PDA

Bekijk de volledige versie : Vader moet kiezen: vrouw of zoon redden van verdrinking


Elise.Laureys
1st December 2009, 22:15
Een vader uit Nieuw-Zeeland heeft voor de meest verscheurende keuze in zijn leven gestaan. Stacey Horton moest kiezen tussen zijn vrouw of zijn zoon nadat zijn echtgenote met de wagen in een rivier was gesukkeld. In de wagen zaten zijn vrouw Vanessa, zijn 13-jarige zoon Silva, en diens beste vriend Robert (14). Ook de familiehond zat in de zinkende auto.

Gekneld
Horton was enkele minuten na het ongeval ter plaatse en hoorde zijn vrouw roepen. Hij dook het water in en zag dat Vanessa erin slaagde om op eigen kracht uit de wagen te kruipen. Ze was wel te zwak om te zwemmen. Zoon Silva zat vast in het zinkende voertuig. De man koos ervoor om zijn echtgenote te redden. Toen hij terug het water indook om zijn zoon uit de auto te halen, lukte dat niet. "Ik heb geprobeerd om bij hem te raken, maar dat ging niet. De auto was ondertussen helemaal naar de bodem gezakt", aldus een ongelukkige Horton.

Verscheurende keuze
"Ik moest een beslissing nemen. Ik heb ervoor gekozen om mijn vrouw naar de kant te brengen. Het was vreselijk, maar ik moest aanvaarden dat ik mijn zoon niet meer kon redden. In plaats van Vanessa te laten verdrinken en mijn eigen leven in gevaar te brengen om mijn zoon te redden, moest ik wel voor mijn vrouw kiezen. Ik kon niets anders doen dan op de kant van de rivier te bidden voor mijn zoon." Robert, de vriend van Silva, en de familiehond slaagden er op eigen kracht in om veilig uit de auto te raken.

Vandalisme
De tragedie begon doordat enkele jongeren de brievenbus van de Hortons hadden vernield. De 35-jarige Vanessa sprong samen met haar zoon Silva, zijn vriend Robert en de hond in de wagen om de achtervolging in te zetten. Stacey volgde in een andere wagen. Toen hij bij de wagen van zijn vrouw kwam, zag hij dat ze in de rivier was beland. Nadat Horton zijn vrouw had gered, probeerde de politie en brandweer nog tevergeefs om de jongen levend uit het voertuig te halen.

Risico
"We hebben alles geprobeerd, maar het is ons niet gelukt", aldus brandweerman Gary Wilson. "Het was riskant omdat het donker was, maar we moesten proberen om die jongen te redden." Duikers vonden de volgende dag het lichaam van Silva op de bodem van de rivier. (adv)

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/article/detail/1036196/2009/12/01/Vader-moet-kiezen-vrouw-of-zoon-redden-van-verdrinking.dhtml

Datum: 01/12/2009

Dit is echt één van de ergste dingen die iemand kan overkomen! Zelf beslissen over leven en dood van mensen die je heel graag ziet. Stacey Horton is door een hel gegaan. Hij had het leven van zijn vrouw en zoon in handen en ik vind het heel erg dat men zijn zoon niet meer heeft kunnen redden. Die man moet nu door het leven met het idee dat de mogelijkheid bestond dat hij zijn zoon had kunnen redden. Ik zou, denk ik, niet met dat idee kunnen leven en zou mij heel schuldig voelen. Ook al weet je dat je zelf niets had kunnen veranderen.