PDA

Bekijk de volledige versie : Facebook voor leraren barst uit zijn voegen


Barst
26th November 2009, 02:07
Facebook voor leraren barst uit zijn voegen


BRUSSEL - Bijna een derde van de Vlaamse leerkrachten heeft zich aangemeld op KlasCement. Die netwerksite voor en door leerkrachten vierde gisteren haar 50.000ste geregistreerde gebruiker.


‘Vorig jaar besliste ik op 11 september om een bijkomende studierichting stop te zetten', zegt Heidi Vandewoude (23). Ze was al afgestudeerd als lerares en vier dagen later had ze werk gevonden: ze mocht godsdienst gaan geven.

‘Er werd mij gevraagd om een eigen cursus voor dat vak samen te stellen. Dat was even slikken, want ik moest bijna onmiddellijk les beginnen geven. KlasCement heeft me toen gered.' Dankzij het lesmateriaal dat ze op de netwerksite voor leerkrachten vond, lukte het haar om snel en efficiënt die cursus voor haar leerlingen samen te stellen. Uit dankbaarheid probeert ze zelf zo vaak mogelijk lesmateriaal of zelfs delen van haar syllabus op KlasCement achter te laten voor haar collega's uit heel Vlaanderen.

De oprichters van KlasCement noemen de site ‘een plek waar leerkrachten elkaar helpen'. ‘De bedoeling is dat leerkrachten niet voor elke les of oefeningenreeks opnieuw het warm water moeten uitvinden', zegt Hans De Four, oprichter van KlasCement. ‘Leraren komen via de site met elkaar in contact, ze wisselen materiaal uit of roepen elkaars hulp in.'

De site bestaat een kleine tien jaar. Het duurde even voor het initiatief van de grond kwam, maar de laatste jaren is de website immens populair geworden onder leerkrachten in Vlaanderen. Al meer dan 50.000 leerkrachten zijn op de netwerksite aangemeld. Dat is bijna een derde alle Vlaamse leerkrachten. De laatste zes maanden meldden 10.000 leerkrachten zich bij KlasCement aan. Op 4 november deed ook Charlotte Costers dat. De lerares in spe werd gisteren in Gent in de bloemetjes gezet omdat ze de 50.000ste gebruiker was.

Het succes van KlasCement is uniek in Europa. ‘Ik heb binnenkort een vergadering met de mensen van Kennisnet.nl, onze Nederlandse evenknie. Ze komen kijken hoe wij het hier doen.' Volgens De Four heeft het succes van de site te maken met de bottom-upstructuur en de interactiviteit. ‘Alle informatie komt van de leerkrachten zelf', zegt hij. ‘Bovendien zijn de zestien werknemers van KlasCement allemaal leraren. Ze weten dus perfect wat je nodig hebt om voor de klas te staan.'

Kleuterjuf Ann Bourdeaudhui (49) spendeert bijna dagelijks wat tijd op de site. ‘Je bespaart er ongelooflijk veel tijd door. Je ziet materiaal van een collega dat je kan gebruiken en je plukt het er zo af. Je kan zoeken volgens leeftijd, onderwerp. Heel handig', zegt ze. ‘Het is plezant om reacties te lezen op jouw lesmateriaal. Collega's laten me weten dat ze het gebruikt hebben in de klas en dat het goed werkte. Die feedback werkt erg motiverend.'

Bart Van Bossuyt (39) is leraar Aardrijkskunde en Wetenschappen in de hogere graden van het secundair onderwijs. Omdat hij zelf graag met de computer bezig is, maakt hij vaak animaties van roterende planeten of interactieve oefeningen om de lessen Aardrijkskunde voor leerlingen aantrekkelijker te maken. ‘Ik weet dat zulke dingen perfect op maat van de leerlingen gemaakt zijn. Daarom deel ik ze via mijn eigen site met collega's, maar ik zet ze ook op KlasCement.', zegt Van Bossuyt.

‘Het feit dat ik zelf in de klas sta en weet wat de leerplannen inhouden, maakt het materiaal interessanter voor andere leerkrachten.' Van Bossuyt zelf is onder de indruk van de technische kwaliteiten van de website. ‘Handig is ook dat ik de zaken die ik belangrijk vind op KlasCement heel gemakkelijk via Twitter kan melden aan mijn collega's.'

Opmerkelijk is dat de netwerksite geen initiatief is van het departement Onderwijs. Als leraar is Hans De Four er samen met enkele leerlingen in 1998 aan begonnen. ‘Omdat het zo'n succes werd, heb ik in 2001 mijn eigen geld geïnvesteerd in een server', zegt De Four. Ondertussen krijgt de website subsidies van het departement Onderwijs. ‘Daarnaast leven we van EU-projectsponsoring en enkele privésponsors', zegt De Four. Nu de minister van Onderwijs moet besparen, loopt ook KlasCement het risico het met minder geld te moeten stellen. ‘Maar we hopen van niet natuurlijk.'


DS, 25-11-2009 (Valerie Droeven)

Jolien.Belmans
26th November 2009, 13:41
Enerzijds ben ik van mening dat het delen van lesmaterialen, lesdocumenten en andere ingevingen in verband met onderwijs gestimuleerd moet worden. Het uitwisselen van ervaringen, het geven en krijgen van feedback; daar leren we enkel van bij. Anderzijds hoop ik dat de gebruikers deze netwerksite met mate raadplegen en ook hun eigen creativiteit laten stromen.