PDA

Bekijk de volledige versie : Belgische jongeren pas halverwege hun twintigste het huis uit


Barst
10th December 2009, 16:50
Belgische jongeren pas halverwege hun twintigste het huis uit


BRUSSEL - Belgische jongens verlaten de ouderlijke woning gemiddeld als ze 26,7 jaar oud zijn. Voor meisjes ligt die leeftijd op 25,4 jaar. Belgische jongeren horen daarmee tot de Europese middenmoot. Dat blijkt uit cijfers van Eurostat, het statistisch bureau van de EU.


Nederlandse, Franse, Finse en Engelse jongeren zijn het vroegst het huis uit, rond hun 22 en 23ste. Bulgaarse, Sloveense en Slowaakse jongeren zijn het meest honkvast. Jongens uit deze landen gaan pas thuis weg als ze gemiddeld 31,5 zijn. Voor meisjes ligt die leeftijd een paar jaar lager.

Het aantal laagopgeleide jongeren tussen de 25 en 34 zonder baan is in België met 26 procent zeer hoog. Aan kop staan hier Tsjechië, Slowakije en Letland. Nederland kan de beste cijfers voorleggen met slechts 6,4 procent werkloosheid bij die groep.

De werkloosheidscijfers bij hoger en hoogopgeleide jongeren liggen voor ons land heel wat beter in vergelijking met de meeste andere Europese landen: respectievelijk 7,8 en 3,8 procent.


Blog DS, 10-12-2009

Tine.Arets
11th December 2009, 14:00
Ik vind dit niet meer dan normaal. De meesten onder ons studeren tot hun 21, 22 of 23 jaar. Dan moet er eerst nog geld binnenkomen voor je een appartementje of huisje kan gaan huren of kopen. Dat verloopt dus zeker niet vanzelf.

Alleen wonen (of samenwonen met je vriend(in)) is in het begin zeker niet simpel. Je staat dan voor het eerst financieel op eigen benen en begint te beseffen hoe duur het leven eigenlijk wel niet is. Daar komt nog eens bovenop dat je alle benodigdheden moet kopen om goed en proper te leven. Je hebt een wasmachine toch wel zeker nodig als je niet altijd tijd wil verspillen aan je kleren met de hand te wassen. Een droogmachine is ook altijd handig, maar een droogrek gaat ook al. Verder moet je vaak nog borden, glazen, kommen, bestek,... gaan kopen om in je huisje/appartementje te zetten. Dit kost ook weer allemaal geld.
Als je in je ouderlijke huisje woont met je ouders moet je hier allemaal niet aan denken. Je betaalt misschien af en toe wat mee aan water, elektriciteit,... maar het zal nooit erg veel zijn. Vaak wast je moeder je kleren nog en strijkt ze die nadien. 's Avonds als je thuis komt van je school of werk staat het eten voor je op tafel. Wie wil die luxe niet?

Ik denk dus dat het financiële voornamelijk een oorzaak van het later uit huis gaan is. Ikzelf zit op kot en kan al goed op eigen benen staan. Ik zou graag onmiddellijk na mijn studies in een eigen appartementje gaan wonen, maar ik weet dat dit niet haalbaar zal zijn.