PDA

Bekijk de volledige versie : Vliegtuig op zonne-energie maakt eerste vlucht


Tom.Nooytens
4th December 2009, 09:49
De Solar Impulse, een vliegtuig op basis van zonne-energie, heeft vandaag zijn eerste proefvlucht gemaakt. "Na een vlucht van 350 meter, één meter boven de grond, maakte het vliegtuig een gracieuze landing", klinkt het.

"Dit is een ongelooflijk moment", zei bezieler Bertrand Piccard, zoon van de oceanograaf Jacques Piccard en kleinzoon van Auguste Piccard. "Al tien jaar droom ik hiervan. Maar we hebben nog een lange weg voor de boeg." Piccard wil tegen 2012 een reis rond de wereld maken met het toestel
Belga Bertrand Piccard (links)

De Solar Impulse is een vliegtuig met zonnepanelen dat dag en nacht zal kunnen vliegen zonder brandstof, alleen aangedreven door de zon. Het ziet eruit als een gigantisch zweefvliegtuigje, maar weegt amper 1.600 kilo.

Een eerste échte vlucht van de Solar Impulse, van 36 uur lang, staat gepland voor het voorjaar van 2010. Tegen 2012 wil de Zwitserse avonturier Bertrand Piccard met het toestel een reis rond de wereld maken.

Bron, www.deredactie.be

Ik vind dit persoonlijk een grote vooruitgang inzake de alternatieve energiebronnen. Het feit bestaat dat de natuurlijke bronnen stilaan op geraken, denk maar aan steenkool en aardolie. Wij alles opgebruiken en de volgende generatie gewoon aan hun lot over laten gaat natuurlijk niet. Daarom zijn er zeker alternatieven nodig! Dit vliegtuig op zonne-energie is daarom een stap in de goede richting. Kerosine, brandstof voor vliegtuigen, wordt immers geproduceerd uit aardolie en komt dus ook in het gedrang. Ik geloof er althans in dat over enige tijd een groot gedeelte van de vliegtuigen op zonne-energie zullen vliegen!