PDA

Bekijk de volledige versie : Tiental zeevogels aangespoeld op strand na krachtige wind


Véronique.Segers
13th December 2009, 14:07
zo 13-12-2009
bron: DeStandaard.be


Tiental zeevogels aangespoeld op strand na krachtige wind

OOSTENDE - Door de krachtige wind van de voorbije dagen is een tiental vogels aangespoeld op het strand. Het gaat onder meer om een jan-van-gent die verstrikt raakte in een stuk visnet en met olie besmeurde zeekoeten. Alle dieren werden naar het Vogelopvangcentrum (VOC) in Oostende gebracht.
Het VOC in Oostende waarschuwt dat vistuig niet afbreekt en daardoor een gevaar vormt voor de zeevogels. Ze raken er op zee in verstrikt en streven daarop de verdrinkings- of hongerdood af. Als ze het strand bereiken, zoals de voorbije dagen door de sterke wind, kunnen ze worden gered.

Volgens het VOC is de olie die een aantal zeekoeten besmeurde, afkomstig van een illegale lozing. Dergelijke lozingen zorgen jaarlijks nog voor enkele honderden slachtoffers onder de zeevogels.

eigen mening
Olie-lozingen hebben grote effecten op het ecosysteem. Vogels komen onder de olie te zitten zoals we kunnen lezen in het artikel en de kust kan langdurig verontreinigd worden. In de Noordzee is iedere vorm van olie lozen sinds 1999 verboden, maar op veel andere plekken op de wereld mag het nog wel. Sinds de jaren negentig is het aantal olie-lozingen door strenger beleid drastisch gedaald. Alleen door grote ongelukken met olie-tankers of schepen die zinken worden nog wel eens grote groepen vogels onder de olie bedolven.
Tegenwoordig moet de olie in de haven afgegeven worden bij de haven-ontvangstinstallaties. Omdat dit geld kost, vinden er toch nog illegale lozingen plaats. Dit is jammer. Ik hoop dat in de toekomst de prijs van de havenontvangstinstallaties zal dalen. Dat is dus nog af te wachten.

Sander.Bogaerts
13th December 2009, 14:11
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het laten dalen van de prijs, de lozing gaan afnemen. Ik denk dat beloningen voor het afgeven van de olie en strengere controles eerder effect gaat hebben. Een prijsdaling blijft nog steeds duurder dan lozen.