PDA

Bekijk de volledige versie : Brusselse spijbelaars worden niet gestraft


TimDriesen
3rd December 2009, 14:13
[SIZE=4]'Brusselse spijbelaars worden niet gestraft' [/SIZE]
donderdag 03 december 2009Auteur: kld
Fouad Ahidar

pn
BRUSSEL - Brussels SP.A-parlementslid Fouad Ahidar is niet te spreken over de manier waarop het Brussels parket omgaat met spijbelaars. Volgens hem weigert het parket in te grijpen tegen de ouders van zo'n 800 hardnekkige spijbelaars.
Daarover was nochtans een akkoord bereikt tussen de vorige Vlaamse en Franstalige onderwijsministers, stelt hij. Ahidar erkent dat de gescheiden organisatie van het onderwijs in Brussel een effectieve controle bemoeilijkt. Maar net daarom was tijdens de vorige legislatuur een akkoord afgesloten over de communautaire grenzen heen, benadrukt hij.

Dat het Brussels parket nu niets doet met de dossiers die door de Vlaamse en Franse onderwijsdiensten werden overgemaakt, vindt hij 'onaanvaardbaar'. 'Het parket van Brussel vindt dit blijkbaar niet belangrijk genoeg en ontloopt haar verantwoordelijkheid: het heeft in ambtelijke taal laten weten dat ze niks zal doen.'

Delinquentie

Voor het parlementslid is spijbelen een groot probleem, dat dringend moet worden aangepakt. Het leidt tot schoolachterstand, maar sommige jongeren die de hele dag op straat rondzwerven gaan ook over tot vandalisme en delinquentie, stelt hij vast.

'Als er rellen zijn, dan staat iedereen klaar om te roepen hoe erg het wel is in Brussel. Maar als er echt iets kan gedaan worden en verantwoordelijke politici de handen in elkaar slaan om iets te doen, dan gaat de paraplu open bij justitie.'

De SP.A'er vindt dat ouders hun verantwoordelijkheid niet mogen ontlopen. Daarom zal hij zijn collega's in het federaal parlement vragen om minister van Justitie Stefaan De Clerck (CD&V) te interpelleren over de kwestie.
--------------------------------------------------------------------------

Ik heb dit artikel gekozen omdat spijbelen een probleem is van alle tijden.
Ik ben het wel niet eens dat de SP.A'er zegt dat de ouders hun verantwoordelijkheid ontlopen.
Het gebeurt namelijk vaak dat de ouders van de spijbelaars niets afweten van het spijbelgedrag.
En je kan nu wel gaan zeggen dat de school de ouders toch zal waarschuwen en dat klopt ook, maar je kan als ouder je kind toch ook niet vastketenen aan een schoolbank.
Zelfs wanneer je als ouder je kind al persoonlijk naar de klas begeleid kan hij tijdens een pauze of leswisseling nog "ontsnappen".
Ik vind dat net de scholen actie moeten ondernemen tegen spijbelaars.
Maar dan komt de vraag natuurlijk hoe?
Ik denk dat die vraag wel voor de nodige discussie kan zorgen op dit forum.