
Eigen mening: Gedragsbeïnvloeding... Als je op tijd op je werk wil aankomen enzo trek je jezelf dit niet aan. Het experiment is in mijn ogen nutteloos en kost veel te veel geld voor welk resultaat dat het ook mag opleveren. :rolleyes: