PDA

Bekijk de volledige versie : Nederland, Australië en Nieuw-Zeeland samen tegen walvisvangst


Lotte.Verreijdt
7th December 2009, 22:28
Nederland, Australië en Nieuw-Zeeland hebben de krachten gebundeld om te strijden tegen de walvisvangst. Ze roepen tegelijk zowel de walvisvaarders als de demonstranten op om zich verantwoordelijk en vreedzaam te gedragen.

Japanners in Stille Zuidzee
Minister van Buitenlandse zaken Maxime Verhagen en zijn Australische en Nieuw-Zeelandse collega's, Stephen Smith en Murray McCully, hebben een gezamenlijke verklaring opgesteld. De landen blijven ageren tegen de walvisvangst voor zogenaamd wetenschappelijke doeleinden. Ze doelen daarmee op de Japanse walvisvloot, die is afgereisd naar de Stille Zuidzee. De drie ministers zijn daar diep teleurgesteld over, staat in de verklaring.

Protestacties
Verhagen, Smith en McCully denken dat de Japanse operatie leidt tot protesten. Daarbij worden mogelijk de Steve Irwin, het in Nederland geregistreerde schip van Sea Shepherd, en de Ady Gil, die in Nieuw-Zeeland staat ingeschreven, ingezet.

Het drietal veroordeelt al bij voorbaat gevaarlijke of gewelddadige acties, zowel van de walvisvaarders als van de demonstranten. Onrechtmatige acties worden bestraft. Ze wijzen er ook op dat incidenten in het afgelegen gebied grote risico's opleveren.

Onderzoek in Antarctica
Australië en Nieuw-Zeeland gaan zelf in Antarctica onderzoek doen naar walvissen. Dat moet meer kennis opleveren over het behoud van de walvis. Hierbij worden geen dodelijke technieken gebruikt. De regeringen van de drie landen denken dat diplomatiek overleg de beste manier is om de toekomst voor de walvis veilig te stellen, onder meer via de International Whaling Commission. (anp/lb)

Bron: Het Laatste Nieuws 07/12/09 20u10
Eigen mening:

Ik vind dit een zeer goed initatief en ik hoop dat de walvis hier ook beter uitkomt.
Het is goed dat deze landen de walvisvaarders en de demonstranten oproepen om zich verantwoordelijk en vreedzaam te gedragen. In het artikel staat dat Australië en Nieuw-Zeeland zelf naar Antarctica gaan voor onderzoek te doen. Ik vermoed dat ze niet zo heel veel van de walvissen weten. Overleg op hoog niveau is ook zeker nodig.