PDA

Bekijk de volledige versie : [B]Facebookgroep over 'misverstand' loopt in twee weken lekker vol [/B]


Sharon van Ballaer
12th December 2009, 14:38
Facebookgroep over 'misverstand' loopt in twee weken lekker vol

www.destandaard.be

vrijdag 11 december 2009Auteur: Sofie Hennau
Facebookgroep over 'misverstand' loopt in twee weken lekker vol

© koen fasseur foto marc wouters
Meer dan 19.000 mensen overtuigd dat watertoren boordevol water zit —

NVT - 'Toen ik klein was, dacht ik altijd dat de watertoren vol met water zat.' Maxim Van Balen (17) richtte een Facebookgroep op met die naam en zie: amper twee weken later zijn al meer dan 19.000 mensen lid. Van een wijdverbreid misverstand gesproken.



Over heel Vlaanderen staan ze verspreid: de hoge torens met een breder gedeelte bovenaan. Dacht u ook dat die watertorens tot de nok gevuld waren met water? Dan hoeft u zich zeker niet te schamen. Het is een wijd verspreid misverstand in Vlaanderen, zo blijkt uit het succes van de Facebookgroep Toen ik klein was dacht ik altijd dat de watertoren vol met water zat. Amper twee weken na de oprichting heeft de groep al bijna 20.000 leden.

Spontaan idee

'Het idee voor de groep is heel spontaan gekomen', legt Maxim uit. 'In Hemiksem, waar ik woon, staat al jaren een watertoren. Tot mijn achtste dacht ik dat die boordevol water zat. Ik was ervan overtuigd dat, als iemand een deur of raam in de toren zou openzetten, het water er met bakken zou uitstromen. Nu wou ik wel eens weten hoeveel mensen er nog zo over dachten.'

Toch staat de oprichter te kijken van het succes van de groep. 'Zo veel reacties had ik helemaal niet verwacht. Met een honderdtal leden was ik al heel blij geweest.'

Bovendien zijn de reacties op de groep over het algemeen positief. De meeste leden zijn blij dat zij niet de enige zijn die ooit dachten dat een watertoren echt boordevol water zat.

Wat vinden we dan wel terug in de torens? Het is ongetwijfeld de vraag die op ieders lippen brandt. Kathleen De Schepper van de Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening geeft raad. 'Er zitten echt wel massa's water in zo'n toren', benadrukt ze. 'Bovenaan zit een reservoir met een enorme waterreserve. Die reserves moeten groot genoeg zijn om mensen minstens een halve dag te bevoorraden, ook bij een storing in de watervoorziening.'

De Vlaamse watertorens herbergen daarom tussen de vijfhonderdduizend en de drie miljoen liter.

Mijn mening:

Ik moet toegeven dat ik dit als kind ook altijd dacht! Wat het doel en hoe de werking van zo'n watertoren nu eigenlijk is. Dit moet ik blijkbaar dringent eens opzoeken. Lees verder over facebook bij het volgende artikel als antwoord op dit artikel.

Sharon van Ballaer
12th December 2009, 14:45
Van de handjes van Regi tot de grot van Bin Laden

www.destandaard.be

vrijdag 11 december 2009Auteur: Opvallende Facebookgroepen — NVT - 'Toen ik klein was dacht ik altijd dat de watertoren vol water zat' is zeker niet de enige opvallende Facebookgroep. Verschillende groepen willen leden verzamelen voor een opmerkelijk doel.

'Waar zijn die handjes?' en iedereen denkt prompt aan Regi Penxten van Milk Inc. Toch gaat niet iedereen uit de bol voor de zanger. In de groep 'Nee Regi, ik steek mijn handen niet in de lucht' verzetten meer dan 30.000 leden zich tegen de uitspraken van populaire Regi.

Ook Clouseau kan niet aan Facebook ontsnappen. Momenteel staat de groep voor het tiende jaar op rij op het podium van het Sportpaleis. De Facebookgroep 'De enige belgen die nog nooit naar Clouseau in het Sportpaleis geweest zijn' verzamelt die mensen die de groep nog niet live aan het werk hebben gezien. Al bijna 105.000 mensen zijn lid.

In de groep 'Limburg heeft geen lidwoord!' verzetten meer dan 7.000 Limburgers zich tegen de Vlaamse gewoonte om te spreken over de Limburg. Want, zo zeggen de oprichters, het is ook niet de West-Vlaanderen of de Antwerpen.

Vorige week bekenden de Amerikanen elk spoor van Osama bin Laden bijster te zijn. Facebookers waren blijkbaar al langer op de hoogte, want in 2008 werd de groep 'Osama Bin Laden - World Champion of Hide and Seek since 2001' opgericht. Nu telt de groep bijna 140.000 leden. (SHE)

Mijn mening:

Deze keer wil ik het niet zozeer hebben over de inhoud van het artikel. Wel over websites zoals facebook. Ik denk dat vele mensen en ook leerkrachten facebook zien als iets nutteloos. Maar wat blijkt? Je kan via zo'n site duizenden mensen in 1 klap bereiken! Is dat niet geweldig?? Het is niet de site als middel, maar het doel dat men ervoor opstelt waar het fout gaat. De onderwerpen waarover men het hier heeft vind ik eerlijk gezegd redelijk banaal. Maar als we deze media nu eens zouden gebruiken om kennis te verspreiden? Ik denk dat facebook een erg krachtig middel kan zijn!