PDA

Bekijk de volledige versie : Klimaattrein vanuit Brussel vertrokken


jeroen.ooms@edu.khk.
5th December 2009, 13:14
[SIZE=3]Klimaattrein vanuit Brussel vertrokken[/SIZE]

Meer dan 400 milieuactivisten, vertegenwoordigers van ngo's en tal van organisaties, politici en journalisten zijn vanmorgen met de 'Klimaattrein' vanuit Brussel vertrokken naar Kopenhagen voor de Wereldklimaattop. Aan boord zal een conferentie gehouden worden over de invloed van de transportsector op de klimaatsverandering en de duurzame mobiliteit.

Volgens de organisatoren moet het nieuwe klimaatakkoord de ontwikkeling van intelligente duurzame transportsystemen ondersteunen. Het spoorverkeer zou met zijn lage CO²-uitstoot en als massavervoermiddel een efficiënte oplossing bieden voor een duurzaam transport.

Schouppe en Durant

Aan boord bevinden zich naast de top van de nationale en internationale spoorverenigingen ook heel wat persoonlijkheden zoals staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe, Isabelle Durant en Jean-Pascal Van Ypersele, vice-president van het internationaal klimaatpanel IPCC. De Klimaattrein zal nog halt houden in Keulen en Hamburg, waar nog andere deelnemers aan de top zullen opstappen. De reigers zullen na een twaalf uur durende rit in Kopenhagen worden ontvangen door de Deense minister van Klimaat en het hoofd van de Deense spoorwegen. (belga/svm)

bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/5627/kopenhagen-2009/article/detail/1038196/2009/12/05/Klimaattrein-vanuit-Brussel-vertrokken.dhtml

Ik vind deze klimaattrein een goed initiatief. Ik denk dat de trein de beste vervanger is van de auto met het oog op de klimaatsverandering: "Het spoorverkeer zou met zijn lage CO²-uitstoot en als massavervoermiddel een efficiënte oplossing bieden voor een duurzaam transport."
Als ze de trein willen promoten omdat het nu eenmaal goed is voor het klimaat zou ik wel willen pleiten voor een verlaging van de prijzen. Met de trein reizen is duur en daar zou men toch nog iets aan moeten doen om de trein nog iets "populairder" te maken.