PDA

Bekijk de volledige versie : Rijbewijs op punten in 2012


jana dua
3rd December 2009, 01:12
Rijbewijs met punten tegen 2012

donderdag 03 december 2009

Auteur: (ty)

BRUSSEL - De staatssecretaris voor Mobiliteit, Etienne Schouppe (CD&V), rekent op databanken om het oude idee uit te voeren.

Het rijbewijs met punten moet mensen die herhaaldelijk verkeersovertredingen plegen (‘recidivisten') kunnen bestraffen met een rijverbod, als hun strafpunten te hoog oplopen. Schouppe werkt daartoe aan twee databanken: een met alle voertuigen en een met alle rijbewijzen. Ze zouden eind 2010 klaar zijn. Als die gekoppeld worden, is het rijbewijs met punten realiseerbaar.

Justitie moet dan wel volgen met een databank van de verkeersovertredingen. De minister van Justitie, Stefaan De Clerck (CD&V), laat weten dat er voor de politieparketten en -rechtbanken een systeem proefdraait. Als dat in 2010 goed blijkt te werken, zal er een link met de databanken van Mobiliteit mogelijk zijn.

In de databank van het gerecht zullen de veroordelingen en de minnelijke schikkingen opgenomen worden. De onmiddellijke inningen zouden in de databank rijbewijzen opgeslagen worden.

Twintig landen, waaronder Frankrijk en Duitsland, hanteren het rijbewijs met strafpunten al. Zweden past het niet toe, Nederland alleen voor beginnende bestuurders.

Het rijbewijs met punten werd al begin jaren negentig door minister Jean-Luc Dehaene in een wet gegoten maar zag nooit het licht.

mijn mening: Langs de ene kant vind ik het goed dat ze dit zouden invoeren. Somigge mensen mag men gewoon niet achter het stuur laten zitten. Anderzijds zal ook hier waarschijnlijk weer misbruik van gemaakt worden. Mensen die maar kleine dingen hebben misgedaan die zwaarder bestraft worden en mensen die erge dingen hebben misgedaan die minder zwaar of niet bestraft worden. Allemaal naar gelang de opinie van politie en gerecht.
Ik vindt het wel discriminatie dat ook hier de beginnende bestuurders geviseerd worden, ditmaal in Nederland. Meer ervaren betuurders kunnen evenveel of zelfs meer fouten maken. Als het rijbewijs er zeker komt, moeten er heel duidelijke en waterdichte afspraken over gemaakt worden, en niet zoals bij de wegenbelasting.

Anneleen.Roziers
3rd December 2009, 10:16
Ik vind dit absoluut een goed idee! Je ziet meer en meer autobestuurders die een grote overtreding begaan en daarvoor dan enkele dagen of misschien enkele weken hun rijbewijs kwijt zijn, maar nadien weer net hetzelfde doen! Met deze regeling zou dat gedeeltelijk vermeden kunnen worden. De chauffeurs zullen zich dan waarschijnlijk beter aan de verkeersregels houden en op die manier kan ook het aantal verkeersongevallen teruggedrongen worden. Mensen die te hard gereden hebben zullen dan namelijk aftrek van punten hebben en beter op hun snelheid letten! Toch zal dat niet het geval zijn voor alle bestuurders. Er zijn altijd personen die zich niets aantrekken van de reglementen en die ook niet zullen wakker liggen als ze minder punten hebben...

Jasper.Peeters
3rd December 2009, 14:43
Ik heb gehoord dat als deze maatregel er komt, er zeker rekening zal worden gehouden met de aard van de overtreding. Een parkeerboete zal bv geen punten kosten, tegenover dronkenschap achter het stuur zal zwaar doorwegen bij puntenaftrek. Dit is wel goed. Maar het kan ook het gedrag in de hand werken van slechte chauffeurs die als hun punten bijna op zijn, een cursus gaan volgen zonder aandacht of interesse. Zo kunnen ze hun punten opladen. En is er wel een goede cursus tegen dronken bestuurders?

yannick.michiels
3rd December 2009, 15:14
De laatste tijd komt Schouppe nogal veel in het nieuws. Maar volgens mij heeft hij deze keer wel een goed plan. In 20 van de 27 lidstaten van de EU maakt men al gebruik van dit 'puntensysteem', dus het nut ervan is al wel bewezen. Ik denk ook dat dit het eerlijkste systeem is voor alle autobestuurders. Niemand is gedwongen om snelheidsovertredingen en dergelijke uit te voeren. Hoe minder overtredingen, hoe veiliger het wordt op de baan.

Toch stel ik me de vraag waarom alleen weer de autobestuurders met de vinger worden gewezen? Wat met al die fietsers en voetgangers die het vaak ook maar laks nemen met de wet? Ik hoop dat ze hierin ook een systeem gaan vinden, want zij zijn toch ook een deelnemer van het verkeer..