PDA

Bekijk de volledige versie : Eengemaakt vervoerbewijs voor openbaar vervoer stap dichterbij


deandevolder
10th December 2009, 11:27
De MIVB participeert in de oprichting van de nieuwe vennootschap NV Belgian Mobility Card (BMC). Deze dochtervennootschap moet de ticketsystemen van de vier Belgische vervoersmaatschappijen beter op mekaar afstemmen. ‘Hiermee komt een eengemaakt ticket een stap dichterbij’, meldt de openbaarvervoermaatschappij donderdag in een persbericht.
De raad van bestuur van de MIVB keurde de oprichting van de gemeenschappelijke dochtervennootschap goed en legde dit voor aan de Brusselse regering, die eveneens het licht op groen zette. De MIVB lanceerde in 2008 de chipkaart MoBIB als vervoerbewijs, een primeur voor ons land.

Van bij de voorbereidende fase voor de lancering van de MoBIB-chipkaart hield de MIVB er rekening mee dat de andere drie vervoersoperatoren hun toekomstig ticketsysteem zouden kunnen enten op deze nieuwe chipkaart. De MIVB, de NMBS, De Lijn en SRWT-TEC kozen voor ‘Calypso’ als standaard, vanaf het begin door de MIVB weerhouden.

Om de gemeenschappelijke functies die deze vervoerskaarten bieden te coördineren, richten de vier Belgische vervoersmaatschappijen een gezamenlijke dochtervennootschap op. Dat moet toelaten de vier ticketsystemen perfect op elkaar af te stemmen. De dochtervennootschap krijgt het statuut van een NV, de NV Belgian Mobility Card (BMC). Voor de dagelijkse leiding zal deze nieuwe vennootschap beroep doen op de ervaring die de voorbije jaren binnen de MIVB werd opgedaan.

Bron: De standaard online

op het eerst zicht lijkt dit zeker een goed idee. Uiteraard kan ik hier niet ten volle op reageren, want het project is zelfs nog niet van start gegaan.

Als het de mensen meer aanzet om, openbaar vervoer te nemen, is dit wel een goede zaak. Ik ben ook van mening, dat als verschillende diensten zich op elkaar gaan afstemmen, dit meestal een positieve uitwerking heeft.

Mijn besluit: Het is volgens mij een goed idee, maar wat zijn de gevolgen hiervan? Dit zal in de loop van de tijd zich duidelijk maken.

Mattiaswillems
10th December 2009, 18:06
Ik sta al te wachten tot het moment dat dit van start gaat! Het lijkt mij een zeer goed initiatief om alle vervoersbewijzen één te maken. Dan zou het mogelijk zijn om op elke bestemming te geraken met slechts één kaart, in plaats van dat je trein, bus.. apart moet betalen. Veel schoolgaande jeugd gaat met de trein naar school, maar moeten ook af en toe een bus nemen (bijvoorbeeld om aan het station te geraken want niet elk dorp heeft een station).

Er moet dan wel een zeer goede samenwerking tussen de verschillende diensten zijn, zodat misverstanden niet kunnen voorkomen. Stel je voor dat je anders nog eens moet bijbetalen omdat de busdienst het kaartje niet herkent. Het is ook een handige manier om het openbaar vervoer te promoten. Voor vele mensen schrikt het openbaar vervoer een beetje af omdat er altijd een hoop geregel aan te pas komt.
Door dan de tickets voor trein en bus in heel ons land één te maken wordt er dus al een groot deel van dat geregel overbodig. Ze moeten nu slechts één kaartje kopen waarmee ze heel België kunnen doorkruisen.

In mijn ideale wereld zou dan nog erbij komen dat deze tickets een pak goedkoper worden, maar aangezien hierover niets wordt gezegd in het artikel kunnen we slechts blijven hopen...