PDA

Bekijk de volledige versie : Economische groei Japan valt veel lager uit dan verwacht


Sanne Lievens
9th December 2009, 09:57
Economische groei Japan valt veel lager uit dan verwacht
De economie in Japan is in het derde kwartaal veel minder sterk gegroeid dan verwacht. Het bruto binnenlands product (bbp) steeg met 1,3 procent op jaarbasis, wat amper een derde is van het cijfer (4,8 procent) waar de regering vorig maand nog mee uitpakte. Op kwartaalbasis was er een groei met 0,3 procent.

Deflatie
De sterke yen en de prijsdalingen wogen op het cijfer. Dat de groei zo zwaar naar beneden werd herzien, heeft vooral te maken met de sterke daling van de bedrijfsinvesteringen. Na de publicatie van het tegenvallend groeicijfer, ging de beurs van Tokio 1,3 procent in het rood.

Herstelprogramma
Gisteren kondigde de Japanse regering nog een herstelprogramma aan van tientallen miljarden euro. Op die manier moet worden vermeden dat de Japanse economie volgend jaar opnieuw in een recessie terechtkomt. (bloomberg/adb)

bron: http://hln.be/hln/nl/3424/economische-crisis/article/detail/1039732/2009/12/09/Economische-groei-Japan-valt-veel-lager-uit-dan-verwacht.dhtml


mening: Zo zie je nog maar eens dat de economie onvoorspelbaar is. Je kan misschien wel ongeveer zeggen wat de economie gaat doen, maar er zullen altijd onverwachte factoren zijn die het cijfer gaan beinvloeden. Dat Japan nu tientallen miljarden euro gaat investeren vind ik positief. Japan wil er alles voor doen precies om de crisis voorbij te laten gaan. Ik vraag me wel af waar die landen dat geld vandaan halen? Ik hoop dat andere landen er ook alles aan doen om uit de crisis te geraken zodat mensen opnieuw een job vinden en kunnen gaan sparen. De laatste tijd zijn er veel te veel jobs verloren gegaan, het wordt tijd dat alles weer beter wordt en dat de mensen weer gerust kunnen gaan slapen.