PDA

Bekijk de volledige versie : Smurfencampagne van unicef gepast?


Barst
12th October 2005, 23:43
Is de smurfencampagne van unicef gepast?


Spot te bekijken op de VRTnieuws-website: http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/nieuws/details/051004Unicef/index.shtml#

De volledige campagne is te bekijken op de website van UNICEF:
http://www.unicef.be/campagne/nl/


PRO

'Om het gewenningseffect bij het publiek te doorbreken was een serieus schokeffect nodig', verdedigt Philippe Henon van de Belgische afdeling van Unicef zich. 'De honger in Afrika krijgen we steeds moeilijker verkocht.'

'Wij voeren elk jaar campagne met de traditionele beelden van het werk van Unicef op het terrein. Maar we stellen vast dat steeds meer een gewenningseffect optreedt bij het publiek. Op onze laatste campagne bijvoorbeeld, voor Darfur, hebben we erg weinig respons gekregen. Die beelden komen elk jaar terug, en we merken aan onze resultaten dat de mensen steeds minder geneigd zijn om de campagne te steunen. Daarom hebben we samen met het reclamebureau Publicis, dat overigens gratis voor ons werkt, gezocht naar een wat hardere campagne, die toont dat oorlog een impact heeft op elk aspect van een kinderleven. Daarvoor hadden we een beeld nodig dat onlosmakelijk verbonden is met de kindertijd, en dat volwassenen doet terugdenken aan hun jeugd. Zo zijn we bij de smurfen terechtgekomen. Je krijgt een spot van 35 seconden te zien waarin een smurfendorp gebombardeerd wordt, en na het eindbeeld komt de slogan 'laat oorlog de wereld van de kinderen niet verwoesten'. Eigenlijk hebben we vooral uit het buitenland verontwaardigde reacties gekregen, vanuit het Verenigd Koninkrijk en Nederland. Daar heeft men misschien een andere mentaliteit wat zulke campagnes betreft. Wij denken vooral dat het nog heel wat erger had gekund. Andere organisaties voeren actie met echte oorlogsbeelden, die zijn pas gruwelijk. We hebben daar uiteraard over nagedacht en proberen de spot zo veel mogelijk na negen uur 's avonds te tonen, zodat de echt jonge kinderen ze niet te zien krijgen. De aandacht is zoals we hadden gehoopt, dus is de campagne zeker geslaagd. Door de controverse wordt er gesproken over kinderen in oorlog. Ik weet niet of we hiermee een grens hebben overschreden, dat zal moeten blijken. Ik heb niet het gevoel dat we donateurs zullen verliezen. Mocht dat wel zo zijn, dan kunnen we nog terug naar de stijl die we voordien hanteerden, want wij hebben niet de gewoonte om te shockeren. Maar men moet begrijpen dat de honger in Afrika een thema is dat je steeds moeilijker verkocht krijgt, dat niet meer in het nieuws geraakt, tenzij in de zomermaanden als er echt niets anders is.'



CONTRA

Bij de Nederlandse afdeling van kinderrechtenorganisatie Unicef wordt verrast gereageerd op de campagne van de Belgische collega's waarin een smurfendorp wordt gebombardeerd. 'Dit stoot mensen af', zegt Maarten Bijl.

'Dit toont natuurlijk nog maar eens aan hoezeer buurlanden van cultuur kunnen verschillen. Dit zouden we in Nederland echt niet doen, zo zouden wij het niet aanpakken. In Nederland kijken de mensen weg, of ze zappen weg als je ze probeert te shockeren. Onze ervaring is dat een dergelijke campagne de mensen afstoot. Wij nemen het publiek graag mee in het verhaal van iemand die door Unicef geholpen wordt, om dan precies te vertellen hoe dat gegaan is. Zo raken mensen betrokken, ze willen weten wat ze precies kunnen doen, hoe ze concreet kunnen helpen. En bij ons blijkt die formule helemaal nog niet uitgemolken. Integendeel, de donaties en lidmaatschappen kennen de afgelopen jaren nog altijd een forse groei.

Ik heb niet het gevoel dat we het verhaal over honger in Afrika niet meer verkocht krijgen. Ik weet natuurlijk wel dat daarin nog een heleboel andere factoren meespelen, en dat elk land zijn eigen cultuur heeft van fondsen werven en sensibiliseren. Daarom moet elk land zijn doelgroep goed bestuderen, en dat zullen onze Belgische collega's zeker hebben gedaan. Toch is dit een bizarre creatie. Wij zijn wel wat gewend, maar een spotje voor Unicef waarin het smurfenland gebombardeerd wordt, dat hadden wij echt niet verwacht. Mijn vrees is dat je hierdoor in een spiraal van schokkende campagnes verzeild geraakt die steeds hardere beelden nodig hebben om de aandacht vast te houden. Dat is een gevaarlijke evolutie, maar het hoeft na deze campagne zo ver niet te komen natuurlijk. Het is niet nodig dat men daarin meegaat.

Het kan perfect dat de Belgische collega's eenmalig oordelen om voor een harde campagne te gaan, naar het effect peilen bij hun publiek, om dan terug te keren naar de vroegere aanpak. Dat moet zeker kunnen. Door die verschillende nationale culturen is er geen samenwerking op het vlak van campagnes, en bestaan er geen internationale richtlijnen voor. Elk land kan, afhankelijk van eigen smaak en cultuur, oordelen of een campagne geschikt is. Ik kan alleen zeggen dat we in Nederland erg opkeken van het bombardement op de smurfen, en dat we het hier anders zouden aanpakken.'

Opgetekend door Thomas Verbeke, Knack, 12-10-2005

katleen
13th October 2005, 13:25
Ik zag de reclamespot gisteren op één en ik vond het schokkend maar wel doeltreffend!!
Het is de bedoeling om de mensen wakker te schudden... Ik dacht er deze morgen op de trein terug aan, en dat is het effect dat zo'n campagne nodig heeft.
Ik ben helemaal voor en zie geen probleem in een samenwerking tussen de smurfen en Unicef ;)

judithgielens
13th October 2005, 19:08
volgens mij is het ook wel oke!
sommige mensen denken misschien: er is al genoeg geweld op tv, waarom nog meer geweld creeren?
maar zoals ze het overal zeggen: tegenwoordig haal je alleen nog met shockende of veel besproken reclamecampagnes het gewenste effect!

als je nu nog tegen iemand het zinnetje "eerst blabla" zegt, weet de helft wel wat er volgt!
zo'n campagnes blijven hangen!
beelden over hoe het daar uit ziet, zien we genoeg in het nieuws.
ook de kinderlijke invalshoek vind ik goed gekozen! het gaat tenslotte om kinderen!

Pieterjan
13th October 2005, 23:22
Zeker weten 'OK' en zéker niet te schokkend. Wanneer we de echte beelden zouden laten zien van dorpen, met kinderen, die onder de bommen bedolven worden, dàt zou pas echt schokkend zijn...

annemieke_anthonis
14th October 2005, 10:40
Wat is nu het schokkendst?

Een platgebombardeerd smurfendorp of kindjes die met afgerukte benen op een stoeltje zitten?

Ik vind persoonlijk dat tweede. Maar omdat veel mensen blijkbaar toch geschokter zijn door het smurfendorp, opteer ik voor het tekenfilmpje. Je moet de mensen wakker schudden en als dit de beste manier is... ga er dan maar voor.

Ik vind het eigenlijk shockerend dat mensen meer geschockeerd zijn door een tekenfilmpje dan door echte beelden. Maar ja...

katleen
14th October 2005, 10:48
Is een heel goeie opmerking eigenlijk... Waarom? Omdat we de beelden van platgebombardeerde steden al gewoon zijn? Alle dagen krijgen we beelden van mensen in pure miserie. Zijn het niet de mensen die elkaar kapot maken is het de natuur die zijn gangen gaat.. Word je zulke beelden niet gewend? Je kijkt ernaar, zegt "oh hoe erg" en je gaat voort met wat je bezig was... Het komt nog wel eens ter sprake, maar ga je er over discussiëren zoals hier bij de smurfencampagne?
Zeker en vast niet!!

Liesel Geerts
15th October 2005, 16:04
Ik vind deze campagne ook zeker 'OK' want ze willen de mensen aanzetten tot actie en hen duidelijk maken dat wat in Afrika gebeurt niet door de beugel kan, en wees nu zelf eerlijk hoe kan je in de 21ste eeuw mensen nog raken? Alles moet sensatie en geweld hebben want anders valt het toch niet op. Dus ik vind dat de campagne van unicef volledig geslaagd is.