PDA

Bekijk de volledige versie : Tienermeisjes wassen en plassen meer dan tienerjongens


Barst
3rd December 2009, 00:49
Tienermeisjes wassen en plassen meer dan tienerjongens


BRUSSEL - Vrouwen wassen en plassen nog altijd meer dan mannen. Dat blijkt uit de publicatie Gender en Tijdsbesteding van het Instituut voor gelijkheid van vrouwen en mannen. Vrouwen tussen 19 en 65 jaar besteden gemiddeld per week 10 uur meer tijd aan huishoudelijk werk dan mannen. Rekening houdend met het aantal uren dat mannen en vrouwen buitenshuis werken, betekent dat nog altijd dat vrouwen een uur minder vrije tijd per dag hebben dan mannen.


‘De ongelijkheid heeft impact op de kansen van vrouwen op de arbeidsmarkt en in het beroepsleven, op de inkomensverschillen en de maatschappelijke participatie van vrouwen', zegt Hildegarde Van Hove, coördinator genderstatistieken.

In vergelijking met 1966 nemen mannen wel een groter deel van de huishoudelijke taken op zich. In 1966 stond de man maar in voor 16 procent van de huishoudelijke taken, nu is dat 37 procent. Maar met het tijdsbestedingsonderzoek van 1999 is er nauwelijks verschil. Dat de situatie niet vanzelf gelijk zal worden, blijkt ook uit het feit dat het bij de tieners al fout loopt. Tienermeisjes besteden merkelijk meer tijd aan huishoudelijk werk dan tienerjongens.

Opmerkelijk, een kwart van de gezinnen heeft een of andere vorm van betaalde hulp in het huishouden. Hoewel dat vaak wordt aangehaald als een oplossing voor het probleem van de combinatie tussen arbeid en gezin, blijkt betaalde hulp in het huishouden nauwelijks effect te hebben op het aantal uren dat vrouwen en mannen zelf nog besteden aan huishoudelijk werk. De taakverdeling tussen de beide partners wordt er ook niet meer gelijk door.


DS, 02-12-2009 (Inge Ghijs)

Charlotte Wellens
3rd December 2009, 01:31
Hoewel ik voorstander ben van de gelijkheid tussen mannen en vrouwen, sta ik toch niet volledig achter dit soort onderzoeken betreffende 'de was en de plas' van de Belgische huishoudens. De resultaten van dit soort proefnemingen geven enkel de harde cijfers weer (weliswaar waarheidsgetrouw), maar er wordt nooit gesproken over de achterliggende redenen van de resultaten.

In mijn ogen is 'de-was-en-plas-situatie' van elk gezin afhankelijk van de afspraken die de gezinsleden onderling maken. Bij mij thuis is het zelfs zo dat mijn vader de meeste uren klopt in het huishouden.

De vrouw des huizes kan er bij wijze van spreken bijna voor 'kiezen' om in het beruchte rollenpatroon te vallen en zich te 'settelen' voor het fornuis, maar ze kan ook met haar partner afspreken dat ook zij wil gaan werken en de kost wil verdienen. Dan moet elke partij na de werkuren z'n steentje bijdragen in het huishouden en is er geen sprake meer van ongelijkheid. Als de mannelijke partner zich dan na het werken toch voor de kijkbuis wil nestelen met een lekker fris pintje, kan de vrouwelijke partner hem erop wijzen dat de was en de plas nog staan te wachten op heN (niet heM, het is een taak die beide partners op zich moeten nemen). Als alles in orde is gebracht, kunnen ze zich samen met een fris pintje in hun luie zetel nestelen.

De gezinnen kunnen ook een of andere beurtrol afspreken om de was en de plas te onderhouden, maar de mannelijke partner kan er dan ook weer voor kiezen om de huishoudelijke taken op zich nemen en zijn partner voor de kost te laten zorgen. Misschien zijn er zelfs wel vrouwen die 'hun' huishouden helemaal niet willen afgeven en er dan zelf voor zorgen dat de was en de plas in orde is...

Wat de impact van deze 'ongelijkheid' betreft, daar kan ik Hildegarde Van Hove geen ongelijk in geven. Hoewel het misschien toch een beetje overroepen is. Niet elke vrouw die veel doet voor het huishouden van haar gezin wordt benadeeld in haar leven buiten haar huishouden. Er zijn genoeg vrouwen die wel meer verdienen dan hun man, die meer kansen krijgen op de arbeidsmarkt, een sociaal leven hebben en een heel huishouden runnen. Het is toch niet zo dat álles moet wijken voor de was en de plas, wel?

Kortom, het is gewoon een kwestie van onderling afspraken te maken rond de huishoudelijke klusjes en deze dan ook effectief na te komen.