PDA

Bekijk de volledige versie : Child Focus lanceert ‘verouderingsfoto's’ in vijf verdwijningszaken


Hanne.Hofkens
10th December 2009, 11:07
Child Focus lanceert donderdag, samen met de betrokken families, een campagne om vijf personen die al langer dan tien jaar vermist zijn, op te sporen. Child Focus liet daarom ‘verouderingsfoto's’ maken, waarop te zien is hoe de vijf, op het moment van hun verdwijning nog jongeren, er nu zouden uitzien als volwassene.

Child Focus hoopt met de campagne alsnog getuigen en betrokkenen te bereiken die er tot nu voor kozen om te zwijgen.

Er werden foto's gemaakt van Geyrive Cavas, die in 1985 als 6-jarige verdween in Sint-Jans-Molenbeek, Ilse Stockmans uit Aarschot, die als 19-jarige verdween in 1987, Nathalie Geijsbregts, die als 10-jarige verdween in 1991 in Leefdaal, Liam Vanden Branden, die als 2-jarige in 1996 verdween in Mechelen, en Conrad Bosmans, die als 20-jarige in 1988 verdween in Etterbeek.

De vijf foto's werden samengebracht op een affiche. De campagne loopt in principe een maand. Voor de zaak van Geyrive Cavas kregen de inwoners van Sint-Jans-Molenbeek ook een folder in de bus, met gerichte oproep van politie, parket en Child Focus.

Child Focus liet de Engelse forensische tekenares Teri Blythe de foto's maken. Dat gebeurde met bijzondere software op basis van foto's van de kinderen zelf, hun ouders, en van eventuele broers en zussen.

Wie meer informatie heeft over een van de zaken kan, eventueel anoniem, terecht bij Child Focus op het gratis nummer 116000, of vanuit het buitenland op +32 2 475 44 99. De federale politie kan gecontacteerd worden op 0800 91 119.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleid=DMF20091210_013

Eigen mening:
Door de steeds vooruitgaande technologie is het mogelijk om eventuele meer dan tien jaar oude verdwijningszaken op te lossen. het is een goed initiatief. Alleen stel ik mij de vraag of dit effectief ook gaat gebeuren?
Ook komt de vraag 'Heeft een eventuele dader geen schuldgevoelens' bij mij naar boven. De kans dat enkele verdwenen niet meer leven is namelijk groot.

jessica.mink
10th December 2009, 19:56
Het is inderdaad de vraag of de verdwijningszaken wel degelijk gaan opgelost geraken met de verouderingsfoto's. Al is het wel een goed initiatief en kan het in weinige gevallen volgens mij wel opgelost worden. Al moet het wel enorm moeilijk zijn voor de familie van de verdwenen personen om hun kinderen, ... te zien als ze ouder zijn. Ze hebben de naaste personen nog altijd niet terug. Het is te hopen dat ze de verdwenen personen terug gaan vinden via deze foto's, hopelijk komt er een goede tip binnen van iemand.

jana dua
10th December 2009, 20:07
Ook al mag het een beetje nutteloos lijken, vindt ik dit een goed initiatief. Het is zeker het proberen waard. Niemand verdwijnt zomaar en zeker die jonge kinderen niet.
Ik hoop dat het iets oplevert.

elien.leys
11th December 2009, 19:11
Wat gaat de technologie toch voorruit. Vandaag de dag kan men echt alles. Door de foto's van verdwenen kinderen digitaal te verouderen, is er meer kans dat men de zaak ook daadwerkelijk kan oplossen. Of het nu een happy end is of niet, hun familieleden verdienen helderheid. Het is een hel dat je kind wordt vermoord, maar het is zeker zo erg dat je al tientallen jaren in onzekerheid leeft. Zoals mijn voorgangers hoop ik ook dat deze actie enkele goede en bruikbare tips oplevert.

Matijs.Boeckx
11th December 2009, 19:34
Het is volgens mij een mooie herinnering en troost en het maakt de mensen nog eens bewust van die zaken, hoe lang ze al achter ons liggen. Ik heb ook zo men twijfels of de foto's resultaten zullen opleveren. Het is geweldig dat men zo'n foto's kan maken. De ouders van de vermiste kinderen zullen ook erg geëmotioneerd geweest moeten zijn toen zij de foto's zagen. En wie weet, komen er toch tips binnen en vindt men iemand terug. De kans is klein maar als je het niet probeert...

wouter.vinkx
13th December 2009, 18:06
Het is mooi om te zien wat voor een vooruitgang de technologie al heeft geboekt. Het is echter maar een mogelijkheid van hoe ze eruit zouden kunnen zien. Het is dus geen precieze foto. De kans dat er dus iemand teruggevonden wordt, is miniem. Ofwel zal deze persoon al overleden zijn, ofwel bestaat de persoon nog, maar wordt deze gewoon niet herkend.
Het is natuurlijk wel een mooi initiatief, maar het moet ook wel hard zijn voor de ouders en kennissen om een beeld te zien van hoe die geliefde er nu uit ziet/uit gezien zou hebben.

Sharon van Ballaer
13th December 2009, 18:25
In tegenstelling tot wat ik dacht heeft men zonet op 'telefacts crime' gezegd dat het wel degelijk nuttig is om deze foto's te verspreiden. Men zou in sommige gevallen blijkbaar nog zeer nuttige tips krijgen. Dit van bijvoorbeeld mensen die 20 jaar geleden niets konden of mochten zeggen, en nu wel!

nathalie.geyzen
13th December 2009, 22:14
Ik denk dat het inderdaad wel wat kan opleveren. Het kan zijn dat er gewoon geen getuigen zijn omdat mensen na een tijd niet meer weten hoe de personen er zouden uitzien. Na één of twee jaar ziet dat 10-jarig meisjes er immers al een stuk anders uit. Dan zijn die foto's dus misschien wel een oplossing. Ik maakte ook wel de opmerking dat die verouderingsfoto's geen exacte wetenschap zijn. De personen op die foto's zien er WAARSCHIJNLIJK zo uit maar het verouderingsproces is een raar gebeuren en men kan dus nooit zeker weten hoe een persoon er 10 jaar later zou uitzien.

Het is inderdaad wel een zeer goed initiatief. Het staat nog in zijn beginschoenen en het zal dus nog uitgewezen worden of het plan werkt of niet. Laten we hopen van wel.