PDA

Bekijk de volledige versie : Wetenschapper NASA hoopt dat Kopenhagen faalt


dieter.tielemans
7th December 2009, 15:56
Een topwetenschapper, die een tijdje geleden nog alarm sloeg door de opwarming van het klimaat, hoopt dat de klimaatconferentie in Kopenhagen volgende week faalt. James Hansen, directeur van het Goddard Instituut voor Ruimteonderzoek van de NASA, vindt dat de pogingen om een nieuwe deal te bereiken toch met de verkeerde intenties genomen zijn.
"Ik heb liever dat het mislukt. De hele aanpak van het probleem is zo fout dat we beter opnieuw beginnen", zegt hij in The Guardian. Hansen is al tientallen jaren bezig met het probleem en hij is zonder twijfel de wetenschapper die de meeste inspanningen geleverd heeft om politici te waarschuwen voor de gevolgen van global warming. In 1988 verklaarde hij al dat de opwarming van het klimaat bezig is. Hij is echter een grote tegenstander van het kredietsysteem waarmee landen het recht kunnen kopen om te vervuilen. Enkel een directe belasting op fossiele brandstoffen is een realistische manier om de uitstoot te beperken.

Kerk
"Het is beter dat we nu geen verdrag uit de grond stampen, want dan gaat het opnieuw iets Kyoto-achtig worden. En als men daarmee akkoord gaat, zal iedereen jaren nodig hebben om te bepalen wat het betekent", zegt Hansen. Hij vergelijkt het systeem met dat van de Kerk die in de Middeleeuwen aflaten verkocht. Zondaars betaalden de bisschoppen en kregen zo alsnog toegang tot de hemel.

Planeet verlaten?
"De industrielanden willen dat alles blijft zoals het is, terwijl de arme landen geld vragen. Dat kunnen ze krijgen met deze 'aflaten'", zegt Hansen. Toch deed Hansen in de Britse krant nog een andere opmerkelijke uitspraak. "Ik vind het beangstigend dat sommige mensen zeggen dat we op een cruciaal punt zitten waarna het te laat is. Wat denk je dan? Dat we de planeet zullen moeten verlaten? Je moet de schade beperken."
05/12/09 16u30

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/5627/kopenhagen-2009/article/detail/1038006/2009/12/05/Wetenschapper-NASA-hoopt-dat-Kopenhagen-faalt.dhtml (http://)
Mening: Ik dacht eerst, wat een vreemde man, maar begreep al snel dat hij zo wel zijn redenen had. En ik vond zelfs dat hij gelijk had, hij strijdt al zo lang voor de opwarming van het klimaat en denkt nu dat zijn "levenswerk" min of meer in het water valt. En dat is ook inderdaad wat ik denk dat er zal gebeuren hoor, er zal weer een akkoord uit de bus komen (als er al een komt) dat niet voldoende zal zijn. En dat zou veel te jammer zijn.

thomasopdebeeck
7th December 2009, 18:53
Ik deel je mening over deze man, hij wilt gewoon dat er echte concrete maatregelen worden genomen om de broeikasgassen te beperken en geen middeleeuwse praktijken zoals het systeem van de Kerk die aflaten verkocht.
Volgens mij is het beter dat de hernieuwbare energiebronnen worden aangeprezen zoals zonnepanelen, windmolens , enz en dat er zoals hij zegt een belasting moet komen of fossiele brandstoffen --> Maar dan wel in combonatie met het aanprijzen van hernieuwbare energie (zo gaan de mensen automatisch overschakelen naar hernieuwbare energie ).