PDA

Bekijk de volledige versie : Honderden betogen in Bern tegen verbod op minaretten


sara.van.hecke
13th December 2009, 09:46
Honderden betogen in Bern tegen verbod op minaretten

Een vijfhonderdtal mensen heeft vandaag voor de zetel van het Zwitserse parlement gemanifesteerd tegen de beslissing van de Zwitsers om de bouw van nieuwe minaretten te verbieden.
De betogers droegen spandoeken waarop te lezen stond: "Wij zijn moslims, niet Hitler". De organisatoren van de optocht wilden de Zwitserse bevolking tonen dat de islam een vredelievende godsdienst is die gelovigen leert andere religies te respecteren.

Internationale verontwaardiging
Precies 57,5 procent van de stemgerechtigden keurde op 29 november een voorstel van extreemrechts, namelijk een wet die de bouw van nieuwe minaretten in Zwitserland verbiedt, goed.
Op de uitslag van het referendum volgde internationale verontwaardiging. Verschillende islamitische landen, de EU-buurlanden van Zwitserland en het Vaticaan stelden de beslissing aan de kaak.

Geen verwerping
De Zwitserse regering verklaarde aan de 400.000 moslims die in Zwitserland wonen echter dat de beslissing "geen verwerping van de moslimgemeenschap, haar godsdienst of cultuur" betekent.
Zwitserland telt zowat tweehonderd moskeeën, maar slechts vier minaretten.

bron: www.demorgen.be

Dit is wel een zeer pijnlijke kwestie. De regering mag dan wel verklaren dat het geen verwerping van de moslimgemeenschap, haar godsdienst of cultuur betekent, zelf stel ik mij hier toch vragen bij. Als het geen verwerping is van de islam, waarom viseert men dan alleen minaretten en geen synagogen e.d.? Zo geeft men wel een heel ander signaal. Ik stel mij ook de vraag of de referenda, zoals men ze in Zwitserland kent, bindend dus, wel altijd zo'n goed idee zijn. Ik ben meer voor volksraadplegingen die niet bindend zijn. Het volk mag zijn mening geven zoveel als het wilt, maar of die altijd, zonder uitzondering gevolgd moet worden? Men heeft nu de Zwitserse regering in een wel heel lastige positie gezet. Tenslotte begrijp ik niet echt waar men eigenlijk moeilijk over doet. Wie komt er op het idee om minaretten te gaan verbieden in een land waar er amper vier staan?

thomasopdebeeck
13th December 2009, 11:46
Je moet ook de context begrijpen van dit minnaretten verbod in zwitserland --> De meerderheid van het land is katholiek en vooral de oudere katholieken zien minnaretten als het hulpmiddel dat de islam gebruikt om hun godsdienst in zwitserland te verdrijven. Als je dit referendum in belgië zou houden zouden ook veel mensen stemmen voor een verbod op minnaretten en dan ook vooral de ouderen die dit eigenlijk doen uit een schrikreactie.
Je moet dus begrijpen dat er vele zwitsers tegen de islam zijn maar er zullen er ook heel veel voor zijn om de islam als een gelijke godsdienst te beschouwen en te aanvaarden in de samenleving.