PDA

Bekijk de volledige versie : Twintig wagens van één gezin in de prak gereden


Gibb.Pemen
8th December 2009, 14:25
BRAKEL - Het gezin Thijs uit Brakel moet in zowat de gevaarlijkste bocht van Vlaanderen wonen. De voorbije dertig jaar werden al 20 van hun auto's in de prak gereden door chauffeurs die uit de bocht bovenaan de Kleiberg gingen.

Afgelopen weekend gebeurden drie ongevallen in dezelfde bocht bovenaan de Kleiberg in Brakel. 'Daarmee staat de teller op zeker zeven in twee maanden', zegt Boudewijn Thijs (63) in Het Laatste Nieuws.

Het gezin woont op zo'n 100 meter van de beruchte bocht. 'De bocht is erg verraderlijk, want hij gaat plots in 90 graden naar rechts, je ziet 'm pas als je erin rijdt.' Toen ze er nog maar pas woonden werd de eerste wagen al 'perte total' gereden. In een jaar tijd hebben ze zelfs eens drie nieuwe wagen moeten kopen. 'Sindsdien kopen we enkel nog tweedehands', zegt de vader.

Terwijl de huidige auto's van Boudewijn en zijn vrouw al zes maanden gespaard blijven, was het onlangs de beurt aan hun dochter haar wagen. Ondanks al deze tegenslag is het gezin niet van plan te verhuizen.

Bron: Het Nieuwsblad

Mijn mening:
Ik vind dat ze dringend iets moeten veranderen aan deze bocht. Het kan niet lang meer duren of deze bocht gaat mensenlevens kosten. Het verbaasd me trouwens dat dit nog steeds een gevaarlijke bocht is. Bij mij in de gemeente zijn ze de laatste jaren alle gevaarlijke kruispunten aan het aanpassen. Op deze kruispunten gebeuren nog veel minder ongevallen dan op de Kleiberg in Brakel. Ik hoop dus dat voor de familie Thijs dat deze bocht aangepast wordt en dat ze nu gespaard mogen blijven van ongevallen.

Paulien.Detailleur
8th December 2009, 16:59
Opmerkelijk dat hier in 30 jaar nog geen actie is ondernomen. Als de gemeente nalaat hiertegen iets te doen verwacht ik toch dat de bewoners zelf iets ondernemen! Al is het maar om zichzelf te beschermen. Er zullen wel meer zo'n gevaarlijke bochten bestaan in Vlaanderen, maar het is nu eenmaal niet zo eenvoudig om dit probleem op te lossen. Betere signalisatie biedt vaak geen oplossing, de weg heraanleggen zorgt voor veel ongemakken en bij slecht weer en ijs op het wegdek worden al deze pogingen sowieso teniet gedaan.
Wij woonden ook in dergelijke bocht en ook daar was een goede oplossing van het probleem uitgesloten. Om ons toch enigszins te beschermen hebben we dan maar een hoge haag geplant, een ideaal vangnet voor auto's, als ze al voorbij de gracht geraakten.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat je als burger niet bij de pakken mag blijven neerzitten, als de overheid verzaakt aan haar plicht, onderneem dan zelf actie inplaats van machteloos toe te kijken.

jo.guns
8th December 2009, 17:58
Ik sluit mij volledig aan bij de mening van Paulien. Als de gemeente of de overheid niets aan deze gevaarlijke bocht kan doen, neem dan zelf je voorzorgren.. Of deze mensen willen graag jaarlijks een nieuwe auto natuurlijk :D
Als ik van hen was zou ik hier toch ook iets zetten waardoor hun eigendom toch een beetje beschermd is. Ik zal niet beweren dat dit altijd mogelijk is, maar er moet toch wel iets aan gedaan kunnen worden?
Signalisatie helpt misschien niet altijd, maar het zou toch al wel heel wat problemen kunnen oplossen lijkt me. Men kan natuurlijk de weg wel heraanleggen, maar 't lijkt me ook niet logisch om van een bocht een recht stuk baan te maken.. Anders ga je in eigendommen van mensen moeten "snoeien" en komt er daar weer een heleboel protest op.. Simpel zal het nooit niet zijn waarschijnlijk!