PDA

Bekijk de volledige versie : Bob wordt 15 jaar


bob.van.leemput
26th November 2009, 21:20
Welke Bob krijgt de auto? BIVV do 26/11/2009 - 14:35
"Welke Bob krijgt de auto?" Dat is slogan van de jaarlijkse eindejaarscampagne van het Belgische Instituut voor Verkeersveiligheid, bedoeld om mensen aan te sporen niet te drinken als ze moeten rijden.


VRT "Welke Bob krijgt de auto?" is geen holle slogan, want alle bestuurders die na controle nuchter blijken te zijn, maken kans om een auto te winnen. Wie een negatieve test aflegt, krijgt naast de vertrouwde Bob-sleutelhanger ook een unieke code. Wie op www.bob.be twee vragen juist beantwoord, maakt kans op een Volvo C30. Daarnaast kunnen nuchtere bestuurders ook fietsen winnen, laptops, fototoestellen, filmtickets, geschenkencheques of een cursus defensief rijden.

En de kansen om te winnen zijn groot. Want de politie wil tussen nu en 11 januari 180.000 controles uitvoeren. Vorig jaar waren dat er nog zo'n 173.000, daarvan hadden 8.300 bestuurders te veel gedronken, en zelfs 2.600 bestuurders moesten meteen hun rijbewijs afgeven.

Bob is 15
De Bob-campagne loopt in ons land al voor het vijftiende jaar op rij. De formule sloeg in 1995 meteen aan want enkele weken na de geboorte van Bob had al 4 op de 5 Belgen van Bob gehoord. En nu kent nagenoeg iedereen Bob. Meer dan de helft van de bestuurders speelde ook al eens voor Bob en dat cijfer stijgt elk jaar.


VRT Bob komt elk jaar minstens 1 keer terug tijdens de eindejaarsperiode, maar de laatste jaren duikt hij ook vaak op festivals in de zomer op. Het is een gezamenlijke campagne van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid en de Arnoldus-groep van de Belgische Brouwersfederatie. Sinds 2004 verleent ook Assuralia, de beroepsvereniging van verzekeringsmaatschappijen, haar steun.

En Bob blijkt ook in het buitenland een populaire gast. Sinds 2001 leven verschillende Bob-klonen in het buitenland. De Europese Commissie steunt de Bob-campagne inmiddels in 17 EU-landen.

Zo luiden de slogans in Nederland: "Laat Bob maar blazen" en "Daar kun je mee thuis komen". En er zijn zelfs BlaasBobGames. Klik hier voor de Nederlandse campagne

via www.deredactie.be

Wel, dit is een geweldig intitatief! Het komt iedereen ten goede dat er minder mensen sterven, vooral als je het kan voorkomen door bvb met vrienden samen te rijden en je sleutels aan iemand anders te geven. De enige kritiek die ik heb op heel dit initiatief...konden ze echt geen andere naam verzinnen voor "Bob" als u even leest wie dit gepost heeft kan u de link leggen, de "grappen" van ah Bob ben jij Bob vanavond zijn totaal niet grappig, en ik heb ze al honderden keren gehoort. Ik ken nog iemand met dezelfde naam die dit ook als een "minpuntje" bekijkt. Eigenlijk hebben de makers (waarschijnlijk onbewust) toch alle mensen die Bob heten in dit land wat gestigmatiseerd. Nu dit is mijn mening, dronken rijden kan en mag niet getollereerd worden! Maar waarom kunnen ze dan niet zoals in de VS de naam Bob vervangen door "designated driver". Toegegeven,dit is een mond vol, en spreekt niet zo vlot, maar je punt komt duidelijk over, en je hebt er geen "collateral damage" bij, waartoe ik mezelf beschouw. Maar goed, het is donderdagavond, en TD, en ik ben, ondanks mijn naam, geen Bob vanavond.