PDA

Bekijk de volledige versie : Artsen amputeren per vergissing benen van peuter


Kristof.Vermeiren
30th November 2009, 12:05
In een ziekenhuis in het Zuid-Afrikaanse Johannesburg hebben dokters per vergissing de benen geamputeerd van een 2-jarig kind. De kleuter had brandwonden aan de handen en werd naar het ziekenhuis gebracht om die te laten verzorgen. De autoriteiten hebben de vreselijke vergissing bevestigd. Een commissie werd aangesteld om de zaak te onderzoeken.

Kwalijke reputatie
De publieke ziekenhuizen in Zuid-Afrika hebben geen al te beste reputatie. Zo wordt niet al te omzichtig omgesprongen met de hygiëne en de verwerking van het hospitaalafval. Ook zouden zwaar zieke patiënten vaak bot behandeld worden. (eb)

Bron: www.hln.be

Mijn mening:
Dergelijke medische blunders zien we vaak de laatste tijd. Ik vind het schandalig dat mensen die opgeleid zijn om mensen te verzorgen, dergelijke blunders kunnen begaan. Volgens mij is het niet altijd de schuld van de dokters zelf maar van het hele team. Een foute administratie kan zeer gevaarlijk zijn. Dit geval in Zuid-Afrika vind ik nu wel extreem. Ze hebben hier het leven van een kind helemaal om zeep geholpen. Daar komt dan nog eens bovenop dat ernstig zieke mensen slecht worden behandeld. Is daar dan niemand die iets aan dergelijke praktijken kan doen?

lisse.broecks.
30th November 2009, 12:34
Ik vind dit absoluut niet kunnen omdat hier met levens van mensen wordt gespeeld! Dit is een serieuze blunder voor het ziekenhuis in het Zuid-Afrikaanse Johannesburg. Hoe gaan ze zulke praktijken rechzetten? Valt dit nog wel recht te zetten? Het gaat hier over de benen van een peuter!

yannick.michiels
30th November 2009, 12:44
Brandwonden aan de hand en benen worden geamputeerd? Was er dan niemand in de operatiezaal die dit opgemerkt heeft? Hier moet niet alleen de chirurg voor opdraaien, maar heel het operatieteam is schuldig. Ik hoop dat de ouders een grote schadevergoeding gaan vragen en zelfs een rechtszaak aanspannen tegen dat hospitaal. Ik ben er zeker van dat ze die kunnen 'winnen'!!

ellen.snoeckx
30th November 2009, 13:33
Dit is echt verschrikkelijk. Door die stomme fouten is het kind nu levenslang gehandicapt. Maak het maar mee hè: je wilt je brandwonden aan je haden laten verzorgen en ze amputeren je benen.
Niet moeilijk dat die ziekenhuizen daar een slechte reputatie hebben.
Natuurlijk zullen de ouders die rechtszaak winnen, zou nogal grof zijn als de rechtbank het hospitaal gelijk geeft...

Véronique.Segers
30th November 2009, 16:33
Ik vind dit een zeer raar verhaal.
Ik kan me voorstellen dat er wel eens een vergissing kan voorvallen, maar zoiets als dit? Hoe kan dit in godsnaam gebeuren?
In het operatiekwartier is er normaal gezien toch een heel team van dokters, chirurgen, etc. En niemand die dit ziet dit? Ik heb hier mijn bedenkingen bij.

Als dit inderdaad echt gebeurd is, is het logisch dat ze de licentie van de dokters, chirurgen, etc. in kwestie afnemen. Zoiets kan je nooit meer goed maken. Dat kind is voor zijn leven getekend. Het is te hopen dat het kind in kwestie en zijn ouders goed vergoed zullen worden zodat hij zijn toekomstig leven zonder benen zo 'normaal' mogelijk zal kunnen leiden zonder problemen.