PDA

Bekijk de volledige versie : GSM verbod in lager onderwijs


liesanne.adriaenssens
30th November 2009, 10:13
Waalse minister wil gsm verbieden in basisonderwijs
maandag 30 november 2009Auteur: (mty) BRUSSEL - Eliane Tillieux (PS) pleit ook voor een bijsluiter bij elke gsm. Vlaams minister Smet (SP.A) volgt het voorstel voorlopig niet.

De Waalse minister van Volksgezondheid, Eliane Tillieux (PS), wil de gsm uit de basisscholen bannen. De minister beseft dat een algemeen verbod in het secundair onderwijs veel moeilijker ligt. Vandaar dat zij het voorlopig houdt bij een beperking van het gsm-gebruik op school.

Graag zag Tillieux nog dat er bij elke verkochte gsm een bijsluiter zit waarin voor gezondheidsrisico's wordt gewaarschuwd. Ook het idee van een gsm-vrije dag is zij niet ongenegen.

Haar Vlaamse collega van Onderwijs, Pascal Smet (SP.A), volgt Tillieux (voorlopig?) niet.

‘Een verbod of een beperking van het gebruik van gsm-toestellen behoort tot de bevoegdheid van de scholen. Scholen zijn autonoom om – liefst in overleg met de ouders – te bepalen wat kan of niet.'

‘Ik heb overigens geen weet van een dwingende eis voor een verbod op basis van wetenschappelijke gegevens over de gezondheidsrisico's voor kinderen of jongeren. Wat niet betekent dat dat nooit in Vlaanderen aan de orde kan komen.'
(bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=6O2J0PLA)

Ik denk dat dit nog een interessante discussie kan worden. Eigenlijk is een GSM al verboden op school (toch zeker in het secundaire) maar we luisteren daar niet naar. Een GSM is zo ingeburgerd dat je het overal tegenkomt. Hoe vaak kijken we toch eens op ons GSM terwijl we eigenlijk in een gesprek bezig zijn. Maar ja, misschien was de nieuwe SMS wel belangrijk. Af en toe kan het storen. Alhoewel wijzelf een GSM vaak niet als storend ervaren maar het eerder normaal vinden. Voor een leerkracht denk ik dat dit anders is. Terwijl je iets probeert uit te liggen zie je leerlingen die proberen subtiel een SMS te sturen, constant met interesse onder hun bank kijken of in hun pennenzak staren.
Ik zou er niet tegen zijn moest een GSM op school verboden worden. Ik probeer zelf mijn GSM altijd op kot te laten om niet al te afhankelijk van het toestel te worden.

jolien.ceulemans
30th November 2009, 12:21
Ik zou het fantastisch vinden als men de gsm zou bannen uit de basisscholen. Wat moeten leerlingen trouwens, die nog geen twaalf jaar zijn, met een gsm? Iedereen weet dat de gsm in de levensstijl van de mens is gegroeid en tegenwoordig niet meer weg te denken is. Maar om het al op zo’n jonge leeftijd te gebruiken, vind ik er toch wel een beetje over. Wanneer men spreekt over een algemeen verbod in het secundair onderwijs, heb ik zo mijn twijfels. Ik denk dat dit haast onmogelijk is om door te voeren en dat het altijd bij een beperking van het gsm-gebruik zal blijven. De bijsluiter waarvoor Eliane Tillieux pleit, vind ik minder relevant. Het is altijd wel interessant om de gezondheidsrisico’s te weten, maar of dit invloed zal hebben op het gsm-gebruik betwijfel ik ten zeerste.

Caroline.Verbraeken
30th November 2009, 16:05
Ik stoor me al zeer vaak aan het feit dat zo'n kinderen al een GSM bezitten!
Een goede vraag is inderdaad; wat doen ze hier nu al mee?
Kinderen van een lagere school wonen allemaal in dezelfde gemeente of niet veel verder, als er een verjaardagsfeestje of dergelijke plaatsvindt krijgen ze dit via een kaartje om aan de ouders te laten zien en niet via sms!
Een kind dat zo vroeg al een GSM heeft is denkik eerder om te kunnen zeggen; ik heb er één.
Dit kan ook nog tot een probleem leiden waarbij men de kinderen zonder GSM binnen een aantal jaren gaat uitsluiten omdat ze er geen hebben (het hoort nu eenmaal bij de maatschappij).
Om terug naar het gebruik op school te komen, in het secundair onderwijs zijn de jongeren al wat eigenwijzer en sturen ze toch stiekem tijdens de les, maar in een basisschool is dit (nog) niet het geval.
Ik sta dus volledig achter deze maatregel!
Hierbij is nog een argument; de gezondheid!
Ik denk dat wij nog altijd niet genoeg beseffen dat deze stralingen verrevan goed zijn voor ons, tot we binnen x aantal jaren het resultaat zullen zien.
Kinderen er al van jongs af aan aan blootstellen is dus het ergste wat men kan doen! Door het bannen van de GSM op school zullen kinderen er toch even veilig voor zijn.
De maatschappij ontwikkelt zich wel en ik lijk nu misschien wat oudbollig, maar een GSM in het lager onderwijs?
Ik heb het gevoel dat kinderen zich steed sneller en sneller moeten ontwikkelen omdat de maatschappij dit ook doet.
Ik heb voor een ander vak hierrond enquêtes afgenomen en de leeftijd van de eerste GSM neemt serieus af.. zelfs kinderen die 6 jaar zijn, met andere woorden kinderen die net leren schrijven hebben er soms al één..
Laat de maatregel dus maar doorgaan! :)

marijn.van.de.waeter
30th November 2009, 18:42
Ik vind dit geen slechte maatregel. Gsm zijn zeer ingeburgerd in deze samenleving maar toch vindt ik niet dat kinderen van die leeftijd al een gsm moeten bezitten. En is het in meeste scholen al niet zo dat leerlingen geen gsm mogen hebben op school. Dat ze deze regel gaan verplichten is dan ook goed. Meteen ook duidelijkheid voor iedereen en geen jaloerse studenten meer als het op de ene school wel mag. Wat zouden kinderen van die leeftijd trouwens met een gsm doen, zij zien dit nog teveel als een speelgoed en gaan er dan ook zo mee om, dat dit allemaal veel geld kost doen er voor hun eigenlijk niet veel toe. Dus ik zeg doorvoeren deze maatregel.

Thomas.Huybs
30th November 2009, 22:13
Geen slecht idee om het GSM-gebruik op deze manier in het lager onderwijs af te schaffen maar waarom zou men dit dan ook niet in het secundair onderwijs doen?

"De minister beseft dat een algemeen verbod in het secundair onderwijs veel moeilijker ligt."

Waarom zou dit moeilijker liggen? Ik kan me niet voorstellen dat een kind in het secundair onderwijs meer nood aan een gsm heeft dan een kind in het lager onderwijs? Als een kind in een van beide onderwijsniveau's gecontacteerd moet worden door bijvoorbeeld de ouders kan men altijd naar de school in kwestie bellen, zij zullen er dan voor zorgen dat de leerling de informatie krijgt.

Ik zou het zelf niet leuk vinden dat de gsm afgeschaft wordt, maar ik moet toegeven dat we onze telefoon niet overal nodig hebben.

bomoris
1st December 2009, 20:21
Het is waar dat de gsm en andere zoals mp-3 spelers bijvoorbeeld te hard zijn ingeburgerd om zomaar van de ene dag op de andere afgeschaft te worden.

In het secundair heb ik er weinig problemen mee als er gsm-gebruik is. Zolang dit maar matig gebeurd. Er zouden dan concrete regels moeten gesteld worden, zodat niemand er misschien misbruik van zou kunnen maken.

Maar gsm gebruik in lagere school? Mijn vraag is wat lagere school-kinderen doen met een gsm. Is dat tegenwoordig ook al iets voor kinderen onder de 12?

Yannick.Truyen
2nd December 2009, 00:05
Dit is een zeer belangrijk onderwerp om over te praten. We weten nog niet veel over de straling van een gsm-toestel. Maar, we weten al wel dat het schadelijk is voor de hersenen als ze zich nog aan het ontwikkelen zijn. Bij kinderen is dit zeker en vast nog zo. Dus wordt het tijd dat we ergens de lijn trekken. Zijn kinderen in het lager onderwijs ook nog niet veel te jong om een gsm te hebben? Ze kennen de gevaren niet van reclame, van verkopers, van meespelen met spelletjes op tv,… ze kunnen zich nog van alles laten wijs maken. Persoonlijk vind ik dat de gsm hoort bij het ouder worden en verantwoordelijkheid vraagt. Deze waarden liggen voor vele kinderen uit elkaar. Maar, vanaf het middelbaar hebben de meeste kinderen al wel besef wat ze doen.

ToonThys
3rd December 2009, 12:49
Ik snap niet dat kinderen in de basisschool al GSM’s moeten hebben, waarvoor zou je als ouder een kind van 6-12 jaar al een GSM in zijn handen duwen?
Ik vind dat je kinderen nog geen GSM moet geven, waarvoor hebben ze deze nodig vraag ik me dan af?
En tijdens de schooluren is het sowieso al not done om een GSM te gebruiken.

thomasopdebeeck
14th December 2009, 21:34
In het kader van de GSM straling --> Even een franse wet die al sinds1januari 2009 is goedgekeurd -->http://www.mymobichip.nl/gsm-straling-kinderen.php

In dit artikel staat : "Kinderen zijn gevoeliger voor de effecten van het gebruik van mobiele telefoons vanwege een drietal redenen:

1: Het zenuwstelsel van kinderen is nog in ontwikkeling en daarom vatbaarder voor energie van buitenaf.
2:GSM-straling kan beter doordringen in het hoofd van kinderen vanwege de dunnere huid en schedel.
3: Kinderen hebben te maken met een langere periode van blootstelling doordat zij op jongere leeftijd beginnen met het gebruik van een GSM dan de huidige volwassenen.

Dat is de reden waarom de Franse regering per 1 januari 2009 de producenten van mobiele telefoons heeft verboden om hun waar te promoten onder de kinderen van twaalf jaar of jonger. De verkoop van mobiele telefoons aan kinderen van zes jaar of jonger wordt helemaal aan banden gelegd.

Het gebruik van een mobiele telefoon wordt dan ook sterk afgeraden voor jongeren onder de 16 jaar."

Mijn mening: De franse regering is ons al voor in het verbieden van GSM's, en belgië zou dit ook moeten doen maar dan nog beter als de franse wet--> Geen GSM's voor -12 jarigen.

Georges
14th December 2009, 22:18
Ik kan begrijpen dat het probleem in het secundair onderwijs al wat moeilijker ligt. Tieners en zeker pubers vinden het te gek om onafhankelijk van iedereen te kunnen communiceren met al hun vriendjes en vriendinnen, zonder dat ze daar een stap voor moeten zetten. Het zou commotie veroorzaken als je hen dit zomaar afneemt. Wat men bijvoorbeeld wel kan doen, is de ouders beter op de hoogte brengen over het stralingsgevaar dat een GSM op lange termijn met zich meebrengt (zeker voor kinderen) en hen aansporen om hun kinderen hun GSM zo weinig mogelijk te laten gebruiken.
In de basisscholen is dit voor mij vanzelfsprekend dat deze kinderen geen GSM behoren te hebben.
De stralen die een GSM-toestel uitzendt of ontvangt, zijn niet enkel schadelijk voor kinderen, ook voor volwassenen. Daarom raadt men bijvoorbeeld aan om je gsm zo weinig mogelijk op zak te dragen, hoewel dit in praktijk nogal onhaalbaar is. Een handtas biedt al wat meer afstand, hoewel ik nog niet veel mannen met een handtas zie lopen omdat ze bang zijn van hun gsm. Ook bij het slapen leg je je gsm als je hem bv. als wekker gebruikt, best een eindje bij je vandaan -zeker niet naast je- en indien je dit weet, best aan de kant waar de dichtstbijzijnde GSM-mast staat.

eleni
2nd November 2010, 13:52
Ik vind het voorstel van Eliane Tillieux (PS) om de gsm te verbieden in het lager onderwijs een zeer goed idee. Ik hoop dat de vlaamse minister van onderwijs haar hier in steunt. Kinderen in de lagere school hebben absoluut geen gsm nodig. Het is eigenlijk aan de ouders om te beseffen dat jonge kinderen niet gediend zijn met een gsm, meestal gebruiken ze het enkel om mee op te scheppen of om er spelletjes op te spelen. Bovendien zorgt het voor veel afleiding in de klas en is het storend. Na school doen kinderen wat ze willen, en kan het gsm gebruik wel.

Buts Tim
3rd November 2010, 16:37
Voor de lagere school ben ik het helemaal eens. Deze kinderen hebben nog geen nood aan een gsm. De lagere scholen zijn ook vaak dicht bij hun woning en de ouders komen hun kinderen afhalen. Hier zie ik dus geen nood aan een gsm. In het middelbaar is dit anders. Vele jongeren gaan dan met de bus of fiets naar school en dan is een gsm niet meer als normaal.

In de klas is dit wel wat anders. De jongste schoolgangers zijn meestal nog te veel afgeleid door hun gsm. Zoals vermeld: de spelletjes, het fototoestel, etc. Maar de oudere leerlingen zouden al een beter besef moeten hebben.
Ik zet mijn gsm ook nooit af tijdens de lessen. Ik zet hem wel steeds op stil/vibreren, maar ik wil steeds bereikbaar zijn, je weet maar nooit.

Dus langs de ene kant ben ik het eens met het gsm verbod, maar dan enkel voor de jongsten. In het middelbaar ga je nooit de gsm helemaal wegkrijgen, dat is onbegonnen werk. Maar je kan wel duidelijke regels opstellen om het gebruik tot het minimum te beperken. En hier moeten we volgens mij ook naar streven

toon.peeters
3rd November 2010, 17:50
In een alsmaar meer door electronica gestuurde samenleving gaan we meer en meer geconfronteerd worden met dit soort berichten. Ik vraag mij af waarom een kind van de lagere school een GSM nodig heeft. En dus is het voor mij vrij logisch dat er een verbod wordt opgelegd.
Dit verbod, verbiedt de kinderen om hun GSM te gebruiken op school, ongeacht de leeftijd van het kind. Deze regel is momenteel ook van kracht in het merendeel van de secundaire scholen.
Wat de leerlingen na schooltijd doen is niet langer de verantwoordelijkheid van de school.

Hoewel ik ervan overtuigd ben dat de kinderen van de lagere school eigenlijk geen GSM moeten hebben, vind ik dit een gepaste maatregel. Op deze manier hou je het bed een beetje in het midden.

De leerlingen mogen dus geen GSM gebruiken op school, maar buiten school is de verantwoordelijkheid aan de ouders.

Griet.Borgmans
4th November 2010, 21:26
Een gsm in de lagere school? Waar zijn de ouders van tegenwoordig mee bezig? Het wordt steeds meer en meer duidelijk dat we in een door electronica gestuurde samenleving wonen zoals Toon zegt. Toen ik vroeger in de lagere school zat, was er amper sprake van een gsm. Ik denk dat de kinderen in de lagere school zeker geen gsm nodig hebben.

Een gsm in de secundaire scholen mag wel, vind ik. In het reglement staat wel dat het verboden is maar ik heb altijd mijn gsm bij me die op vibreren staat. Tijdens mijn stagelessen moest ik de gsm's van de leerlingen vragen en in een schoendoos steken. Hun gsm kregen ze op het einde van de dag terug want anders speelden ze er teveel mee. Ik vind dit een goede regel als het gsm gebruik in de klas erover gaat. Een gsm op de speelplaats gebruiken mag wel, vind ik.

"Dus langs de ene kant ben ik het eens met het gsm verbod, maar dan enkel voor de jongsten. In het middelbaar ga je nooit de gsm helemaal wegkrijgen, dat is onbegonnen werk. Maar je kan wel duidelijke regels opstellen om het gebruik tot het minimum te beperken. En hier moeten we volgens mij ook naar streven." Dit zijn de woorden van Tim en ik vind dat hij groot gelijk heeft!

Zquezie
6th December 2010, 18:50
Gsm voor zulke kleine kinders is natuurlijk onzin.

Hebben geen benul van geld.

Plus waar gaan ze heen bellen?
Kwajongensstreken uithalen bv zoals naar de politie bellen en dergelijke.

charlotte.vanlooy
6th October 2011, 19:02
Een GSM voor lagere school kinderen lijkt echt wel een rage te worden.
Maar hebben ze zo'n toestel nu ook echt nodig of niet ?
Ikzelf had ook al een GSM op de leeftijd van 10 jaar, mijn ouders zijn gescheiden en mijn vader wou zo tijdens de week contact houden met mij. Ik zag hem enkel zaterdag. Ik nam het toestel echter wel niet mee naar school. Wanneer kinderen op een steeds jongere leeftijd met de GSM vertrouwd raken, zal dit zorgen voor een verslaving. Ik maak ook een directe link met het oplopen van pesterijen. Wanneer je dan geen GSM hebt, hoor je er niet meer bij !? Zoiets kan toch helemaal niet! Wanneer ouders toch besluiten hun kind een GSM mee te geven zou het een mooie oplossing zijn dat ze deze inleveren op het secretariaat en terug mogen ophalen na het rinkelen van de laatste schoolbel. Nadien kunnen ze het toestel opnieuw aanzetten. Bij pech, oponthoud of een ongeval onderweg van of naar school kunnen ze op die manier hun ouders toch nog, via HUN GSM, verwittigen.

mamaInge
7th October 2011, 12:48
Ik vind (als mama van drie schoolgaande kinderen) dat kinderen wel een GSM mee mogen nemen naar school. Kinderen veilig naar school laten gaan is tegenwoordig geen evidentie. Na het Dutroux- tijdperk hebben we nu te maken met mensen zoals Ronald Janssen die er een sport van maken om kinderen/ jongeren mee te nemen. Ik zie een GSM als ideaal communicatiemiddel naar mijn kinderen toe wanneer zij 's morgens in het donker naar school vertrekken.

Tinne.VanDun
8th October 2011, 10:01
Ik ben het volledig eens met 'mamaInge'. Er is op zich toch niks mis met kinderen die een gsm hebben? Dat is natuurlijk op voorwaarde dat ze die weten te gebruiken.

In Klasse staat er deze maand trouwens een interessant artikel Slim met een smartphone met een aantal tips over hoe je als school hiermee kan opgaan. Het gaat dus algemeen gezien over het al dan niet verbieden van de gsm, met uitbreiding van de tegenwoordig zeer populaire smartphones.Het volledige artikel vind je hier. (http://www.klasse.be/leraren/blog.php?q=19797-Slim-met-de-smartphone)

Op de vraag of het wenselijk is al van in de basisschool een gsm-beleid te hebben, antwoord Clo Willaerts (internetexpert, moeder van twee en auteur van Het Conversity Model, een handboek over sociale media) in het artikel het volgende:



Clo Willaerts: "Negen jaar is geen uitzonderlijke leeftijd om een gsm te krijgen. Dat is vaak een in oorsprong dure gsm die papa doorgeeft als hij een nieuwe smartphone koopt. Toestellen waarmee je op het internet kan, en dat doen ze dan ook: spelletjes spelen, grappige YouTube-filmpjes bekijken. Probleem is dat veel jonge mensen niet weten dat je bijvoorbeeld niet zomaar iemand herkenbaar mag fotograferen zonder dat hij zijn toestemming geeft. Over wetten op privacy en het portretrecht licht je je leerlingen dus het best tijdig in."

Gsm's volledig verbieden op school lijkt mij dan ook een beetje achterlopend op de tijd. Wat uit het artikel in Klasse sterk naar voor komt, draagt dan ook mijn voorkeur weg: maak er goede afspraken rond en verklaar vooral aan de kinderen, waarom het niet altijd en overal gepast is om met een gsm bezig te zijn. Daaruit kunnen ze dan ook écht iets leren. Kinderen grofweg een gsm verbieden is om onbegrip en misbruik vragen, denk ik.

Sofie.DeWolf
8th October 2011, 20:26
Ik vind het normaal dat er een verbod is op gsm in lagere scholen.
Kinderen van die leeftijd horen nu eenmaal niet met een gsm rond te lopen.
Het is ten eerste al zeer ongezond voor kinderen van die leeftijd, omdat hun hersenen nog aan het ontwikkelen zijn en de straling slecht is voor de hersenen. Ok zullen ze waarschijnlijk meer bezig zijn met hun gsm dan met de les.

Thomas.Schellekens
11th October 2011, 22:20
Ik ga ook volledig mee met 'mamaInge' , al vind ik wel dat dit in de klas niet toegestaan mag zijn. Dan 'moet' deze afstaand of op zijn minst op stille stand. Jongere van de lagere/middelbare school zien hier het onbeleefde, het storende nog niet van in. Zelf deed ik het ook dagelijks , en volgens mij weet je pas hoe storend het is als je zelf voor de klas staat waarin jongere om de 5 tellen hun gsm boven halen

Lies.De.Kock
11th October 2011, 22:29
Misschien moet men kinderen ook juist leren dat ze niet altijd en overal bereikbaar moeten zijn. Als kinderen in problemen verkeren is dit natuurlijk anders maar ik betwijfel dat kinderen tijdens de les 'moeten' sms'en naar iedereen die ze kennen.

Gsm's zijn storend en horen niet in een klaslokaal thuis. Leerlingen moeten ook dit vooral beseffen. Dit 'besef' wordt in bioscoopzalen al op een ludieke manier aangepakt. (check bijhorend filmpje : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20111011_182))
Misschien een idee voor in de klas?

Andy.Pinxteren
20th October 2011, 11:37
Ik vind dat kinderen wel een GSM mogen hebben, maar niet in de scholen tijdens de lessen. Zelf zou ik als leerkracht een hekel hebben als ik zie dat een leerling een sms aan het versturen is naar iemand terwijl ik les sta te geven. Wederzijds respect en dus ook respect voor de les is toch wel een vereiste vind ik persoonlijk. Mijn mening is dan ook dat een GSM voor jongeren onder de 12 jaar niet nodig is. Als je ze al met een GSM laat leven op die jonge leeftijd wordt dit te hard geïntroduceert in hun leven. De kans bestaat dan toch dat ze er te afhankelijk van worden.

Julie.raedts
28th October 2011, 20:39
Ik vind (als mama van drie schoolgaande kinderen) dat kinderen wel een GSM mee mogen nemen naar school. Kinderen veilig naar school laten gaan is tegenwoordig geen evidentie. Na het Dutroux- tijdperk hebben we nu te maken met mensen zoals Ronald Janssen die er een sport van maken om kinderen/ jongeren mee te nemen. Ik zie een GSM als ideaal communicatiemiddel naar mijn kinderen toe wanneer zij 's morgens in het donker naar school vertrekken.

Ik vind ook dat kinderen een GSM mee naar scholen zelfs moeten nemen. Tegenwoordig is het zo gevaarlijk op de baan zodat ze de ouders kunnen bellen als het nodig is. Tijdens de schooluren/lessen vind ik niet dat zij deze GSM mogen gebruiken, buiten de schooluren geen probleem. De jeugd van tegenwoordig is veel te hard gehecht aan technologie zoals GSM,TV,computers,...

fenna.adriaensen
3rd November 2011, 14:23
Ik ben het er mee eens dat kinderen wel een GSM mogen bezitten. Ik vind het zelfs niet slecht dat ze dit al op vroege leeftijd bezitten, zolang er maar duidelijke regels komen rond deze GSM. Ik weet dat een vriendin van mij al op zeer jonge leeftijd een GSM had. En zij gebruikte haar GSM enkel in noodgevallen. Dit is volgens mij omdat de sociale behoefte van jongere kinderen nog niet dezelfde zijn als die van jongeren. Jongeren gebruiken hun GSM vaak gewoon om contact met elkaar te houden, maar deze behoefte is bij jonge kinderen nog niet zo sterk aanwezig. Dus is het volgens mij niet slecht dat jonge kinderen ook een GSM hebben om zo hun ouders in noodgevallen kunnen bereiken.
Dat leerlingen tijdens de les niet moeten bezig zijn met hun GSM is een feit. Maar hier zullen zeker wel oplossingen voor bestaan.

Caroline.vanHulzen
20th November 2011, 12:16
Ik vind dat dit verbod zowel goede als negatieve kanten heeft.
Het is positief omdat kinderen van de lagere school eigenlijk geen gsm nodig hebben, ze moeten met hun vrienden en vriendinnen spelen. Ook hebben zij totaal geen besef hoeveel al die sms'jes kosten. Hun ouders zullen dit nog betalen waardoor zij denken dat ze ongelimiteerd kunnen sms'en maar voor hun ouders kost dit wel een hele hoop geld.
Anderzijds vind ik ergens een gsm wel nodig voor kinderen. Tegenwoordig komen er zoveel verdwijningen in het nieuws dat een gsm bijna nodig wordt voor de veiligheid van een kind. Ook is het voor de ouders een hele geruststelling te weten dat hun kind hen altijd kan bereiken in geval van nood. Hierdoor vind ik dat de school wel het gebruik van de gsm tijdens de schooluren moet verbieden maar toch moeten de kinderen een gsm op zak mogen hebben.

lorenz.teunen@stu.khk.be
23rd November 2011, 18:28
Ik vind het de reinste onzin dat een lager schoolkind al een GSM zou moeten hebben. Als je in de bus, trein of eender waar zit, waar veel jongeren zitten zie je ze bijna allemaal gefixeerd kijken naar hun GSM. Noem me ouderwets maar ik verlang toch naar de tijden dat we echt iets gingen doen mét elkaar en niet naast elkaar leefden. Een lager schoolkind heeft nog voor niets een GSM nodig, dit is naar mijn mening pas vanaf het eerste middelbaar een nuttig voorwerp. Vele jongeren zullen hier tegen zijn maar ik zeg GO!

Malou
15th May 2012, 11:13
Volgens mij heeft een kind in het lager onderwijs inderdaad nog geen GSM nodig. De meerste leerlingen gaan in hun eigen dorp naar school of worden gebracht en opgehaald door hun ouders, daar hebben ze dus geen GSM voor nodig. Als ze naar het middelbaar gaan veranderd die situatie en vind ik het wel nodig dat de leerlingen een GSM hebben zodat ze hun ouders kunnen bereiken als er iets aan de hand zou zijn.

Een verbod op GSM's in de lagere school zou leerlingen toelaten om gewoon kind te zijn en met hun vriendjes te spelen en te ravotten. Want ik vraag me ook af met wie de leerlingen zouden moeten SMS'en of bellen, normaal gezien zien ze hun vrienden en vriendinnen toch op school? Kinderen moeten in de lagere school leren met andere kinderen om te gaan en sociaal te zijn, en een GSM is hier zeker geen hulpmiddel zijn.

A*ton Goossens
11th April 2013, 23:30
[QUOTE=lorenz.teunen@stu.khk.be]Ik vind het de reinste onzin dat een lager schoolkind al een GSM zou moeten hebben. Als je in de bus, trein of eender waar zit, waar veel jongeren zitten zie je ze bijna allemaal gefixeerd kijken naar hun GSM. Noem me ouderwets maar ik verlang toch naar de tijden dat we echt iets gingen doen mét elkaar en niet naast elkaar leefden. Een lager schoolkind heeft nog voor niets een GSM nodig, dit is naar mijn mening pas vanaf het eerste middelbaar een nuttig voorwerp. Vele jongeren zullen hier tegen zijn maar ik zeg GO![/QUOTE]

Ik sluit mij aan bij Lorenz, een kind moet 'kind' zijn en ravotten met zijn vriendjes en klasgenoten in plaats van bezig te zijn met zijn gsm. Ik stel me vragen bij kinderen die onder de 12 jaar al beschikken over zo'n exemplaar.
Het vraagt ook enorme verantwoordelijkheden zoals:

Het binnen de perken houden van de kosten, geen grapjes uithalen of pesten via de mobiele gsm, ...

Pas wanneer het kind zich op eigen houtje naar de secundaire school moet begeven zou dit wel kunnen, om te laten weten aan de ouders dat ze goed zijn aangekomen.