PDA

Bekijk de volledige versie : Geld voor extra alcoholcontroles is op


Esther Horemans
7th December 2009, 09:38
Een derde van Oost-Vlaamse politiezones kan controles niet opdrijven

GENT - 11 van de 29 politiezones in Oost-Vlaanderen zullen tijdens de eindejaarsdagen geen extra alcoholcontroles uitvoeren. Zij hebben daar geen middelen meer voor. Provincie- gouverneur André Denys reageert ontgoocheld. Dieter Herregodts

In de nacht van zaterdag op zondag organiseerde de provincie Oost-Vlaanderen voor de dertiende keer een Verkeersveilige Nacht. Wie die nacht op de baan was en niet in het zakje moest blazen, heeft geluk gehad, want alle politiezones in Oost-Vlaanderen namen aan de actie deel. In totaal werden driehonderd agenten extra ingezet. Het was meteen de officiële start van de Oost-Vlaamse Bobcampagne.

Provinciegouverneur André Denys had het graag nog eens overgedaan tijdens de eindejaarsperiode, maar het ziet er naar uit dat de pakkans dan een stuk kleiner zal zijn. 11 van de 29 Oost-Vlaamse politiezones antwoordden aan de gouverneur dat ze in die periode geen extra manschappen kunnen inzetten.

'Mijn vraag kwam er na de kritiek van vorig jaar', legt André Denys uit. 'Toen waren er in onze provincie wel heel wat alcoholcontroles begin december, maar rond Kerstmis en Nieuwjaar viel dat stil. De pakkans was klein. Dat mocht geen tweede keer gebeuren. Ik heb daarom opgeroepen om nu meer manschappen in te zetten op de cruciale dagen eind december en begin januari. Ik had gehoopt dat alle politiezones zouden deelnemen, maar 11 zones hebben mij geantwoord dat ze daarvoor geen middelen meer hebben.'

Veel agenten met vakantie

De reden is vooral budgettair. Agenten aan het werk zetten op feestdagen, 's nachts en in het weekend kost veel geld. Op het einde van het jaar zijn de budgetten in sommige politiezones opgebruikt. Bovendien is het niet altijd makkelijk om aan voldoende manschappen te geraken omdat heel wat mensen met vakantie zijn in die periode.

BRON: www.nieuwsblad.be
Eigen mening:
Naar mijn mening is het wel belangrijk om tijdens de cruciale dagen eind december en begin januari controles uit te voeren. Ik vind het zelfs belangrijker om dan controles uit te voeren dan op Verkeersveilige Nacht. Eigenlijk had de politie eerder rekening moeten houden met het feit dat ze op het einde van het jaar controles zouden uitvoeren, dan hadden ze nu misschien nog middelen gehad om dit te realiseren. Maar ik begrijp natuurlijk ook wel dat veel agenten op vakantie zijn en hun feestdagen niet willen doorbrengen met controles uit te voeren. Dus ik heb er een dubbel gevoel over.

Eva Thijs
7th December 2009, 13:48
De politie zou zijn controles beter moeten plannen. Ze weten op voorhand in welke periodes er de meeste kans is om dronken bestuurders te betrappen. Bij het budget dat de politie krijgt voor alcoholcontroles heb ik een gemengd gevoel. Eenerzijds vind ik het goed dat er geld gegeven wordt aan deze controles. Het is belangrijk dat er veilig verkeer is. Maar langst de andere kant is het heel spijtig dat er nog steeds zoveel alcoholcontroles moeten gebeuren om het verkeer veilig te houden. De burgers zouden beter moeten weten en meer zelfdicipline ontwikkelen. Ofwel drink je geen alcohol of anders neem je een taxi of een bus, tram of trein. Ik vind het ontzettend jammer dat er veel mensen zijn die deze verantwoordelijkheid niet opnemen. Daarom vind ik het de taak van de politie om zijn controles beter te plannen zodat ze op de feestdagen toch meer controles kunnen uitvoeren.