PDA

Bekijk de volledige versie : Portugal wil eerste nationale tanknet voor elektrische auto's


deandevolder
9th December 2009, 10:58
Portugal wil als eerste land ter wereld tegen midden 2011 een nationaal net van oplaadstations voor elektrische wagens bouwen. De Portugese premier José Sócrates benadrukt dat zijn land een voortrekkersrol wil innemen bij de ontwikkeling en productie van elektrische wagens. "De economie zal groener worden en meer op hernieuwbare energie steunen", klinkt het. (belga/sam)

Bron: De Morgen

Weer een prachtig voorstel voor een beter milieu. Dat dit werkelijk allemaal zo "groen" is, dat weet ik niet. Ik denk het wel. Het opgebruiken van fossiele brandstof is zeker niet het meest groene dat ik kan inbeelden.

Het gebruik van elektriciteit is een volgens mij een meer duurzame oplossing, indien deze elektriciteit dan uit een onuitputtelijke bron komt, zoals wind, water of zonne energie.
Hoe dat men deze "groene" energie dan juist opwekt weet ik ook niet. Want de processen die er achter zitten, kunnen ook een enorme belast zijn voor het milieu. Bijvoorbeeld om water te splitsen tot waterstof, zou men zoveel Co2 uitstoot hebben, dat het verschil te klein is om milieuvriendelijk te zijn. Dat dit niet op een andere manier gesplitst kan worden, daar heb ik ook wel mijn twijfels over.

Besluit: Alleen een echte oplossing, die rekening houdt met milieu, efficiëntie en duurzaamheid. Kan volgens mij als groen bestempeld worden.
In het verleden hebben ze ook snel van groen gesproken, ook hield dit zeker geen rekening met de 3 pijlers die ik hier aangeef.
Toch vind ik het voorstel van Portugal geen slecht idee, indien ze rekening houden met "het hele plaatje" van milieu