PDA

Bekijk de volledige versie : Geen aidsmedicijnen voor vijftienjarige Martha


Kristof.Vermeiren
4th December 2009, 09:56
Martha weet dat zij en haar twee zusjes medicijnen nodig hebben. Ze weet ook waar ze die moet halen: in de kliniek vlakbij haar huis in de wijk Glen Norah in Harare. Maar omdat ze nog maar vijftien jaar oud is, mag ze alleen medicijnen afhalen in gezelschap van een volwassene.

"Toen mijn moeder in 2007 overleed, haalde mijn tante medicijnen voor ons. Maar zij is naar Zuid-Afrika verhuisd. Andere familieleden weigeren de medicijnen te halen, omdat ze bang zijn dat anderen dan denken dat zij ziek zijn", zegt Martha.

Martha is een van de ongeveer 159.000 kinderen in Zimbabwe met hiv. Op 24 november publiceerde het VN-Kinderfonds (Unicef) een rapport waaruit bleek dat er dagelijks honderd kinderen jonger dan vijf jaar overlijden in Zimbabwe. In de meeste gevallen gaat het om ziekten die gerelateerd zijn aan hiv en aids. Vaak hadden de sterfgevallen met goede behandeling voorkomen kunnen worden.

Wetswijziging

De Nationale Aidsraad (NAC) stelt dat er jaarlijks 39.809 kinderen overlijden aan ziekten die gerelateerd zijn aan aids. "Zij overlijden niet omdat er geen medicijnen beschikbaar zijn, maar omdat er niemand is die de medicijnen voor hen ophaalt. Zelf mogen ze dat niet doen", zegt Orirando Manwere, woordvoerder van de NAC.

Veel kinderen met hiv zijn wees en houden het huishouden gaande met broers of zussen. Of ze wonen bij familie. Bekezela Manpanda, voorzitter van het Wereldaidsdagcomité in Zimbabwe, pleit voor een wetswijziging. "De staat moet ervoor zorgen dat deze kinderen de behandeling krijgen die ze nodig hebben. De regels moeten daarvoor aangepast worden."

Het Zimbabwaanse ministerie van Gezondheid en Kinderwelzijn, schat op grond van een nog te publiceren rapport over 2009, dat bijna 10 procent (107.388) van de mensen met hiv in Zimbabwe jonger is dan veertien jaar. Ruim 35.000 kinderen hebben dringend medicijnen nodig. Daarvan kreeg ongeveer de helft die voor het einde van augustus van dit jaar.

Bron: www.gva.be

Mijn mening:
In mijn ogen is de wetswijziging vanzelfsprekend. Mensen hebben nu eenmaal het recht om verzorgd te worden. Het probleem rond HIV is in dergelijke landen zo groot dat er alles aan moet worden gedaan om deze mensen te helpen. En ik zou het heel erg vinden als door één of andere wet de levens van kinderen verloren zouden gaan. Deze kinderen zijn ten dode opgeschreven als de wet niet wordt veranderd.

veerle.pleysier
5th December 2009, 13:44
Ik vind het echt erg dat er kinderen moeten sterven omdat er niemand medicijnen voor hen kan gaan halen. En als er dan iemand ze wil gaan dan mag het niet omdat ze niet in het gezelschap is van een volwassene. En om iemand anders in te schakelen die de medicijnen voor hen gaat halen, daar hebben ze natuurlijk geen geld voor. Ik vind ook dat er hiervoor een wetswijziging moet komen en zo snel mogelijk voor dat er nog meer onschuldige sterven.

Stef.Van.Bauwel
6th December 2009, 15:10
Ik vind het een trieste zaak maar toch hebben ze gelijk. Je kan een 15-jarige niet zomaar medicatie meegeven. Toch zou er iemand verantwoordelijkheid moeten nemen en naar deze kinderen toegaan, de ziekte vaststellen en dan medicatie en/of eventuele verzorging geven. Dus er is wel degelijk een soort wetswijziging nodig om deze kinderen te helpen en verzorgen! En hoe sneller hoe beter!