PDA

Bekijk de volledige versie : Vlaming wil burgemeester zelf kiezen


stef.ven
30th November 2009, 19:48
[SIZE=3]Vlaming wil burgemeester zelf kiezen [/SIZE]

Een overweldigende meerderheid van 77 procent van de Vlamingen zou het liefst zijn burgemeester rechtstreeks verkiezen. De kiezer zou zich daarbij vooral laten leiden door de persoonlijkheid van de politici. Dat blijkt uit een enquête van Het Nieuwsblad en Radio 2 in samenwerking met iVOX.
Op de vraag of de burgemeester rechtstreeks verkozen moet worden, antwoordt maar liefst 44 procent van de ondervraagden resoluut ja en 33 procent eerder ja. De absolute tegenstanders vertegenwoordigen slechts 6 procent en slechts 8 procent heeft over dit onderwerp geen mening. Daarmee is de voorkeur voor een rechtstreeks duel erg uitgesproken. Mannen en lager opgeleiden zijn de meest overtuigde voorstanders. Vrouwen en jongeren zijn minder voor het principe te vinden.

Toen de vorige Vlaamse regering het nieuwe Gemeentedecreet opstelde, leek het even alsof de rechtstreekse burgmeesterverkiezing ook een feit zou worden. Vooral de liberalen zijn al jaren fervente voorstanders. Het voorstel sneuvelde echter in de uiteindelijke tekst.

Mocht het er toch ooit nog van komen, dan lijken de kiezers veeleer geneigd hun stem te baseren op de persoonlijkheid van de kandidaat dan op de partij waartoe hij behoort. Net de helft zegt zich dat de partij een factor van belang is, terwijl 43 procent daar weinig rekening mee houdt. De persoonlijkheid is echter voor 80 procent van de ondervraagden een belangrijke factor in hun afweging, terwijl maar 15 procent zegt dat minder belangrijk te vinden.

Bron: www.destandaard.be

Ik vind het niet alleen ons democratisch recht om zelf een burgemeester te kiezen, ik vind het ook veel eerlijker voor de persoon met de meeste voorkeursstemmen. In de meeste gevallen wordt deze persoon gewoon burgemeester, maar er is hier meer dan één uitzondering in. Dit lijkt mij niet erg eerlijk voor die persoon en voor de kiezers ervan. Een democratie draait toch om 'de wet van de meesten'... Om dan te zeggen dat een klein aantal de burgemeester mag kiezen lijkt mij niet democratisch.
Maar ergens moet je de logica er wel van inzien. Enkele jaren geleden haalde Filip de Winter de meeste voorkeursstemmen in Antwerpen, maar toch werd Patrick Janssens burgemeester. In mijn ogen terecht, want België kan het volgens mij niet maken om één van hun grootste steden aan een persoon met de politieke ambities van Dewinter te geven.
Dus nu betrap ik me wel op het feit dat ik mezelf tegenspreek... :p

elise.van.den.brande
30th November 2009, 20:16
Ik ben ook voor de mening dat een burgemeester rechtstreeks moet gekozen worden, maar dan zouden de regels wel wat moeten verstrengt worden. Nu worden hier en daar plaats vervangede burgemeester gezet om de gene die burgemeester is een andere loopbaan te geven waar hij zich zelf met versterkt of de partij er beter van wordt. Dit is dan ook weer d ekeizer bedrigen die voor de persoon heft gestemd, dus hiervoor zou ik een regel invoeren en natuurlijk vind ik het ook een groot risico, want zo kunnen er altijd mensen aan de macht komen met een rare gedachtengang en politieke strekking (bv. Extraam rechts)

Igna.Dergent
30th November 2009, 23:36
Mijn mening:

Ik ben ook voorstander dat de mensen hun burgemeester rechtstreeks, zelf mogen kiezen. Waar ik woon kreeg een bepaalde politicus de meeste voorkeursstemmen en toch had de bovenhand beslist om iemand anders aan te duiden als nieuwe burgemeester. Volledig onterecht vond ik en vele anderen waren het daarmee eens.
Als een persoon al Filip de Winter door rechtstreekse verkiezingen aan de mocht zou komen, dan is dat zo. Dat wil zeggen dat de meerderheid van de mensen achter zijn ideologie staan en het dus eens zijn met deze persoon. Als dat niet werkt of als het dan toch verkeerd uitdraait, zullen de kiezers dat bij de volgende verkiezingen wel laten merken.
Uiteraard moet het kiessysteem dan wel worden aangepast. Waarom geen kiesrecht in plaats van kiesplicht. Door het kiesplicht in België worden er vele foute stemmen gedaan nl. foerstemmen, ondoordachte stemmen, grapjes, ...
Mensen weten vaak niet waarvoor al de partijen eigenlijk staan en dan moeten ze gaan stemmen, ze moeten een bestuur 'kiezen' dat hun gemeente, provincie, Vlaanderen, Wallonië of zelfs België moet gaan besturen. Door het kiesrecht schakel je al vele van de onnutige stemmen uit en gaan alleen de mensen die het belangrijk achten stemmen. Misschien is dat nog een idee voor de toekomst van België?

Femke.Verduyckt
1st December 2009, 11:08
Aan één kant wil ik ook zelf mijn burgemeester zelf kiezen, ook omdat ik nu totaal geen idee heb wie het is, maar vooral omdat je dan je eigen voorkeur kan nemen. Niemand wil meewerken met een persoon die je niet moet. Dat is toch wel ons recht niet.?
Langs de andere kan denk ik wel dat het een chaotische bedoeling zal zijn. Er moeten regels komen, 'verkiezingen'... Dit gaan de mensen zeker niet leuk vinden, deze keer 2 keer gaan stemmen. Dan gaan de mensen hierop zagen en dan denk je doe ik hier wel goed aan.
Ik vind dat het wel tof zou zijn mocht je je eigen burgemeester kiezen, dan weet je vooral wat je in de kuip hebt, maar al die tralalie daarbij kan ik wel missen.