PDA

Bekijk de volledige versie : Kamer eens over Kopenhagen: CO2-uitstoot tot 40% minder


Ruben Slegers
4th December 2009, 07:28
De Kamer heeft vannacht een voorstel van resolutie goedgekeurd waarin een aantal aanbevelingen worden gedaan met het oog op de klimaatconferentie van Kopenhagen. De Kamer vindt dat de industrielanden de CO2-uitstoot tegen 2020 met 25 tot 40 procent moeten verminderen. Voor de ontwikkelingslanden gaat het om een daling van 15 à 30 procent.

Daling 95 procentAlle partijen scharen zich achter het recente rapport van het intergouvernementele klimaatpanel IPCC. De resolutie neemt de doelstellingen eruit over. Naast de aanbevelingen tegen 2020 schuift de tekst tegen 2050 zelfs een daling tot 95 procent naar voren. Om de doelstellingen te kunnen halen, is tegen 2020 jaarlijks 100 miljard euro nodig.

Milieuvluchteling
De resolutie pleit verder voor een halvering van de ontbossing tegen 2020 en een volledige stopzetting tien jaar later. Daarnaast moet er een nieuw vluchtelingenstatuut in het leven worden geroepen, namelijk dat van milieuvluchteling. Dat statuut kan dan worden ingeroepen bij belangrijke klimaatveranderingen.

Bij de stemming onthielden alleen Vlaams Belang en LDD zich op de tekst.


Bron: http://www.hln.be/hln/nl/2624/Planet-Watch/article/detail/1037626/2009/12/04/Kamer-eens-over-Kopenhagen-CO2-uitstoot-tot-40-minder.dhtml


Eigen mening:
ik vind dit geweldig goede ideeën. Alleen is het volgens mij bijzonder moeilijk om ze te realiseren. Het zijn zware opdrachten: ontbossing binnen 20 jaar volledig stopzetten, 40% minder CO2,... Maar ik vind het gewelde initiatieven. Ik vind het ook goed dat er een aangepast quota is voor industrielanden en ontwikkelingslanden. We zullen er hard voor moeten werken, maar het wordt stilletjes aan tijd ook!