PDA

Bekijk de volledige versie : De Lijn hoop efficiëntie te verhogen met nieuwe bussen en trams


Catharina.Michiels
11th December 2009, 20:54
De Lijn krijgt er 195 bussen en 13 trams bij. De Vlaamse regering heeft de aankoop van 84 miljoen euro vandaag goedgekeurd. Donderdag kondigde Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits nog aan dat De Lijn efficiënter te werk moet gaan. Dat probeert ze nu dus te doen door de milieuvriendelijkheid van de bussen verhogen.


Naast de 151 bussen die oudere modellen moeten vervangen krijgt de Vlaamse vervoersmaatschappij er 44 hybride bussen bij. 10 daarvan zijn voor Antwerpen, 25 voor Vlaams-Brabant en 9 voor Limburg. In totaal beschikt De Lijn dan over 79 bussen die op waterstof rijden.

Daarnaast wordt er 1 miljoen euro uitgetrokken voor de aankoop van roetfilters. Op die manier wordt de uitstoot van fijn stof met 95% verminderd volgens Crevits.



Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid886339/de-lijn-hoop-efficientie-te-verhogen-met-nieuwe-bussen-en-trams.aspx

Persoonlijke mening: Een super idee! Meer kan ik er bijna niet over zeggen. De lijn wil duidelijk ook aan ons klimaat werken. Dat kan je zien aan de nieuwe aankoop van De Lijn. Ze gaan 44 nieuwe hybride bussen aankopen. Deze hybride bussen rijden op waterstof in plaats van op brandstof, ze zijn dus beter voor het milieu. Dit is niet de enige nieuwe actie die ik goed vind van De Lijn. Ze zorgen ook voor een antwoord voor het probleem dat ik geuit had enkele dagen geleden in verband met de busmaatschappij.

In één van mijn vorige reacties kon je het volgende lezen:

"Waarom heeft het promoten van het openbaar vervoer geen effect? Mannen en vrouwen die werken in een ploegensysteem kunnen vaak geen gebruik maken van het openbaar vervoer. Als zij 'met de vroege staan' kunnen ze geen gebruik maken van het openbaar vervoer, want de 1e bussen rijden pas om 6u. Degene die 'met de late staan' kunnen ook geen gebruik maken van het openbaar vervoer, want de laatste bussen rijden reeds om 22u of 22u30. Wat er ook ontbreekt aan SOMMIGE buslijnen is dat zij niet voldoende rijden, overdag.

Als ik de bus neem, moet ik 3 bussen nemen. Ik pendel ongeveer 1u à 1u30 tussen de school en thuis. Er rijdt wel een rechtstreekse bus vanuit Vorselaar naar Turnhout, maar die rijdt slechts 3x per dag. Deze buslijn is enkel aangepast aan de lesuren van de lln van het SO. Dat bevordert niet echt mijn zin om met de bus naar school te komen, ook al is het openbaar vervoer veel goedkoper dan de auto. Als De Lijn meer moeite zou doen om extra bussen in te lassen, zodat iedereen baat heeft bij het openbaar vervoer en niet enkel een heel beperkt publiek, zou de bevolking meer geneigd zijn om gebruik te maken van het openbaar vervoer. Zo bleef de wagen steeds thuis staan en kon men de CO2 uitstoot onder controle houden."

De Lijn is duidelijk geïnteresseerd in het oplossen van de hedendaagse problematiek die er heerst, namelijk: het tekort aan bussen op sommige buslijnen. De Lijn wil investeren in het probleem van het tekort aan bussen door de aankoop van 195 nieuwe bussen en 13 extra trams. Nu nog maar hopen dat deze extra bussen mij ook ten goede zullen komen.

Emma.Mertens
11th December 2009, 21:37
Wat een geweldig initiatief van De Lijn. Met de toenemende aandacht op de klimaatsverandering kan ik dit enkel toejuichen. Zo heb ik dankzij dit bericht ook meer begrip voor het opslagen van de prijzen voor de gebruikers. Voor wat hoort immers wat. En willen we het milieu verbeteren, zal iedereen zijn steentje moeten bijdragen. De Lijn stelt meteen het goede voorbeeld :clap:

vincent.van.houtven
12th December 2009, 13:30
Het is inderdaad een goed initiatief van De Lijn. Dit wil inderdaad zeggen dat De Lijn ook het milieu wil verbeteren. Maar alleen daardoor zal het milieu niet verbeterd worden. Er rijden namelijk nog andere voortuigen rond, auto's bijvoorbeeld. Er zijn nu al wel hybride auto's op de markt, maar die oplossing om het milieu te verbeteren is ook nog niet 100%. Er zal nog veel meer nodig zijn dan bussen en auto's om dit waar te maken.