PDA

Bekijk de volledige versie : Kunststof-kerstboom pas na 17 jaar groener dan echte spar


Barst
13th December 2009, 14:32
Kunststof-kerstboom pas na 17 jaar groener dan echte spar


Echte kerstbomen uit de natuur zijn milieuvriendelijker dan namaakvarianten van kunststof. Alleen als zeventien jaar lang dezelfde plastic boom wordt gebruikt is er minder schadelijke uitstoot dan als ieder jaar rond kerst een nieuwe den in huis wordt gehaald.


Dat hebben ze in Australië uitgerekend. Een echte boom veroorzaakt bij het proces van kweken, transporteren en uiteindelijk verbranden ongeveer 3 kilo CO2-uitstoot. Bij de productie van een plastic boom is dat 48 kilo. Om echt 'groen' te zijn koop je echter best een kerstboom met kluit aan, die na de feestdagen in de tuin geplant kan worden om het jaar erna weer gebruikt te worden. Tuincentra zouden op deze basis ook kerstbomen kunnen gaan verhuren.


Blog DM, 13-12-2009 (mvl)

wim leenaerts
13th December 2009, 17:03
Interessant onderzoek!
Ik bewust maar een kunststof boom kopen omdat ik dacht dat de jaarlijkse verbranding + water geven van een echte kerstboom teveel schadelijke gevolgen voor het milieu had...

Sharon van Ballaer
13th December 2009, 18:20
Zeer interessant onderzoek!
Ik had al een idee dat een echte kerstboom beter is voor het milieu en wij kopen er dan ook altijd één met kluit.
Al een geluk dat een kunstboom niet beter is want ik hou van de geur en kleur van een echte kerstboom! :p

Barst
13th December 2009, 22:37
Lezersreactie Tom Pintens op Blog DS 13-12:

"Hoe meet je zoiets? Zijn volgende zaken in overwegin genomen... Benzinekosten om kerstbomen te gaan halen gedurende 17 jaar? Retour naar het containerpark? 17 keer extra aan de kassa passeren, werkkosten, ticketje, inkt, communicatiekost voor de bancontactmachine? stofzuigerslijtage voor het opzuigen van naalden de extra stofzuigerzakken hiervoor nodig? De electriciteit om dit op te zuigen? Ach ja... "