PDA

Bekijk de volledige versie : Boete voor waarschuwen met grote lichten voor controle


Stefan.Scheltjens
8th December 2009, 09:12
Boete voor waarschuwen met grote lichten voor controle

Een vrouw uit Aalst is zaterdag geverbaliseerd nadat ze met haar grootlichten knipperde om tegenliggers te waarschuwen voor een nakende alcoholcontrole. De vrouw had de pech dat één van die tegenliggers een politiecombi was, schrijft Het Laatste Nieuws. Eerstdaags krijgt ze een boete van 100 euro in de bus.

"Want knipperen met de grootlichten mag alleen als er gevaar dreigt. En nee: politiecontroles worden niet beschouwd als 'dreigend gevaar'", luidt het bij advocaten en verkeersexperten.

De vrouw uit Aalst reed samen met haar man zaterdag huiswaarts toen ze de politiecontrole naderde. De politie liet haar blazen, maar ze mocht probleemloos passeren omdat ze niet gedronken had. Met de controle veilig achter zich verwittigde de dame wel een opkomende tegenligger, een politiecombi zo bleek later. Terwijl de meeste passanten eens dankbaar zouden terugknipperen, zetten de agenten de vrouw aan de kant. Ze kreeg een pv aangesmeerd waarbij de agenten hen vertelden dat het verboden is te waarschuwen voor politiecontroles.

"Dat moet lichtjes genuanceerd", zeggen Frederic Busschaert en Frank Glorieux, advocaten en verkeersexperten. "Iedereen mag mensen waarschuwen voor controles. Er zijn radiozenders die dat doen en sms-diensten. Je mag alleen niet waarschuwen met de grote lichten: dat staat in de wet gelijk met 'verblinden van de tegenligger' en is absoluut verboden. De vrouw had bovendien de pech dat ze politieagenten, beëdigde personen dus, tegenover haar kreeg. Als zij vinden dat ze verblind zijn door mevrouw, moet zij het bewijs van tegendeel aantonen. Heel moeilijk."

(De Morgen 8 december 2009)

Ik vind dat het waarschuwen zelf wel degelijk mogen verbieden, of het nu met de lichten, via de radio of met sms-diensten gebeurt. Dagelijks begaan de weggebruikers fouten tegen het verkeersreglement, en sommigen trekken zich dat zelfs niet meer aan. Door die controles (die relatief gezien zowiezo maar beperkte resultaten opleveren) probeert de politie zoveel mogelijk schuldigen te straffen, in de hoop dat meer weggebruikers zich weer aan het verkeersreglement zullen houden. Die controles kosten de politie behoorlijk wat inspanning en belastingsgeld. Als iedereen dan gewaarschuwd wordt om niet langs een bepaalde straat te rijden of op bepaalde dingen (snelheid, promille alcohol, gordel,...) te letten als je daarlangs rijdt, zijn deze inspanningen vergeefs geweest. Radiozenders die waarschuwen voor controles of voor 'vallende sterren' (flitspalen) werken in mijn ogen dus de politie, en dus de regels van onze maatschappij, tegen.

Paulien.Detailleur
9th December 2009, 16:53
[SIZE=4]Eén op de drie Belgen kruipt dronken achter het stuur[/SIZE]

* woensdag 09 december 2009
* Bron: belga
* Auteur: sdg

Eén op de drie Belgen kruipt dronken achter het stuur
Zeventig procent steunt nultolerantie —

Zeven Belgen op de tien zijn voor een alcohollimiet van 0 promille achter het stuur. Nochtans blijft het aantal Belgen dat toegeeft vaak of soms onder invloed achter het stuur te kruipen hoger dan in andere Europese landen.

In België bedraagt dat aantal één op de drie, terwijl het Europees gemiddelde één op de vijf bedraagt. Autobestuurders tussen 55 en 64 jaar (43 procent) scoren aanzienlijk hoger dan jongere bestuurders (31 procent voor de categorie 35-44 jaar).

Dat blijkt woensdag uit de tweede AXA Rijgedragbarometer, een internationaal onderzoek in tien Europese landen.

Daartegenover staat dat een groot aantal landgenoten een alcohollimiet van 0 promille achter het stuur zou aanvaarden. Van de ondervraagden vindt 7 op de 10 een dergelijk voorstel 'goed of zeer goed'.

We rijden trager

Uit de barometer blijkt dat de Belgische bestuurder, in vergelijking met vorig jaar, iets minder snel is gaan rijden. Het aantal Belgen dat toegeeft in de bebouwde kom sneller dan 65 km/uur te rijden, daalde van 53 procent naar 43 procent. Het percentage dat toegeeft sneller dan 150 km/uur te rijden op de autosnelweg, daalde van 35 procent naar 30 procent.

Gsm achter het stuur

Verder geeft 1 op de 3 Belgen toe te gsm’en achter het stuur. Dat is ongeveer hetzelfde als vorig jaar. Bij de jongeren (18-24 jaar) belt 56 procent vaak of soms achter het stuur. Bij de 65-plussers komt dit amper voor (8 procent).

Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF09122009_033&kanaalid=808

Wie zei daarnet tijdens de les RZL dat niemand dronken achter het stuur kruipt? Dat alcoholcontroles overbodig zijn en dat mensen toch voldoende moreel besef hebben om niet onder invloed te rijden? Hier is dus het bewijs dat alcoholcontroles wel nuttig zijn en niet gewoon een bron van ergernis. Jammer genoeg is de morele ontwikkeling van de meeste mensen nog niet zo vergevorderd als we zouden willen of verwachten.
Toch zou ik de titel niet te strikt opvatten, onder invloed rijden of dronken rijden is een groot verschil, maar vanaf 0,5 promille alcohol in het bloed reageer je al aanzienlijk trager.
Ik post dit artikel om aan te tonen het echt nodig is om veel alcoholcontroles te houden, zeker rond de feestdagen, en dat de verkeersveiligheid in ons land echt nog niet op punt is.
Ik hoop dat de mensen toch stilaan hun verantwoordelijkheid gaan nemen en beseffen dat het niet zichzelf is dat ze schaden door dronken achter het stuur te kruipen, maar hun potentiële slachtoffers; als het blijkt dat ze hiertoe niet in staat zijn mogen ze van mij gerust de nultolerantie invoeren.

Diewert.Alaerts
9th December 2009, 17:49
Waarschuwen voor controles met autolichten is strafbaar

8/12/09
www.hbvl.be

Wie met zijn lichten knippert om tegenliggers te waarschuwen voor controles, is strafbaar. Een vrouw uit Aalst moet een boete van 100 euro betalen omdat ze de pech had dat de tegenligger die ze waarschuwde een politiecombi was.


Knipperen met de lichten mag volgens de politieagenten enkel als er gevaar dreigt, anders is het bij wet verboden omdat het tegenliggers kan verblinden.

Eigen mening:
Wie er nog aan moest twijfelen dat knipperen met je lichten niet bij wet verboden is. Is bij deze bij de mond gesnoerd.

Zo'n grote boete voor zoiets?
Ik vind het een beetje overdreven, maar ze hebben gelijk!
Zulke controles zijn nodig. Ik wil niet het slachtoffer zijn van een persoon die doordat er iemand met zijn lichten knippert (of dergelijks) nog net kan ontsnappen en die dan 100m verder frontaal iemand omverrijdt.

Die persoon die knipperde met zijn lichten, die begrijp ik langs de ene kant wel.
Zij zal misschien gedacht hebben van ja, de politie staat verderop. Doe misschien nog snel je gordel om of zoiets.
Maar ik denk dat dit een verkeerde redenering is. Zij had niet mogen knipperen met haar lichten. Want enkel op deze manier kunnen de "doodrijders" uit het verkeer gehaald worden.