PDA

Bekijk de volledige versie : Online gokken op de Lotto vanaf midden januari


Lotte.Verreijdt
3rd December 2009, 17:01
Online gokken op de Lotto vanaf midden januari
Strenge controle op leeftijd en verslavingsrisico's


Legaal gokken op het internet zal vanaf begin 2010 mogelijk zijn bij de Nationale Loterij. Als startdatum is maandag 18 januari gepland maar die datum kan nog wijzigen want de Nationale Loterij wil eerst proefdraaien. Er is een strenge controle voorzien op de spelersleeftijd en op de verslavingsrisico's.

De maximum inzet bedraagt 300 euro per week. Het Nieuwsblad Online brengt in primeur de spelwijze van het nieuwe initiatief dat wellicht tienduizenden landgenoten zal aanzetten tot een gokje op het internet. Het internetgokken betekent voor de Nationale Loterij een een ware revolutie in de wereld van de kansspelen want de instelling hield tot nu toevast aan de klassieke spellen.

Proef

Vanaf 7 december start de Nationale Loterij met een proefgroep van 100 spelers. De testperiode zal ongeveer zes weken duren. De groep proefspelers wordt samengesteld uit diverse geledingen van de maatschappij. Het deelnemersaantal wordt stelselmatig opgevoerd tot 3.000 spelers. Zij kunnen opmerkingen formuleren op de gebruiksvriendelijheid van de website maar ze hebben geen zeggenschap over de spelformule.

Wanneer het Internet Gaming System een totale kwaliteitsgarantie biedt op het vlak van de beveiliging voor de gebruikers, zal het systeem toegankelijk worden voor het grote publiek.

Alle bestaande trekkingsspelen (Lotto, Joker, Euro Millions, Keno, Pick 3, Super Lotto en Super Joker) worden aangeboden via het IGS. Het spelverloop zal exact hetzelfde zijn, aan dezelfde prijs en met dezelfde garantie op betrouwbaarheid, zegt de Nationale Loterij. Maar het spelen in groep blijft voorbehouden aan de klassieke distributiekanalen zoals de krantenwinkels.

Leeftijd

De Nationale Loterij richt zich met zijn nieuwe initiatief tot de 18- tot 34-jarigen. Die doelgroep gokt nu reeds regelmatig op de illegale internetsites. Volgens een onderzoek heeft reeds 6 procent van de Belgen al eens online gegokt en is 2 procent zelfs een vaste gokker op het internet. Maar deze onwettelijke gok-sites bieden geen enkele beveiliging op het vlak van de ingezette bedragen en de verliezen. Ook minderjarigen kunnen aan illegale gok-sites deelnemen. Er ligt momenteel een wetsontwerp klaar om de illegale spelen aan te pakken en deze websites te blokkeren.

Bij de online spellen van de Nationale Loterij krijgen minderjarigen geen toegang. De gokker kan pas een eigen spelersrekening openen nadat de Nationale Loterij via het rijksregister een identiteitscontrole heeft gedaan. Spelen is enkel toegestaan aan meerderjarigen en aan de mensen die in België wonen. De deelnemers zullen ook uitgebreid worden geďnformeerd over de risico's op gokverslaving. Op de website vindt hij of zij links naar sites met betrekking tot gokverslaving.

Bron: Het Nieuwsblad
Eigen meniing:

Ik denk dat dit niet zo'n goed idee is. Mensen die verslaafd zijn aan gokken en van hun verslaving verlost willen worden ondervinden zo meer verleiding om te gokken. Gokken is zo gemakkelijker beschikbaar en meer mensen zullen zich eraan laten verleiden. Het is wel goed dat de gokker pas een spelersrekening kan openen nadat de Nationale Loterij via het rijksregister een identiteitscontrole heeft gedaan. Maar als je het rijksregisternummer van je moeder of vader kent kan je ook op hun naam spelen, het is niet zo moeilijk om hieraan te komen. Ik denk dat veel mensen zich hieraan laten verleiden.

nick.vanpeer
3rd December 2009, 17:45
Ik deel jouw mening. Ik vind het vooral verontrustend dat dit nieuws nu uitlekt, nu er ook net bekendgemaakt is dat 1 op 5 jongeren graag gokt. Stimuleert men hierdoor niet nog meer de drang van jongeren om te gokken?
Ik vind het alleszins dus ook geen positief initiatief...

Stéphanie.Verreydt
3rd December 2009, 20:38
Waar gaan we naar toe? Alles moet met de computer via internet gebeuren. Net vandaag stond het artikel “Jongeren slaan massaal aan het gokken” in de krant. Jongeren zijn al verslaafd aan gokken en nu komt er nog maar eens een mogelijkheid bij om nog meer deel te nemen aan kansspelen. Men probeert het wel te beveiligen maar jongeren zijn erg inventief in het omzeilen van beveiligingen op internet. Ik vrees dat er nog meer gespeeld, vergokt zal worden op kansspelen. Door kansspelen op internet aan te bieden is er nog minder controle op de identiteit van de speler. Jongeren kunnen de identiteit en het rijksregisternummer van hun ouders gemakkelijk gebruiken zonder dat ze daar van op de hoogte zijn. Ik vind het niet goed dat gokken op Lotto weldra online mogelijk is! Nu moet men nog naar de winkel voor de formulieren van Lotto, er is nog sociaal contact. Ook dit zal dan verminderen. Binnenkort kennen we geen kat meer in ons eigen dorp en aan lichaamsbeweging doen we ook niet meer want alles kan vanuit onze luie stoel aan de computer!