PDA

Bekijk de volledige versie : Geluidsoverlast treinverkeer in kaart gebracht


Marijke.Van.Sprengel
30th November 2009, 09:54
maandag 30 november De Standaard

Bijna 4.000 Walen worden over een periode van 24 uur blootgesteld aan een geluidsniveau dat de 75 decibel overstijgt, afkomstig van het treinverkeer. Dat meldt La Libre Belgique maandag.

Met meer dan een jaar vertraging op een Europese richtlijn heeft Wallonië de geluidsoverlast langs de grote spoorassen in kaart gebracht.

De resultaten van een onderzoek uitgevoerd door het bureau A-Tech werden een jaar geleden overgemaakt aan de bevoegde instantie. Volgens Europa moest er tegen 18 juli 2008 een actieplan uitgewerkt zijn om de geluidshinder voor de omwonenden te beperken.

Volgens de kaarten waarop de krant de hand kon leggen, zijn bijna 4.000 mensen blootgesteld aan een geluidsniveau dat de 75 decibel overschrijdt, afkomstig van voorbijrijdende treinen gedurende een periode van 24 uur. Ongeveer 28.000 mensen staan bloot aan geluidshinder tussen de 55 en 59 decibel. 's Nachts worden naar schatting 2.500 mensen blootgesteld aan een geluidsniveau dat de hoger ligt dan 70 decibel.

Eigen mening

Over dit onderwerp kan ik niet goed beslissen hoe ik erover denk, ik heb namelijk twee standpunten in deze kwestie.
Als de mensen die daar wonen een lage prijs voor hun bouwgrond hebben betaald, juist omdat er een spoorweg in de buurt lag, vind ik niet dat deze mogen klagen. Ze wisten namelijk al voordat ze er kwamen wonen dat er een spoorweg in de buurt lag. Langs de andere kant is het treinverkeer fel toegenomen de afgelopen jaren en dat konden de mensen niet weten, toen ze er gingen wonen. Ze wisten toen niet wat hen te wachten ging staan over een x aantal jaren. Daarom is het ook moeilijk om hier een eenduidige mening over te hebben.
Wel vind ik dat ze niet mogen worden blootgesteld aan een geluidsniveau dat te hoog is, het moet binnen de norm blijven, worden ze wel blootgesteld aan geluiden boven de norm, dan moet de overheid ervoor zorgen dat er iets aan gedaan wordt. ik denk maar aan speciale platen dat de trillingen tegenhoudt, of een oplossing op lange termijn is: zorgen dat de treinen minder lawaai maken.

jolien.ceulemans
30th November 2009, 11:02
Ik vind dit actieplan eerlijk gezegd onnodig. Eerst en vooral omdat de mensen die er wonen ook wisten waaraan ze zich konden verwachten. Iedereen weet dat treinen veel lawaai met zich meebrengen. Wanneer men dan de keuze maakt om daar te gaan wonen, gaat men ook akkoord met de geluidsoverlast die erbij hoort. Tenzij de aanleg van een spoor er pas later is gekomen en er bij de aankoop van het huis helemaal geen sprake was, dan kan ik er wel inkomen.
Ten tweede, ik woon vlakbij een spoorweg en heb hier totaal geen last van. ’S Nachts kan het geluid worden gedempt door rolluiken en in de dag gaat men normaal toch werken, dus voor zoveel overlast kan de trein toch niet zorgen.

Stefan.Scheltjens
30th November 2009, 11:15
Ook ik vind het niet nodig dat er werk van gemaakt wordt: 4000 walen hebben geluidshinder omdat ze naast een spoorweg wonen... op de 4.000.000 walen die er zijn. Met andere woorden, slechts 1 gezin op de duizend heeft last van die geluidshinder. En in de meeste gevallen wisten die perfect waar ze aan begonnen. Er zouden geluidsdempers kunnen geplaatst worden in de zones waar het echt te erg is, maar dan vraag ik me af... Hoeveel mensen wonen naast een drukke gewestweg, of in de buurt van een autostrade? Moet er voor hen dan ook niet aan de geluidhinder gewerkt worden? Want 75 decibel wordt ook makkelijk bereikt door een vrachtwagen die voorbij rijdt.