PDA

Bekijk de volledige versie : Bob-campagne mikt op 180.000 alcoholcontroles


rob.van.beek
26th November 2009, 13:24
Bob-campagne mikt op 180.000 alcoholcontroles

BRUSSEL - Tijdens de vijftiende Bob-campagne, die morgen van start gaat en loopt tot maandag 11 januari 2010, wordt gestreefd naar minstens 180.000 gecontroleerde bestuurders. Opvallende nieuwigheid is dat er dit jaar een auto te winnen valt.

Voor het vijftiende jaar op rij lanceert het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV), onder meer in samenwerking met Assuralia, de Belgische Brouwers en de politiediensten, tijdens de eindejaarsperiode een Bob-campagne om autobestuurders ervan te overtuigen niet te rijden wanneer ze gedronken hebben.

Bedoeling is om dit jaar 180.000 alcoholcontroles uit te voeren bij autobestuurders. Tijdens de vorige Bob-campagne werden nog meer dan 173.000 bestuurders aan een ademtest onderworpen. Meer dan 8.300 bestuurders (4,8 procent) bleken daarbij positief. Zo'n 2.600 bestuurders moesten toezien hoe hun rijbewijs onmiddellijk werd ingetrokken.

Auto

De actie verloopt dit jaar onder het motto 'Welke Bob krijgt de auto?'. Daarmee wordt gezinspeeld op een opvallend aspect in deze campagne. Wie een negatieve test aflegt, maakt kans om een auto te winnen. Naast de vertrouwde Bob-sleutelhanger ontvangt de bestuurder een kaartje met een unieke code. Door vervolgens naar www.bob.be te surfen en twee vragen juist te beantwoorden, maken de bestuurders kans op een milieuvriendelijke Volvo C30.

Voorts zijn er fietsen, laptops, fotoapparaten, Fnac-geschenkbonnen, bioscooptickets en cursussen defensief rijden te winnen.

bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20091126_027

Bob-campagne is een goede campagne. Hierdoor worden de mensen gemotiveerd om niet te drinken wanneer ze met de auto rijden. Wanneer ze dan nog iets kunnen winnen is dat goed meegenomen. Hopelijk zullen er weining mensen positief blazen en degene die wel gedronken hebben een controle plaats tegen komen. Het is gevaarlijk om onder invloed van alcohol met de auto te rijden. Je kan het leven van een ander mee verwoesten en heel je leven voor gaan werken. Dit wil toch niemand ? :thumbsup:

Thomas Cools
28th November 2009, 13:54
De BOB-campagne is goed voor ieder van ons.
Niemand denkt er bij na als hij/zij alcohol gedronken heeft en nadien achter het stuur van zijn/haar wagen kruipt. De meeste denken dan: "och, ik wet nog best wat ik doe." Maar zonder dat ze het beseffen gaat hun reactiesnelheid verminderen en gaan ze op deze manier andere mensen in gevaar brengen.
Ik vind ook dat ze diegene die alcohol drinken én achter het stuur kruipen combineren, of een geldboete moeten geven of een paar dagen rijverbod opleggen. Er zijn duizend en 1 manieren om veilig ergens naartoe te gaan. Neem een taxi, of zoek iets anders, maar de taxi's zijn er om mensen overal naartoe te brengen. Dan kan je, én drinken én veilig thuis geraken.
Of de BOB-campagne nu een auto prijs geeft aan zij die niet gedronken hebben, is misschien net iets te veel van het goede.

Sanne Wauters
30th November 2009, 20:40
Ik ben voorstander van de BOB- campagne. Ik vind dit een fijn initiatief, het is goed voor iedereen. Wanneer een groep vrienden weggaat, dan moeten ze maar afspreken wie er BOB is die avond. Zo brengen ze andere niet in gevaar. Iedereen moet die verantwoordelijkheid maar op zich nemen. Ik doe dat ook wanneer ik met vrienden wegga. Op voorhand spreken we af wie er BOB is en dan kan die persoon zich daar aan houden. Ik vind het niet erg om me te amuseren op water of cola.

De actie met de auto vind ik zeker een stimulans. Volgens mij gaan de mensen door deze prijs aangetrokken worden om af te spreken wie er BOB is voor de avond. Net als de sleutelhangers, dat vind ik een goed idee. Vele mensen zijn gek op die sleutelhangers en men kan fier zijn wanneer men zo een sleutelhanger aan zijn sleutelbos heeft hangen.

Maartenc
1st December 2009, 01:14
Alcoholcontroles mogen er van mij gerust zijn. Soms zijn er zelfs niet genoeg vind ik. Als je hoort hoeveel doden er vallen door dronken bestuurders dan kan je hier gewoonweg niet tegen zijn. Ikzelf heb ook nog nooit dronken achter het stuur gezeten en zal dit ook nooit doen. En meerijden met dronken personen zit er voor mij ook niet in.

Nathalie Dewaersegger
1st December 2009, 08:52
'Bob-campagne van Schouppe onhaalbaar'

De plannen van staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe om tijdens de Bob-campagne 180.000 chauffeurs te laten blazen, zijn onrealistisch. Dat schrijven Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen dinsdag.
'Door een gebrek aan manschappen en middelen kunnen we onmogelijk nog meer controleren dan de voorbije jaren', aldus politievakbond VSOA. 'Er zal maximaal gecontroleerd worden. Maar 180.000 effectieve controles is gewoon niet haalbaar. Het zullen er flink wat minder zijn', zegt ondervoorzitter Alain Ysebaert.

'Het laten blazen op zich is niet het meeste werk, maar wel de administratie die erbij komt', zegt een politiecommissaris. 'Door besparingsmaatregelen zijn veel korpsen onderbemand. Bovendien wil de staatssecretaris dat er zo weinig mogelijk overuren worden gepresteerd. We kunnen het gewone politiewerk toch niet laten liggen voor de Bob-campagne', aldus nog Ysebaert.

bron: de standaard online 1 december
(http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF01122009_006&subsection=3)

Mening:

Het is echt wel spijtig dat het hoge aantal alcoholcontroles niet meer doorgaat. Want tijdens de feestdagen zijn er altijd wel mensen die onder invloed rijden, en dit zorgt voor meer gevaar op de weg.
Ik vind het wel stom dat ze eerst zeggen dat ze meer alcoholcontroles gaan doen en uiteindelijk niet meer. En ik vind alcoholcontroles ook veel belangrijker in deze periode, dan het gewone politiewerk. Uiteindelijk zijn de controles toch een onderdeel van het gewone politiewerk.