PDA

Bekijk de volledige versie : Vrouw schiet inbreker dood terwijl ze met 911 belt


vincent.van.houtven
8th December 2009, 18:39
In de States zijn ze wel wat gewend op het vlak van schietincidenten, maar dit verhaal is wel heel straf. Een 56-jarige vrouw uit Oklahoma telefoneerde naar de hulpdiensten omdat er een inbreker haar achterdeur probeerde in te beuken. Toen de vrouw van 911 vroeg of ze een geweer in huis had, nam Donna Jackson het heft in eigen handen en met de hulpdiensten nog altijd aan de lijn schoot ze op de inbreker. De 53-jarige Billy Dean Riley overleefde de schietpartij niet.

Donna Jackson uit Cushing (Oklahoma) was alleen thuis omdat haar man op pad was, toen haar hond haar wakker blafte. Ze stak alle lichten in haar huis aan, terwijl ze naar de hulpdiensten belde. Ze ging naar de keuken en zag dat een man haar achterdeur probeerde in te beuken. De inbreker zag de vrouw en bedreigde haar. Jackson antwoordde dat ze een geweer had en met de politie aan de lijn hing, waarna de man een tuintafel pakte en door het raam van de achterdeur smeet. Bij het betreden van de keuken joeg de vrouw een kogel door zijn borst met haar fors geweer, een 16 mm. De hulpdiensten kwamen even later toe en konden enkel maar vaststellen dat Billy Dean Riley, geen onbekende voor het gerecht, was overleden.

"Ik ga hem neerschieten"
Alles werd opgenomen door de alarmcentrale. De vrouw werd gevraagd aan de lijn te blijven terwijl agenten zich in allerijl naar het huis haastten. Hierbij in grote lijnen het gesprek.
-Er is een man aan mijn achterdeur, hij beukt op de deur en hij bedreigt me.
-Heb je een geweer?
-Ja, ik heb het nu nog niet vast, maar ik zal niet aarzelen om het te gebruiken. Hij ziet eruit als een oudere man. Hij is gek, ik ga mijn geweer pakken. Het is enorm groot.
-Heb je geen kamer waarin je je kan opsluiten?
-Nee die is er niet in mijn huis. Ik heb een groot geweer, ik ga me niet opsluiten in een badkamertje.
-Ik wil deze man niet vermoorden, maar als het moet, doe ik het wel. Hij komt binnen, ik ga hem neerschieten.

"Oké hoor, je moet jezelf beschermen"
Na een tijdje geraakt de vrouw echt in paniek raakt en roept "Ik wil hem niet vermoorden, ik wil hem niet vermoorden. Schiet op, want hij is bijna binnen!" Daarna is te horen dat de inbreker het huis binnenkomt en dat de vrouw een fataal schot lost. "Oh God, ik denk dat ik hem vermoord hebt," roept de vrouw huilend. Aan de andere kant van de lijn klinkt dan: "Dat is oké hoor, je moet jezelf toch beschermen." (kh)

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/1039142/2009/12/08/Vrouw-schiet-inbreker-dood-terwijl-ze-met-911-belt.dhtml

Eigen mening:

Dit zie je inderdaad heel veel in de States. Het is ook legaal om daar een wapen in bezit te hebben. De vrouw heeft volgens mij correct gereageerd. Iedereen zou hetzelfde gedaan hebben, in Amerika dan toch. Wie het telefoon gesprek gehoord heeft, zal wel grote ogen getrokken hebben. Het is echt absurd dat de politie zegt: "I want you to stay on the line with me." Terwijl haar leven bedreigd werd. Maar ze heeft puur uit zelfverdediging gehandeld, dus ze is volledig in haar recht.

Eventjes terzijde: Dit gaat misschien sadistisch klinken, maar stel je eens voor dat het de zatte echtgenoot was van de vrouw. Een zatte man aan je deur horen roepen, is niet echt gezellig :p

Jolien Willems
8th December 2009, 19:39
Ik denk dat de vrouw op zich normaal gereageerd heeft...
Hoe zouden we zelf reageren als we opmerken dat er ingebroken wordt?
Zelf heb ik dat eens meegemaakt, maar iedereen reageert hier anders op.
Ik ging lopen terwijl ik de politie belde...
Deze vrouw wilde zich niet verstoppen, wel haar leven redden door het zijne ten einde te maken.

Langs de andere kant begrijp ik het feit net wel dat de politie haar vraagt aan de lijn te blijven, op die manier weten zij wat er gebeurt, wanneer de man binnenkomt en dergelijke...
Ik denk ook dat je jezelf op die moment toch ook net iets geruster voelt, omdat je met iemand kan praten.

SilkeDeRoover
8th December 2009, 21:16
Dit is een situatie dat je in België niet vaak tegenkomt denk ik. Ik vind het van de vrouw nog moedig dat ze zo naar politie belt, ik zou op dat moment echt niet weten wat ik zou moeten doen. Als is de oplossing die de vrouw bedacht heeft wel een goede. Je mag natuurlijk schieten uit zelfverdediging maar hoe de politie hierop reageert vind ik ook maar een beetje absurd. Ze trekken hun precies niet veel aan van de situatie nadat ze hem heeft neergeschoten. Soms denk ik dat de politie daarin verkeerd is. Vrienden van mij zitten in Gent en er was een fiets gestolen. Ze gingen dit melden aan de politie en die zei hun dat ze dan maar een andere fiets moesten stelen. Dit is iets van veel minder belangen dan een doding maar ik vind dat de politie soms op een verkeerde manier reageert. Ook vind ik het wel langs de andere kant zoals Jolien zei, goed dat je op dat moment met iemand kan praten. Want als dieven soms horen dat je met iemand praat, dat schrikt hen af. Maar ik zou mezelf niet onder controle hebben op dat moment.

Jeroen Sueten
18th May 2010, 22:07
Ik ben persoonlijk ook geen voorstander van een soepele wapenwet. Maar dit is nu net een voorbeeld waar het wél van pas komt. Als het verhaal effectief zo is zoals het hier wordt beschreven heeft de vrouw correct gehandeld. Ze heeft hem meerdere keren gewaarschuwd en hij heeft haar bedreigd. Ik zie niet in wat de vrouw anders had moeten doen?

Los daarvan ben ik toch niet zo'n fan van het systeem. Dit is nu misschien wel een tegenvoorbeeld. Maar regelmatig lezen we toch berichten waarbij ik denk dat er in de VSA veel te veel en veel te snel geschoten wordt. Ligt het nu aan de berichtgeving in de media of straalt de VSA nu echt niets dan agressie uit?