PDA

Bekijk de volledige versie : Nasa vindt 'overtuigend bewijs' van leven op Mars


hannes.corten
3rd December 2009, 14:14
De Nasa heeft het meest overtuigende bewijs tot nu toe gevonden dat er ooit (bacterieel) leven op Mars bestaan heeft. De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie heeft een meteoriet die 13.000 jaar geleden op Antarctica insloeg opnieuw onderzocht, en vond microscopische, kristalachtige structuren die zo goed als zeker gefossiliseerde bacteriën zijn vergelijkbaar met die op Aarde.

Volgens David McKay, topwetenschapper bij Nasa, is er de laatste tien jaar steeds meer bewijsmateriaal van leven op Mars. "Zo zijn er veel aanwijzingen dat er vroeger rivieren, meren en zelfs hele oceanen op Mars waren. Verder zijn er ook aanwijzingen dat er ook nu nog water aan het Marsoppervlak te vinden is.

In 1996 stelden Mackay en anderen al dat microfossielen in de meteoriet het bewijs leverden van leven, maar volgens sceptici waren de structuren gevormd door een chemisch proces en waren ze dus niet biologisch. Nieuwe, meer geavanceerde tests moeten nu bewijzen dat de meteoriet wel degelijk Mars-leven mee naar de Aarde heeft gebracht. "We voelen ons eindelijk in het gelijk gesteld", zegt McKay. (sps)
www.demorgen.be 02/12/09 11u34

eigen mening:
Als dit effectief bewijs is van vroeger leven op mars, dan is dit een weeral een stap in de richting van de exploratie van het universum door de mens. Dit zou zeer positief zijn. Hoe verder we komen bij deze exploratie, hoe groter de kans dat de mens een wereldramp op aarde overleeft. Ook als de mens nog bestaat als de wereld vergaat, dan is deze ontdekking heel belangrijk. Ook voor de biologie en de chemie is dit een zeer interessante ontdekking. Als dit effectief fossielen van buitenaardse bacterieën zijn, dan is de kans heel groot dat er op een andere planeet nog wel leven bestaat. Persoonlijk vind ik dit een zeer leuke gedachten.

anouk.cornelissen
3rd December 2009, 20:23
Stel je nu eens voor dat er in het verleden echt leven was op Mars. Automatisch stel je dan de vraag 'hoe zouden die geleefd hebben'? Als nader onderzoek het bewijs kan leveren dat er op planeet Mars leven was dan is dit 1 van de grootste ontdekkingen ooit.

We moeten natuurlijk eerst concrete bewijzen hebben maar stel je eens voor wat voor andere dingen we misschien nog kunnen ontdekken op zulke planeten. Onze planeet is overbevolkt, er is hongersnood en door de opwarming van de aarde zal het er niet beter op worden. Dit is zeker en vast de moeite om intens verder te bestuderen.

Ivan.Verwerft
8th December 2009, 19:33
Dit gaat toch niet over die "bekende" meteoriet hoop ik? Want ik herinner me dat hier al vaak het leven op mars mee werd verklaard, maar dat het nooit echt zeker kon zijn of de bacterie op de meteoriet van mars of van de aarde afkomstig was... De meteoriet heeft hier lang genoeg voor op de aarde gelegen.

Als dat niet is: schitterend nieuws uiteraard!