PDA

Bekijk de volledige versie : Drugshonden op school?


Barst
25th September 2004, 23:31
Drugshonden op school?

[color=red]http://www.knack.be/procontra/archief_result.asp?week=20&year=2003&publidate=5/14/2003[/color]

KimVandenEynde
28th September 2004, 17:17
Ik zelf ben contra want ik vind dat dit een beetje te ver gaat. Op elke school gaat drugs rond en dat dat gecontroleerd moet worden daar ben ik het eens om maar der zijn toch nog eerst andere alternatieven dan het eigenlijk een gevangenis gaan maken hé. Het beste is om de kinderen te informeren over het concept drugs, wat de gevolgen zijn enz. Eigenlijk moet je preventief werken en als dit niet helpt het overlaten aan professionelen.:(

Davy V.H.
2nd October 2004, 15:02
Niet akkoord, maar ik denk niet dat in België de situatie al zo erg is. Heeft ook geen effect denk ik. Hou je de drugs misschien wel buiten de schoolmuren, maar het gebruik gaat door. Het dealen juist buiten de schoolpoort gaat lekker door.

Preventie, informatie van de gevolgen, ... maar wat als alles faalt? Dan misschien...

judithgielens
3rd October 2004, 12:31
Ik heb hier niet echt een uitgesproken pro-contra mening over.
Volgens mij moet je dit eerder school per school bekijken.
Er zijn scholen waar men dat kan oplossen door gesprekken (lkr-lln/lln-clb/lln-directeur, ...)
Die scholen hebben een goede vertrouwensrelatie met de lln en het zou dan jammer zijn om die stuk te slagen door acties met drugshonden te voeren.
Andere scholen daarentegen hebben die relatie niet, hebben misschien ook al meer drugsproblemen gehad met de lln en zien geen andere uitweg.
Voor hen is deze methode dan wel een goede oplossing.

Als ik het op een andere manier bekijk, denk ik ook dat het naar de maatschappij toe een positieve en een negatieve kijk zal opwekken.
Een school met veel drugsproblemen zal een "applaus" krijgen omdat het eens iets "groots" organiseert tegen drugs.
Een school die amper met drugs te maken krijgt en ook zoiets organiseert, gaat men misschien wat argwanend bekijken en zal een slechte naam krijgen.

Het hangt dus echt af van school tot school.

Pieterjan
3rd October 2004, 13:41
Persoonlijk zie ik geen graten in zulke controle. Drugs zijn niet alleen op school verboden, ze zijn ook bij wet verboden. Ik denk dat het één van de belangrijkste taken is van de regering om de jeugd te weerhouden van extreem schadelijke genotsmiddelen. Uit meerdere gevallen is al gebleken dat preventie zelf slechts weinig tot geen invloed heeft op druggebruikers. De vraag is natuurlijk of het vervolgen ervan wel een oplossing is?

AnsVerstappen
4th October 2004, 17:06
Waarom drugshonden op school? Ze kunnen beter op andere plaatsen drugscontroles houden. ik denk niet dat drugsgebruikers zullen stoppen na zulke controles. Als ze weten dat er controles zijn zullen ze hun drugs wel op een plaats verstoppen waar ze niet komen controleren.

zoals judithgielens al zei is het probleem misschien beter op te lossen door de met de lln te praten.

Pieterjan
4th October 2004, 21:49
Wat versta jij dan onder "praten". In het 4de secundair hebben we uitvoerig druggebruik besproken, en als ik nu een pil LSD zie liggen weet ik onmiddellijk hoe ik die moet nemen en wat ik eraan heb. Dat is volgens mij enorm verkeerd. De leerkrachten moeten het een beetje onbekend en onbesproken laten, het onbekende schrikt nog steeds het meeste af.

En daarbij nog, vinden jullie dan niet dat drugsdealers moeten gestraft worden? Want geen controles betekent dat niet alleen gebruikers maar ook dealers verder hun gangetje kunnen gaan.

sophiekecools
12th October 2004, 21:54
drugshonden zouden het probleem alleen mr verergeren. het zou het nog spannender maken om met drugs bezig te zijn!
het dealen gaat toch door, maar dan buiten de schoolmuren... dus het probleem wordt niet bij de oorsprong opgelost... de scholen zijn enkel bekommerd om hun 'naam'...

annemieke
15th October 2004, 10:43
Ik ben ook tegen het gebruik van drugshonden op school. Ik denk dat het veel belangrijker is om preventief te werken en de jongeren in te lichten over de gevaren van drugs. Ik geloof dat het veel nuttiger is om er met hen over te praten dan de klassen binnen te vallen met honden en de leerlingen de stuipen op het lijf te jagen.
Op die manier krijgt drugs namelijk nog een spannender tintje. Het komt nog 'avontuurlijker' over als je dan durft te dealen of met drugs op zak te lopen vanwege het grotere risico. Ik vind ook dat deze aanpak de boodschap naar de jongeren zendt dat de school haar leerlingen beschouwt als potentiële criminelen.
Ik ben zeker niet helemaal tegen drugscontroles, maar naar mijn mening is het veel nuttiger om die te houden aan de uitgang van fuiven of discotheken, omdat er daar veel meer jongeren met drugs op zak lopen dan die paar enkelingen op school. Die drugsgebruikers zijn bovendien ook nog een gevaar voor anderen, omdat ze stoned de straat opgaan.
Kortom: drugscontroles? Ja! Op school? Nee!

yannick.staelens
19th October 2004, 18:18
Dit gaat toch echt te ver? Op elke school zijn er mensen die drugs gebruiken. Is dit trouwens zo verkeerd? Het is volgens mij niet dat deze personen binnenlopen met kilos om ze in de school te verkopen. Enkel kleine hoeveelheden voor eigen gebruik. Dan komen we bij een andere vraag:
Is drugs toegelaten voor eigen gebruik? Waarom niet? Als die persoon zich beter voelt met af en toe drugs te smoren. Dan vind ik dat men daar niet tegenin kan gaan
Overigens.. op de meeste middelbare scholen mag men toch niet roken... dus is de drugs bedoeld om buiten de schooluren te gebruiken. Dan is dit toch geen probleem meer van de school?

Davy V.H.
19th October 2004, 18:53
Je hebt drugs ... en je hebt DRUGS he...

Soft en hard dus... ik denk niet dat je echt onderscheid moet gaan maken op een school...:rolleyes:

Als je logisch nadenkt dan moet je weten dat zoiets niet kan passen in een visie van eender welke school...

Michai Geyzen
19th October 2004, 19:28
Ik vind het nogal iets gevaarlijk. Als drugshonden op school komen, ze ruiken iets, die leerling wordt meegenomen... Ik denk niet dat dit een goede oplossing is.

Het is zoals Yannick zegt, het is niet omdat iemand toevallig bijvoorbeeld wat Cannabis bijheeft, dat die persoon daar iedereen gaat aanzetten tot drug-gebruik. En als die persoon zich beter voelt door dit af en toe te doen (bijvoorbeeld zeer moeilijke persoonlijke situatie...), waarom hem dan straffen op deze manier. Als iemands gedrag niet in dermate impliceerd dat druggebruik een boosdoener is, als iemand goede punten heeft en goede sociale contacten, waarom deze persoon dan straffen?

Misschien een gevaarlijke vraag, maar ik stel ze toch:

Hoeveel % van de studenten in Vorselaar gebruikt af en toe/regelmatig/... een illegaal product? (laten we Cannabis en dergelijke ook als niet-legaal beschouwen, zowel op als naast privé-domeinen.) En studenten bij ons zouden als toekomstige leerkrachten het voorbeeld moeten geven, dus misschien maakt dit het voor 'onze' studenten een veel zwaarder feit.

Iemand die durft te gissen?

Jan
25th November 2004, 22:46
Wel met in m'n achterhoofd dat we allemaal leerkrachten in wording zijn denk ik dat we aan een 5% komen.

Ik vind persoonlijk dat drugshonden op sommige scholen moeten. Neem nu enkele scholen in de rand van Brussel of in Antwerpen. Ik denk dat daar de honden niet weten waar eerst zoeken.

Op onze school vind ik het wel vrij dom omdat er volgens mij weinig drugs in onze school paseren.

jorisvs
27th November 2004, 11:38
Helemaal niet akkoord,

Is het niet heel wat beter indien ze dergelijke honden in de week wat laten rusten en in het weekend te laten werken in overdrive?
In het weekend zullen de acties heel wat meer succes met zich meebrengen. Het zijn trouwens niet enkel de schoolgangers die zich in dit milieu bedienen, laten we eerst maar trachten de bronnen op te sporen.

SuperJef
28th November 2004, 12:02
Ik zie er geen graten in. Drugs zijn bij wet verboden. Ik vind dat je op elke moment van de dag hierop mag controleren. Er zijn toch ook dagelijks controles op snelheid? Dit hoeft natuurlijk niet de eerste stap te zijn. Ik denk dat preventie een nog belangrijker aspect is. Zeker op school. Maar toch , ik vind het niet zo erg.

Line_Puimège
20th December 2007, 22:23
Ik zou dit een beetje belachelijk vinden eigenlijk. Als de politie zich daar al met moet gaan bezighouden, DAN zouden ze pas aantonen dat ze echt niets beters te doen hebben. Ze zouden beter hun energie steken in het arresteren van verkrachters en moordenaars dan hun bezig te houden met zulke dingen. Trouwens, als je als jongere drugs neemt denk ik niet dat je zo stom bent om dat mee te nemen naar school.

:wave:

jan voorspoels
21st December 2007, 08:50
[QUOTE=Jan]Wel met in m'n achterhoofd dat we allemaal leerkrachten in wording zijn denk ik dat we aan een 5% komen.

Ik vind persoonlijk dat drugshonden op sommige scholen moeten. Neem nu enkele scholen in de rand van Brussel of in Antwerpen. Ik denk dat daar de honden niet weten waar eerst zoeken.

Op onze school vind ik het wel vrij dom omdat er volgens mij weinig drugs in onze school paseren.[/QUOTE]

Awel, ik denk ook dat 5 % een mooie schatting is. Ik denk zelfs dat we daar niet aan komen!!

Lennart
26th December 2007, 13:44
Ik vindt dat het moet kunnen. Drugs zijn verboden en dus mogen ze er iedereen en op elk willekeurig moment op controleren.

Lien Boogers
27th December 2007, 18:09
Ik denk dat je zou verschieten hoeveel leerlingen er softdrugs meenemen naar school. Ik vind het nog zo'n slecht idee niet. Oké de politie heeft misschien wel wat beters te doen. Maar toch ik denk dat een schoolomgeving een 'goede' plaats is voor drugsdealers.

Ik denk gewoon dat we niet vlug de link school en drugs maken. Als het dan effectief gebeurd, is het toch maar raar. Ik kan het mij niet voorstellen dat er speurhonden rondgaan wanneer de leerlingen hun boterhammetjes opeten tijdens de middagpauze. Het is inderdaad verregaand, maar je moet eerst de oorzaak aanpakken, niet?

Lien.Luyten
27th December 2007, 18:20
Ik ben er niet tegen. Hier in België is de situatie waarschijnlijk nog niet zo erg, maar zoals hier al werd gezegd, drugs zijn niet alleen verboden op school maar ook bij de wet. Dus in principe zou de politie overal en op elk moment mogen controleren. Ik denk ook dat je ervan zou schrikken hoeveel drugs er op school te vinden zijn. Niet onmiddelijk om op school te gebruiken, maar vele jongeren spreken na de schooluren misschien ergens af om te gebreuken. Misschien gaat dit er over maar het zal dan wel een reden hebben.

caroliencuypers
31st December 2007, 00:09
Als je 's morgens de schoolpoort binnenwandelt en eerst even langs een hondje moet passeren lijkt het mij toch een beetje ver gaan.

Op elke school zal wel drugs voorkomen maar om dit probleem op deze manier aan te pakken. Ik denk dat er andere manieren zijn om dit probleem tegen te gaan.

Misschien is een steekproefje met drugshonden kan denk ik wel is geen kwaad maar om dit regelmatig toe te passen? Dat denk ik niet.

Eigenlijk heeft het enkel voordelen om te werken met deze drugshonden, zo wordt het probleem wel degelijk aangepakt, maar het gaat met toch iets te ver.

Carolien Cuypers

kevin pluym
29th February 2008, 14:10
Wat mij betreft een goede zaak drugs zijn ontoelaatbaar en drugshonden zijn volgens mij een efficiënte manier om drugs van scholen te weren. Het maakt fouilleren immers overbodig en dit is volgens mij veel genanter. Wat mij betreft mag er gerust eens op geregelde tijdstippen een drugshond aan de poort staan en door de klassen en de school lopen om leerlingen en boekentassen te besnuffelen. Een drugsvrije school is naar mijn mening immers een zeer wenselijk streefdoel en drugshonden zijn een efficiënte manier om dit te realiseren naar mijn mening.

tobiasopdebeeck
3rd October 2008, 15:31
Drugshonden op school is niet haalbaar want het kost gemiddeld 3 jaar om 1 drugshond op te leiden en dan gebeurd het ook nog dat de hond in het midden van de opleiding niet goed zijn werk doet en ze dan een andere hond moeten zoeken. Verder kost het massa's geld om een drugshond op te leiden als die dan in de helft van het traject toch niet goed blijkt te zijn dan is dat verloren geld. Wist je dat er maar 4 echte drugshonden(het zullen er nu 10 ofzo zijn denk ik) in België zijn, de rest zijn gewone honden die lijken op een drugshond maar eigenlijk helemaal geen drugs ruiken.