PDA

Bekijk de volledige versie : Vlaams bedrijf verkoopt dvd die zichzelf vernietigt


Anneleen.Roziers
6th December 2009, 10:12
EKEREN/ANTWERPEN - 'Deze boodschap zal zichzelf vernietigen.' Het mythische zinnetje uit 'Mission: Impossible' wordt binnenkort werkelijkheid. Een Antwerps bedrijf komt op de markt met dvd's die zichzelf vernietigen. 'Alsof je een dvd huurt zonder hem terug te moeten brengen.'

Een dvd kopen voor 3,99 euro, je moet in België al hard gaan zoeken om er eentje te vinden. Maar een bedrijf uit Ekeren begint net voor kerstmis met de verkoop van films die zo goedkoop zijn. Enig nadeel: je kan ze maar 48 uur lang bekijken, want dan vernietigt de dvd zichzelf.

'Het is alsof je een dvd huurt, maar je moet ze achteraf niet meer terugbrengen', zegt Marianne Wauters van Games, Movies and More, het bedrijf achter de '48-dvd'. 'Van zodra je de dvd voor de eerste keer laat spelen, begint het afbreekproces en na twee dagen kan je hem niet meer bekijken. Het is niet duurder dan films huren of bekijken via digitale televisie, maar je hebt er meer plezier van.'

Dergelijke dvd's zijn al te koop in landen als Frankrijk, Duitsland, Italië en IJsland, maar komen nu voor het eerst ook met Nederlandstalige ondertiteling. De 48-dvd moet mensen aanspreken die de praktische rompslomp van huur-dvd's willen vermijden en de prijs van koop-dvd's, die ze toch maar één keer bekijken, te hoog vinden. 'Je betaalt al snel 19 euro voor een koop-dvd. Dat houdt veel mensen tegen', zegt Marianne Wauters.

De schijfjes zijn gemaakt van plastic. Een speciale chemische stof begint de informatie te vernietigen zodra ze in contact komt met de laserstraal van de dvd-speler. Daarna krijg je alleen nog 'no disc' te zien en mag je het onbruikbare schijfje gewoon in de vuilnisbak kieperen. 'Het lijkt misschien wat vreemd om een wegwerpproduct op de markt te brengen terwijl maandag de klimaattop in Kopenhagen begint, maar het schijfje en de verpakking zijn 100 procent recycleerbaar', zegt Marianne Wauters. 'De schijfjes kunnen achteraf zelfs gewoon opnieuw gebrand worden.'

De dvd's zijn beveiligd tegen kopiëren en zijn vanaf 18 december te koop in krantenwinkels, benzinestations en zo meer. 'We hebben voorlopig nog maar één verkooppunt, maar we zoeken wel volop naar andere verdelers. We denken echt dat we het gat in de markt hebben gevonden.'

Bron: Het nieuwsblad - 6/12/2009

Mijn mening:
Op zich is dit misschien niet echt een slecht idee, maar ik vind het eigenlijk niet echt nodig. Volgens mij gaat er geen hele grote markt zijn voor dit soort van dvd's. Het is inderdaad wel zo dat sommige mensen 'de praktische rompslomp' van het huren van dvd's beu zijn, maar ik denk niet dat zij dan meteen allemaal zullen overschakelen op deze "48-dvd's".

Ikzelf zou het alleszins niet kopen! Als je een dvd koopt betaal je effectief wel meer dan de €3,99 die ze hier vragen, maar ik ben toch van mening dat je een dvd meer dan één keer bekijkt. Ook al is dat misschien een jaar later, maar volgens mij haal je je geld er toch uit door hem een paar keer te bekijken!