PDA

Bekijk de volledige versie : Privacycommissie stelt zich vragen bij cameraplannen Somers


Véronique.Segers
5th December 2009, 18:52
za 05-12-09
bron : HLN.be ; binnenland

Privacycommissie stelt zich vragen bij cameraplannen Somers

De privacycommissie stelt zich vragen bij het voorstel van burgemeester van Mechelen Bart Somers (Open Vld) om auto's op de invalswegen van de stad Mechelen te scannen en te onderzoeken via camera's. "De technieken daarbij moeten tot een minimum beperkt worden", reageert Willem De Beukelaere van de privacycommissie.

Verdachte nummerplaten signaleren
Burgemeester Somers wil aan de hand van 27 camera's rond de stad Mechelen elke verdachte nummerplaat signaleren aan de politie.
"Enkel de relevante gegevens mogen naar de politie. Gegevens die niet relevant zijn, moeten onmiddellijk vernietigd worden", stelt De Beukelaere in een reactie op de plannen van de Mechelse burgemeester.

Geliefd doelwit rondtrekkende bendes
Jaarlijks vinden in Mechelen vijfhonderd woninginbraken plaats. De ligging aan de E19, tussen Brussel en Antwerpen, maakt van de stad een geliefd doelwit van rondtrekkende bendes. Burgemeester Somers zal volgend jaar 570.000 euro investeren in 27 camera's. Ongemerkt op Mechels grondgebied komen, wordt nagenoeg onmogelijk.

"Privacy? Niemand zal hier hinder van ondervinden, behalve zij die plannen hebben voor een inbraak of overval", aldus burgemeester Somers in Het Laatste Nieuws. "We gaan dit inzetten om de Mechelaars te beschermen, niet om hen te pesten." (belga/lb)
05/12/09 18u34


eigen mening:
Ik vind dit een zeer goed initiatief. Zo gaan de inbraken en overvallen denk ik zeker verminderen. Wie niets te verbergen heeft, hoeft ook niets te vrezen.
Ik vind het raar dat mensen dit zien onder de vorm van pesten of de schending van de privacy. Ik ben van mening dat het veiligheidsgevoel van de mensen zo enkel maar kan stijgen. En dit is toch positief?!