PDA

Bekijk de volledige versie : China wil tot 45 procent minder CO2 uitstoten in 2020


Kristof.Vermeiren
26th November 2009, 11:41
China heeft voor de eerste keer concrete streefcijfers voor het verminderen van zijn hoge CO2-uitstoot bekendgemaakt. Peking wil "de intensiteit van de CO2-uitstoot" tegen 2020 met 40 tot 45 procent verminderen in vergelijking met 2005. Dat kondigde de staatsraad in Peking aan.

De redutie is een "vrijwillige maatregel", een bijdrage aan de wereldwijde inspanningen tegen de klimaatsverandering. Maar aangezien China spreekt van de "intensiteit van de CO2-uitstoot" is het onduidelijk hoeveel de emissie op jaarbasis echt zal verminderen. De VS lieten gisteren al weten in 2020 ongeveer 17 procent minder te willen uitstoten dan in 2005.

China is een van de grootste vervuilers van de wereld. De volgende jaren zal de uitstoot van broeikasgassen er door de oprukkende industrialisatie alleen nog maar toenemen. De Chinese premier Wen Jibao zal begin volgende maand wel alvast de klimaatconferentie in Kopenhagen bijwonen. (dpa/adb)

Bron: www.demorgen.be

Mijn mening:
Dit vind ik fantastisch. China gaat 'vrijwillig' maatregelen treffen tegen hun uitstoot, daar zouden de Verenigde Staten nog iets van kunnen leren! China is één van de grootste vervuilers ter wereld dus als zij 45% minder uitstoten betekent dat op wereldvlak toch ook wel enkele procenten. Ik denk ook dat andere, kleinere landen zullen stilstaan bij hun uitstoot wanneer ze zien dat grote landen hun plicht al willen doen. Als je het mij vraagt, lang leve de Chinezen!

Yannick.Truyen
26th November 2009, 12:48
China heeft het over intensiteit van de uitstoot verminderen. Ik ben wel eens benieuwd wat dit concreet inhoud. Ik denk dat we pas ten vroegste volgende maand zullen weten wat ze er juist mee bedoelen. En de grootmachten hebben tot nu toe op vlak van CO2 uitstoot niets veranderd het zijn zelfs de vervuilers waarvan de uitstoot blijft toenemen in plaats van te verminderen. Dus zijn dit dan geen valse beloftes?

Nico.Peeters
26th November 2009, 15:49
Eindelijk gaat de uitstoot verminderd worden. Wanneer gaan de mensen beseffen dat we de broeikasgassen moeten beperken. Of het nu global warming veroorzaakt of niet. De luchtkwaliteit wordt er slechter door, waardoor er ademhalingsproblemen in de bevolking opduikt. Zelf heb ik lichte astma, veroorzaakt door de vervuilde lucht van de Antwerpse haven. CO2 uitstoot verminderen is logisch, je wil toch ook geen vuil water drinken.