Lisa.Ceulemans
9th December 2009, 08:51
Open Vld wil Te Deum en grote kruisbeelden op kerkhoven verbieden
Drie Waalse politieke partijen (MR, PS en Ecolo) pleiten voor een absolute scheiding tussen kerk en staat. Ook Open Vld lijkt voor dat idee gewonnen. Dat wil zeggen dat het kwartet tegen kruisbeelden aan de ingang van een kerkhof is. Ook ambtenaren met een hoofddoek kunnen niet.
De Senaatscommissie Institutionele Hervormingen zal donderdag het wetsvoorstel van PS-senator Philippe Mahoux bekijken om kerk en staat volledig te scheiden. Paul Wille Wille en Jean-Jacques De Gucht steunen Mahoux.
Op een graf wel
Het principe van de scheiding is al verankerd in de wet, maar Mahoux wil ze absoluut maken. Ambtenaren mogen bij de uitoefening van hun functie hun religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen dus niet meer kenbaar maken. Dat verbod gaat ook op voor bijzitters en voorzitters van stembureaus.
Op roerende en onroerende goederen met een openbare bestemming mogen ook geen religieuze tekens meer te zien zijn. Dat geldt ook voor begraafplaatsen (vb. een kruisbeeld aan de ingang), maar een kruis op een zerk zou wel nog mogen.
Te Deum
Bovendien willen de partijen het Te Deum afschaffen, dat jaarlijks wordt georganiseerd naar aanleiding van de nationale feestdag. "Er moet een einde gemaakt worden aan de verwarring tussen de officiële feestdagen, die zich richten tot alle burgers, en religieuze plechtigheden die zich per definitie slechts richten tot een bepaalde categorie onder hen, eventueel een minderheid."
Jean-Jacques De Gucht wil met zijn steun een debat op gang trekken. "Het is niet onbelangrijk dat deze discussie wordt gevoerd. Want er zijn misbruiken. Katholieke ziekenhuizen bijvoorbeeld die weigeren euthanasie toe te passen."
De Raad van State is misnoegd over het voorstel. "Sommige van de regels die naar voren worden geschoven, kunnen tot gevolg hebben dat de vrijheid van mening, de vrijheid van eredienst, de gewetensvrijheid en de godsdienstvrijheid beperkt worden."
Bron: www.gva.be
Datum: 09/12/2009
Een scheiding tussen kerk en staat is er al jaren. Bijgevolg vind ik het dus belachelijk om dit extra in de verf te zetten door bijvoorbeeld kruisbeelden aan de ingang van een kerkhof te verwijderen. Een kerkhof mag dan wel een openbare plaats zijn, maar de mensen die er liggen kiezen over het algemeen ook voor een kerkelijke uitvaart. Persoonlijk vind ik het ook kunnen dat ambtenaren een hoofddoek dragen, want het is toch niet omdat ze een bepaalde geloofsovertuiging hebben dat ze hun werk daarom slechter doen. "Bij plechtige dankdiensten, na processies en bij liturgische diensten voor de vorst, wordt nog vaak het Te Deum gezongen. Men kan de lofzang ook nog vaak horen bij parochie- en priesterjubilea en soms bij speciale gelegenheid tijdens het Lof. Het Te Deum kan ook gezongen in de vigilie, de plechtige vespers op de vooravond van kerkelijke hoogfeesten."(http://nl.wikipedia.org/wiki/Te_Deum). Het Te Deum afschaffen is voor mij net hetzelfde als die kruisbeelden afschaffen, nergens voor nodig. Ik zou niet weten hoe de kerk hiermee tussen het staatsbeleid komt.
Drie Waalse politieke partijen (MR, PS en Ecolo) pleiten voor een absolute scheiding tussen kerk en staat. Ook Open Vld lijkt voor dat idee gewonnen. Dat wil zeggen dat het kwartet tegen kruisbeelden aan de ingang van een kerkhof is. Ook ambtenaren met een hoofddoek kunnen niet.
De Senaatscommissie Institutionele Hervormingen zal donderdag het wetsvoorstel van PS-senator Philippe Mahoux bekijken om kerk en staat volledig te scheiden. Paul Wille Wille en Jean-Jacques De Gucht steunen Mahoux.
Op een graf wel
Het principe van de scheiding is al verankerd in de wet, maar Mahoux wil ze absoluut maken. Ambtenaren mogen bij de uitoefening van hun functie hun religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen dus niet meer kenbaar maken. Dat verbod gaat ook op voor bijzitters en voorzitters van stembureaus.
Op roerende en onroerende goederen met een openbare bestemming mogen ook geen religieuze tekens meer te zien zijn. Dat geldt ook voor begraafplaatsen (vb. een kruisbeeld aan de ingang), maar een kruis op een zerk zou wel nog mogen.
Te Deum
Bovendien willen de partijen het Te Deum afschaffen, dat jaarlijks wordt georganiseerd naar aanleiding van de nationale feestdag. "Er moet een einde gemaakt worden aan de verwarring tussen de officiële feestdagen, die zich richten tot alle burgers, en religieuze plechtigheden die zich per definitie slechts richten tot een bepaalde categorie onder hen, eventueel een minderheid."
Jean-Jacques De Gucht wil met zijn steun een debat op gang trekken. "Het is niet onbelangrijk dat deze discussie wordt gevoerd. Want er zijn misbruiken. Katholieke ziekenhuizen bijvoorbeeld die weigeren euthanasie toe te passen."
De Raad van State is misnoegd over het voorstel. "Sommige van de regels die naar voren worden geschoven, kunnen tot gevolg hebben dat de vrijheid van mening, de vrijheid van eredienst, de gewetensvrijheid en de godsdienstvrijheid beperkt worden."
Bron: www.gva.be
Datum: 09/12/2009
Een scheiding tussen kerk en staat is er al jaren. Bijgevolg vind ik het dus belachelijk om dit extra in de verf te zetten door bijvoorbeeld kruisbeelden aan de ingang van een kerkhof te verwijderen. Een kerkhof mag dan wel een openbare plaats zijn, maar de mensen die er liggen kiezen over het algemeen ook voor een kerkelijke uitvaart. Persoonlijk vind ik het ook kunnen dat ambtenaren een hoofddoek dragen, want het is toch niet omdat ze een bepaalde geloofsovertuiging hebben dat ze hun werk daarom slechter doen. "Bij plechtige dankdiensten, na processies en bij liturgische diensten voor de vorst, wordt nog vaak het Te Deum gezongen. Men kan de lofzang ook nog vaak horen bij parochie- en priesterjubilea en soms bij speciale gelegenheid tijdens het Lof. Het Te Deum kan ook gezongen in de vigilie, de plechtige vespers op de vooravond van kerkelijke hoogfeesten."(http://nl.wikipedia.org/wiki/Te_Deum). Het Te Deum afschaffen is voor mij net hetzelfde als die kruisbeelden afschaffen, nergens voor nodig. Ik zou niet weten hoe de kerk hiermee tussen het staatsbeleid komt.