PDA

Bekijk de volledige versie : De Wever torpedeert Dehaene


Yannick.Truyen
4th December 2009, 11:26
De Wever torpedeert Dehaene

Die dossiers zijn respectievelijk onbespreekbaar, onbespreekbaar en onbespreekbaar
Bart De Wever (N-VA) over de 3 niet-benoemde burgemeestersN-VA-voorzitter Bart De Wever vindt een onderhandeld akkoord over de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde met toegevingen die onder de bevoegdheid van de Vlaamse regering vallen "onbespreekbaar". In een interview in De Morgen beperkt hij daarmee de kansen op een compromis voor koninklijk opdrachthouder Jean-Luc Dehaene tot een minimum.

In naam van zijn partij stelt De Wever een veto tegen een onderhandelde splitsing van B-H-V met wisselgeld vanuit de Vlaamse regering. De Wever: "Ik heb dat voor de Vlaamse regering gevormd was heel ruim op voorhand duidelijk gezegd tegen Kris Peeters: als je over die dossiers wilt marchanderen, mij niet gelaten, maar stop dan met ons te onderhandelen."

B-H-V moet "ijskoud" gestemd worden
De N-VA-voorzitter doelt op onderdelen van een akkoord die onder Vlaamse bevoegdheid vallen, zoals een versoepeling van de rondzendbrief-Peeters of een akkoord over de inspectie in de Franstalige faciliteitenscholen, die in 2005 al op tafel kwamen. Ook de benoeming van de drie Franstalige burgemeesters in de randgemeenten zou pasmunt kunnen zijn. "Die dossiers zijn respectievelijk onbespreekbaar, onbespreekbaar en onbespreekbaar.
Het Vlaams regeerakkoord is daar ontzettend duidelijk over", stelt De Wever.

Hij vindt dat B-H-V "ijskoud" moet gestemd worden. "Dat is het beste voor het land. Als de Franstaligen dan toch zo bekommerd zijn om de eenheid van België, is dit het moment om het te bewijzen."

De Wever verwacht geen communautaire doorbraak meer voor 2011. "Alleen kan BHV niet meer op de lange baan geschoven worden." (belga/mvdb)

Bron: Het Laatste Nieuws

Eigen mening: Dit dossier heeft lang genoeg geduurd. Het wordt hoog tijd, dat het gesplitst word. En dat de Walen hun neus uit de bevoegdheden van de Vlaamse regering houdt. Als zij dit zouden doen dan was het dossier al enkele jaren gelden opgelost. Persoonlijk heb ik geen probleem met de Walen. Maar dit dossier heeft lang genoeg aangesleept en de Walen hebben elk voorstel geweigerd. Dan is het nu de tijd dat de Vlamingen het touw in handen nemen en dit dossier tot een goed einde brengen.