PDA

Bekijk de volledige versie : Einde van gratis nieuws op Google


Femke.Van.Dyck
2nd December 2009, 15:38
Einde van gratis nieuws op Google
Ook Google gaat zich bemoeien met de kwestie 'moet nieuws gratis zijn?'. Het onbeperkt gratis lezen van nieuws via de zoekmachine is voorbij. Uitgevers kunnen binnenkort googlende internetters deels buiten de deur houden.

De internetgigant zegt dat uitgevers zich kunnen aansluiten bij een First Click Free (Eerste Klik Gratis) programma, dat voorkomt dat consumenten via Google onbeperkte toegang tot een website krijgen.

'We hebben onze programma's aangepast, zodat uitgevers de gebruikers kunnen beperken tot het bezoeken van niet meer dan vijf pagina's per dag, zonder zich aan te melden op de site.,' aldus het bedrijf dat ooit begon als zoekmachine.

Registreren

Uitgevers van nieuws krijgen hierdoor meer controle over hun berichten. Via het 'klik-systeem' kan een bezoeker bijvoorbeeld vijf keer gratis naar een website surfen, maar bij de zesde keer moet hij zich laten registreren bij de site.

Daar kan dan, gratis of tegen een vergoeding, een account worden aangemaakt, waarmee de bezoeker weer toegang krijgt tot de website.

Critici klagen al geruime tijd dat Google op oneigenlijke wijze winst maakt, door gratis nieuws en foto's van andere websites beschikbaar te stellen.

Onlangs probeerde Microsoft samen met het mediabedrijf News Corp van Rupert Murdoch de nieuwswebsites van News Corp uit de index van de zoekmachine van Google te laten halen.

Bron: Knack.be
Datum: 02/12/2009

Eigen mening:
Ik vind dit ongegrond. Het is niet omdat we het nieuws bekijken dat we dit altijd via Google gaan opzoeken. Als we nu voor alles een account moeten aanmaken, dan zal onze mailbox gewoon vol geraken met SPAM van die sites.
En als ik bijvoorbeeld eens eenmalig iets wil opzoeken op een site, dan zou ik daarvoor een account moeten maken. Internet is al niet gratis, en dan zouden we voor sommige sites nog eens extra moeten betalen om ze te kunnen bekijken. Als Google dit gaat doen, gaan de meeste mensen denk ik een andere zoekrobot raadplegen, of gewoon rechtstreeks naar die site surfen. Ronduit schandalig!